تیتر امروز

تهدید پوتین به حمله اتمی/ شکست مذاکرات هسته‌ای بین ایران و آمریکا/ سرنوشت پر ابهام حقوق کارگران
مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

تهدید پوتین به حمله اتمی/ شکست مذاکرات هسته‌ای بین ایران و آمریکا/ سرنوشت پر ابهام حقوق کارگران

این بیست و نهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
یادداشتی به قلم محمد منصورنژاد، دین پژوه و استاد دانشگاه

استعفای ظریف، پزشکیان و بقیه ماجرا

محمد منصورنژاد در یادداشتی برای دیدارنیوز به معرفی کابینه پیشنهادی پزشکیان و استعفای اخیر محمدجواد ظریف، اشاره کرده که در این مطلب می‌خوانید.

کد خبر: ۱۷۰۲۴۴
۱۲:۰۳ - ۲۲ مرداد ۱۴۰۳

استعفای ظریف، پزشکیان و بقیه ماجرا

دیدارنیوز _ محمد منصورنژاد*:

۱. در اینکه کابینه پزشکیان، مطلوب کسانی که برای دوره رقابت سنگ تمام گذاشتند، نیست شکی نیست. (همانگونه که طرفداران جلیلی، نارضایتی خود را از جمله در مجلس نشان دادند.) باید از ظریف تشکر کرد که چراغ خطری را روشن کرد.

۲. پزشکیان خیلی فراتر از آنچه که می‌گفت (با ارکان نظام کار می‌کند، با یک جناح کشور اداره نمی‌شود و...)، عمل نکرد، جز یک مورد که قرار بود شایسته سالاری را رعایت کند و برای گزینش شایستگان نیز به رهبری ظریف، تیمی درست کرد. اما نزدیک به نیمی از وزرا، خارج از افراد پیشنهاد شده آن گروهند. برای این خلف وعده در انتظار توضیحات پزشکیانیم.

۳. در عین حال فعلا تضعیف پزشکیان به مصلحت نیست، چون تنها مفر تغییرخواهان در شرایط کنونی است. همانگونه که امید واهی خطاست، تولید ناامیدی هم سم است، چون برای ساختن ایران، ثمره‌ای ندارد و آبی است که به آسیاب تمامیت خواهان ریخته می‌شود.

۴. این خطاست که فکر کنیم همه اتفاقات و اصلاحات از بالا باید اتفاق افتد. در این موقعیت زمینه برای فعالیت‌های مدنی مساعدتر شده است و افراد توانا و دلسوز این فرصت ایجاد شده را قدر شناسند تا زمینه برای تغییرات پایدارتر در آینده فراهم آید.

۵. بد نیست سخنی هم با اصلاح طلبان گفت. به نظرم این جریان خود سه دسته اند: اول، کسانی مثل مصطفی تاج زاده که رای ندادند، چون امیدی به تغییر نداشتند. (نگارنده زمان انتخابات معتقد بود، خوب است برخی سرمایه‌های اصلی اصلاح طلبان در این مقطع خرج نشوند و برای آینده ذخیره شوند).

دوم کسانی که جز زمان تقسیم مسئولیت، در خواب خرگوشی اند! اینان اعتراضشان هم ارزشی ندارد!

سوم کسانی که صادقانه و ایثارگرانه آبروی خویش پای پزشکیان ریختند. اینان که باید برای تلاش هایشان (که اندک مردمی را هم به میدان آورد)، به دیگران توضیح دهند. پزشکیان لازم است دست کم به اینان، پاسخگو باشد.

۶. متاسفانه سیستم فعلی عزمی برای تغییر ندارد. اما اگر پزشکیان فکر می‌کند با این تیم می‌تواند تغییراتی در لایه‌های میانی و پایین ایجاد کند، باید به او فرصت آزمون داد. برای اعتراض جدی وقت هست! اگر او کاملا ناموفق بود.

۷. آنچه خیلی جایش خالی است، سخن گفتن پزشکیان با مردم نسبت به موضعگیری هایش است، ضمن آنکه می‌دانیم صلاح نیست استراتژیش را هم برای رقبا افشا کند. مثلا با وزرا عهدی دارد که مطابق مواضعش عمل کنند، یا وزرا، معاونین خود را از درون تیمی که یاران ظریف معرفی کرده، برگزینند! و...

۲۲ امرداد ۱۴۰۳

*دین پژوه و استاد دانشگاه

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی