تیتر امروز

علی بختیار: زنگنه می‌دانست رای نمی‌آورد، نیامد/ ممکن است وزرای اصلاح طلب رای نیاورند/ نخواستم وزیر شوم
گفت و گوی ویژه دیدار با یکی از اعضای کارگروه انتخاب وزیر نفت

علی بختیار: زنگنه می‌دانست رای نمی‌آورد، نیامد/ ممکن است وزرای اصلاح طلب رای نیاورند/ نخواستم وزیر شوم

دیدارنیوز در روزهایی که بازار گمانه زنی ها برای انتخاب وزراء داغ است، در یک گفت و گوی ویژه خبری آنچه در کارگروه انتخاب وزیر نفت گذشته است را از علی بختیار عضو این کارگروه و نماینده پیشین مجلس...
سازمان بهداشت جهانی خبر داد

شیوع جدید آبله‌میمون و وضعیت اضطراری جهانی

سازمان بهداشت جهانی (WHO) اعلام کرد که شیوع سریع بیماری آبله‌میمون (ام‌پاکس) در کشور‌های آفریقایی، اکنون در سطح بین‌المللی وضعیت اضطراری بهداشتی محسوب می‌شود.

کد خبر: ۱۷۰۴۲۴
۱۳:۰۵ - ۲۵ مرداد ۱۴۰۳

سازمان بهداشت جهانی شیوع جدید آبله‌میمون را وضعیت اضطراری جهانی اعلام کرد

دیدارنیوز: همه‌گیری جدید آبله‌میمون در جمهوری دموکراتیک کنگو متمرکز است؛ اما این ویروس در ده‌ها کشور آفریقایی دیگر ظاهر شده است.

به نقل از زومیت، سازمان بهداشت جهانی (WHO) روز چهارشنبه اعلام کرد که شیوع سریع بیماری آبله‌میمون (ام‌پاکس) در کشور‌های آفریقایی، اکنون در سطح بین‌المللی وضعیت اضطراری بهداشتی محسوب می‌شود.

این دومین‌بار در سه سال گذشته است که سازمان بهداشت جهانی، همه‌گیری آبله‌میمون را به‌عنوان وضعیت اضطراری جهانی تعیین می‌کند. این سازمان قبلا در ژوئیه ۲۰۲۲، چنین کاری انجام داد. همه‌گیری آبله‌میمون در آن زمان تقریبا صدهزار نفر را که عمدتا مردان همجنس‌گرا و دوجنس‌گرا بودند، در ۱۱۶ کشور جهان تحت‌تاثیر قرار داد و نزدیک به ۲۰۰ نفر را به کام مرگ کشاند.

اما تهدید آبله‌میمون این‌بار مرگبارتر است. از ابتدای سال جاری میلادی، فقط جمهوری دموکراتیک کنگو بیش از ۱۴هزار مورد ابتلا به آبله‌میمون و ۵۴۲ مورد مرگ را گزارش کرده است. زنان و کودکان زیر ۱۵ سال بیش از همه درمعرض خطر این بیماری قرار دارند.

دکتر تدروس آدهانوم، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی گفت: «تشخیص و گسترش سریع تبارشاخه‌ای جدید از آبله‌میمون در شرق جمهوری دموکراتیک کنگو، شناسایی آن در کشور‌هایی همسایه که پیش‌تر آبله‌میمون را گزارش نکرده بودند و احتمال گسترش بیشتر در آفریقا و فراتر از آن، بسیار نگران‌کننده است.»

شیوع آبله‌میمون در ۱۳ کشور آفریقا گسترش یافته است؛ ازجمله چند کشور که قبلا هرگز موارد ابتلا به این بیماری را ثبت نکرده بودند. روز سه‌شنبه، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آفریقا، وضعیت اضطراری بهداشت عمومی برای امنیت این قاره را اعلام کرد. اتحادیه آفریقا سال گذشته اختیار اتخاذ چنین تصمیمی را به مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های این قاره اعطا کرد.

دکتر نیکول لوری، مدیر اجرایی واحد آمادگی و واکنش در «ائتلاف نوآوری در آمادگی برای همه‌گیری» که یک سازمان غیرانتفاعی حامی مالی ساخت واکسن است، می‌گوید: «به‌نفع کشورها، آفریقا و جهان است که وضعیت را کنترل و انتقال بیماری را در اسرع وقت متوقف کنیم.»

تعیین وضعیت اضطراری بهداشت عمومی از سوی سازمان بهداشت جهانی، به‌منظور ترغیب کشور‌های عضو این سازمان برای شروع آماده‌سازی در مواجهه با ظهور ویروس‌ها و اشتراک‌گذاری واکسن، درمان و سایر منابع کلیدی با کشور‌های فقیرتر انجام می‌شود.

همه‌گیری قبلی آبله‌میمون عمدتا درمیان مردان دگرباش باقی ماند و ترکیبی از تغییرات رفتاری و واکسیناسیون، شروع آن را کاهش داد. به‌عنوان مثال، سال گذشته موارد ابتلا به بیماری در ایالات متحده از بیش از ۳۰هزار به حدود ۱۷۰۰ کاهش یافت.

نسخه‌ای از آبله‌میمون که در کنگو در گردش بوده، همواره خطر بالاتری داشته و درحال‌حاضر، میزان مرگ‌ومیر آن درحدود سه درصد است؛ درحالی که این رقم در شیوع سال ۲۰۲۲ فقط ۰/۲ درصد بود. عفونت آبله‌میمون می‌تواند تب، علائم تنفسی، درد‌های عضلانی و تورم غدد لنفاوی و همچنین راش‌های پوستی روی دست‌ها، پاها، قفسه سینه، دهان یا اندام تناسلی به‌وجود آورد.

تا همین اواخر، آبله‌میمون عمدتا ازطریق مصرف گوشت آلوده یا تماس نزدیک با حیوانات و افراد آلوده گسترش می‌یافت. بیشتر مرگ‌ومیر‌ها در کودکانی بوده است که در مناطق تحت شیوع در آفریقا درگیر سوءتغذیه و بیماری‌های عفونی مانند وبا، سرخک و فلج اطفال هستند. به‌گفته‌ی کارشناسان، درصورتی که شیوع بیماری در سطح جهانی گسترش یابد، کودکان در کشور‌های توسعه‌یافته احتمالا کمتر در برابر عفونت شدید، آسیب‌پذیر خواهند بود.

سال گذشته، دانشمندان برای اولین‌بار انتقال جنسی نسخه‌ی جدید آبله‌میمون را که موارد ابتلا به آن به‌طور مساوی میان مردان و زنان جوان تقسیم شده بود، کشف کردند. براساس تجزیه‌وتحلیل‌های ژنتیکی، تقریبا در ماه سپتامبر، ویروس جهش‌هایی را به‌دست آورد که به لطف آن‌ها می‌تواند با سهولت بیشتری در میان انسان منتشر شود.

ویروس جدید هنوز در خارج از آفریقا ظاهر نشده است. براساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آفریقا، بیش از ۱۷٬۵۰۰ مورد فرضی و تاییدشده‌ی مبتلا به آبله‌میمون در ۱۳ کشور وجود داشته و بیشتر موارد مرگ‌ومیر در کنگو رخ داده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی