تیتر امروز

علی بختیار: زنگنه می‌دانست رای نمی‌آورد، نیامد/ ممکن است وزرای اصلاح طلب رای نیاورند/ نخواستم وزیر شوم
گفت و گوی ویژه دیدار با یکی از اعضای کارگروه انتخاب وزیر نفت

علی بختیار: زنگنه می‌دانست رای نمی‌آورد، نیامد/ ممکن است وزرای اصلاح طلب رای نیاورند/ نخواستم وزیر شوم

دیدارنیوز در روزهایی که بازار گمانه زنی ها برای انتخاب وزراء داغ است، در یک گفت و گوی ویژه خبری آنچه در کارگروه انتخاب وزیر نفت گذشته است را از علی بختیار عضو این کارگروه و نماینده پیشین مجلس...
کامبیز نوروزی در یادداشتی به سوال‌های نمایندگان از وزیر پیشنهادی واکنش نشان داد

تفتیش عقیده یا بررسی صلاحیت وزارت؟

کامبیز نوروزی در یادداشتی با عنوان «تفتیش عقیده یا بررسی صلاحیت وزارت؟» درباره سوال برخی نمایندگان مجلس از وزیر پیشنهادی بهداشت نوشت: هر دو پرسش آن نمایندگان مربوط به عقاید افراد است و پرسیدن آن‌ها یعنی تفتیش عقیده.

کد خبر: ۱۷۰۴۲۲
۱۲:۲۵ - ۲۵ مرداد ۱۴۰۳

تفتیش عقیده یا بررسی صلاحیت وزارت؟

دیدارنیوز _ کامبیز نوروزی*:

"... آقای ظفرقندی در مقابل برخی نمایندگان که اصرار می‌کردند شما یک کلمه بگو تابع ولایت فقیه هستم و از فتنه اعلام برائت کن ... مقاومت کرد"

این گزارشی است که زهره سادات لاجوردی، نماینده مجلس و عضو شورای مرکزی جبهه پایداری از جلسه با ظفر قندی، گزینه پزشکیان برای وزارت بهداشت توئیت کرده است.

بحث سوابق و مواضع ظفرقندی به کنار که بی‌شک مقبول ارکان نظام و مراجع مسئول بوده است که معرفی شده است. از این مهم‌تر این است که پرسش آن نماینده‌ها از ظفرقندی مصداق بارز و دقیق تفتیش عقیده است.

هر دو پرسش آن نمایندگان مربوط به عقاید افراد است و پرسیدن آن‌ها یعنی تفتیش عقیده.

اصل بیست سوم قانون اساسی که می‌گوید"تفتیش عقاید ممنوع است... " از معدود اصول قانون اساسی است که هیچ استثنایی ندارد. با وجود این آنقدر چنین رفتاری زیاد و عادی شده است که حتی کسانی که در مقام نماینده به شرف خود برای اطاعت از قانون اساسی سوگند یاد کرده‌اند به سهولت مرتکب می‌شوند.

در گزارش لاجوردی این نیز آمده‌ است که ظفرقندی به این پرسش‌ها پاسخ نداده‌ است. یعنی ظفرقندی حق اساسی خود مبنی بر حق آزادی عقیده و منع تفتیش عقیده را پاس داشته و با نقض قانون اساسی کنار نیامده‌ است. یعنی التزام و وفاداری ایشان به قانون اساسی بسیار بیشتر است از نمایندگانی که سؤالاتی پرسیده‌اند که مبتنی بر نقض اصل بیست و سوم اند.

*وکیل پایه یک دادگستری و کارشناس رسانه

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی