تیتر امروز

سومین جلسه صلاحیت وزرا؛ بررسی برنامه‌های ۴ وزیر/ موافقان و مخالفان چه گفتند؟
امروز در مجلس شورای اسلامی (بروز رسانی می‌شود)

سومین جلسه صلاحیت وزرا؛ بررسی برنامه‌های ۴ وزیر/ موافقان و مخالفان چه گفتند؟

امروز (یکشنبه) در مجلس، ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت مسعود پزشکیان در دستورکار است که برنامه وزیران پیشنهادی اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، امورخارجه، و بهداشت و درمان بررسی خواهد...
اصلاح نظام‌حکمرانی مقدم بر اصلاح اقتصادی است/اعتقاد به امام زمان هم مورد دستبرد واقع شده/ از اینهمه نهج البلاغه خوانی پزشکیان می‌ترسم!
در سیزدهمین برنامه دیدار اندیشه با محمدرضا یوسفی اقتصاددان، استاد دانشگاه و حوزه مطرح شد

اصلاح نظام‌حکمرانی مقدم بر اصلاح اقتصادی است/اعتقاد به امام زمان هم مورد دستبرد واقع شده/ از اینهمه نهج البلاغه خوانی پزشکیان می‌ترسم!

در سیزدهمین برنامه دیدار اندیشه با دکتر محمد رضا یوسفی اقتصاددان، استاد دانشگاه درباره "الزامات سیاسی برای انجام وعده‌ها و اصلاحات اقتصادی دولت پزشکیان"گفتگو کردیم.
اندیشکده آمریکایی: تهاجم اوکراین به کورسک، سومین تحقیر جنگی بزرگ پوتین
از چشم جهان (۱۶۶)

اندیشکده آمریکایی: تهاجم اوکراین به کورسک، سومین تحقیر جنگی بزرگ پوتین

اکنون در جهانی زندگی می‌کنیم که در آن شاهدیم، اوکراین به روسیه حمله کرده است. هم اکنون در جهانی به سر می‌بریم که اوکراین، تا این لحظه، بخشی از خاک روسیه را که تقریبا به اندازه شهر نیویورک است،...
انتصاب پائونگ‌ترن دختر شیناواترا در بحبوحه بلاتکلیفی سیاسی در تایلند صورت می‌گیرد

سومین عضو خاندان «شیناواترا» نخست وزیر جدید تایلند شد

پائونگ‌ترن شیناواترا، سومین عضو خاندان شیناواترا پس از پدر و عمه‌اش است که نخست وزیری کشورش را در بحبوحه مشکلات داخلی بر عهده می‌گیرد.

کد خبر: ۱۷۰۵۵۳
۰۹:۱۶ - ۲۸ مرداد ۱۴۰۳

سومین عضو از خاندان «شیناواترا» نخست وزیر جدید تایلند شد

دیدارنیوز: پائونگ‌ترن شیناواترا رئیس حزب «فیو تای» تایلند به دنبال برکناری سرتا تاویسین از سوی دادگاه، سومین عضو خاندان شیناواترا پس از پدر و عمه‌اش است که نخست وزیری کشورش را در بحبوحه مشکلات داخلی بر عهده می‌گیرد.

به نقل از روزنامه استریتس تایمز، هفته گذشته سرتا تاویسین چهارمین نخست‌وزیر تایلند در ۱۶ سال گذشته به اتهام انتصاب وزیری که اصول اخلاقی را رعایت نکرده بود، از سوی دادگاه از سمت خود برکنار شد.

حال نخست‌وزیر جدید تایلند یکی از اعضای خاندان پرنفوذ شیناواترا و جوان‌ترین فردی است که این پست را بر عهده می‌گیرد. او پس از برکناری سرتا تاویسین سلف خود توسط دادگاه، به دنبال ایجاد ثبات در تایلند است.

پائونگ‌ترن شیناواترا ۳۷ ساله، دومین زنی است که به عنوان نخست وزیر تایلند خدمت می‌کند درحالیکه دو نفر از اعضای خانواده‌اش تاکسین شیناواترا پدر و ینگلاک شیناواترا عمه او پیشتر این سمت را بر عهده داشتند.

تاکسین شیناواترا پیش از کودتای نظامی از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶ نخست وزیر تایلند بود. وی پس از ۱۵ سال تبعید خودخواسته در سال ۲۰۲۳ به تایلند بازگشت و اکنون انتظار می‌رود نقش مهم‌تری در سیاست تایلند ایفا کند.

انتصاب پائونگ‌ترن دختر شیناواترا در بحبوحه بلاتکلیفی سیاسی در تایلند صورت می‌گیرد. این کشور در دو دهه گذشته شاهد موجی از کودتا‌های نظامی و احکام دادگاه‌ها بوده که دولت‌ها را سرنگون و احزاب سیاسی محبوب را منحل کرده است.

برخی از وظایف اصلی پائونگ‌ترن شیناواترا در سمت نخست وزیری کاهش نگرانی رای دهندگان نسبت به هزینه‌های بالای زندگی و نگرانی سرمایه‌گذاران خارجی در مورد سیاست آشفته تایلند خواهد بود. شیناواترا از حزب «فیو تای» ۳۱۹ رای پارلمان (معادل دو سوم) را برای دستیابی به سمت نخست وزیری کسب کرد.

سومین عضو از خاندان «شیناواترا» نخست وزیر جدید تایلند شد

پائونگ‌ترن شیناواترا نخست وزیر جدید تایلند و پدرش تاکسین شیناواترا

وی در پاسخ به سوال استریتس تایمز در این مورد که ارمغانش برای دولت تایلند، گفت: من واقعا امیدوارم که بتوانم به مردم احساس اطمینان بدهم که می‌توانیم فرصت‌هایی ایجاد کرده، کیفیت زندگی را بهبود بخشیده و همه تایلندی‌ها را توانمند سازیم.

پیروزی پائونگ‌ترن شیناواترا به حزب فیو تای کمک کرد تا رهبری خود را در دولت جدید تضمین کند و همین امر نشان می‌دهد تغییرات اندکی در سیاست‌های دولت سرتا نخست وزیر پیشین تایلند صورت خواهد کرد.

دولت شیناواترا احتمالا بر تقویت رشد از طریق سیاست‌های مالی راحت‌تر و همچنین مقابله با هزینه‌های بالای زندگی و بدهی‌های خانوار تمرکز خواهد کرد. او از کاهش نرخ‌های بهره حمایت می‌کند و بانک مرکزی را به شدت مورد انتقاد قرار می‌دهد و می‌گوید خودمختاری آن مانعی برای حل مسائل اقتصادی کشور است.

با این حال، باید دید که آیا تغییر در رهبری بهانه‌ای مناسب برای دولت او فراهم می‌کند تا برنامه کمک نقدی کیف پول دیجیتالی ۱۴ میلیارد دلاری را کنار بگذارد یا خیر. این یک وعده تبلیغاتی حزب فیو تای در زمان نخست وزیری تاکسین شیناواترا و محور اصلی تلاش سرتا تاویسین برای کمک به رشد سالانه ۵ درصدی اقتصاد مانند بسیاری از همسایگان جنوب شرقی آسیا بود.

پائونگ‌ترن شیناواترا پیش از نامزد شدن برای پست نخست وزیری در مورد این برنامه گفته بود که پس از به دست گرفتن قدرت، برنامه را بررسی خواهد کرد.

منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی