تیتر امروز

آدمیان آزادند و جامعه‌ای که قانون زیاد دارد، جامعه‌ای مریض است/هیچ مدل حکومتی از قرآن و سنت بدست نمی‌آید!
در دوازدهمین برنامه دیدار اندیشه با محمدمنصورنژاد، محقق و دین پژوه مطرح شد:

آدمیان آزادند و جامعه‌ای که قانون زیاد دارد، جامعه‌ای مریض است/هیچ مدل حکومتی از قرآن و سنت بدست نمی‌آید!

در دوازدهمین برنامه دیدار اندیشه با دکتر محمد منصورنژاد دین پژوه، استاد دانشگاه درباره "مقایسه اقتضائات حکمرانی دوران کهن با حکمرانی دوران مدرن" گفتگو کردیم
مسعود جان! روز جهانی هندوانه مبارک
افاضات اضافه

مسعود جان! روز جهانی هندوانه مبارک

عوام‌الملک در ادامه نامه‌های خواندنی خود به مسعود، رییس خواص‌الدوله به سکوت اخیر آنها در ماجرای نظمیه‌ها و نسوان اشاره کرده و روز جهانی هندوانه را به او و تیمش تبریک گفته است.
پالتیکو گزارش داد

حمله اوکراین به روسیه با چراغ سبز غرب بود

رسانه آمریکایی پالتیکو با اشاره به تغییر در رفتار سیاستمداران غربی، گزارش داد که حامیان غربی اوکراین به حملات اخیر این کشور به عمق خاک روسیه چراغ سبز نشان داده‌اند.

کد خبر: ۱۷۰۱۴۳
۱۷:۵۳ - ۲۰ مرداد ۱۴۰۳

حمله اوکراین به روسیه با چراغ سبز غرب بود

دیدارنیوز: کشور‌های غربی که تا چندی پیش نگران تشدید تنش‌ها میان روسیه و ناتو بوده و در حمایت تسلیحاتی از اوکراین دست به عصا پیش می‌رفتند، حالا به نظر می‌رسد که به حملات کی‌یف به عمق خاک روسیه در منطقه «کورسک» چراغ سبز نشان داده‌اند.

رسانه آمریکایی با اشاره به تغییر در رفتار سیاستمداران غربی در قبال اقدامات جنگی اوکراین، گزارش داد که حامیان غربی اوکراین به حملات اخیر این کشور به عمق خاک روسیه چراغ سبز نشان داده‌اند.

به گزارش پالتیکو، با توجه به شدت حملات اوکراین و پیشروی این کشور در خاک روسیه، به نظر می‌رسد حامیان غربی کی‌یف که زمانی سعی داشتند مانع گسترش تنش‌ها با روسیه شوند، اکنون سکوت کرده و به حملات اوکراین به خاک روسیه چراغ سبز نشان داده‌اند.

حتی آلمان نیز که برای اجتناب از برانگیختن خشم کرملین، در ارسال کمک‌های تسلیحاتی به کی‌یف احتیاط زیادی به خرج می‌داد، به نظر می‌رسد در حال حاضر در برابر حمله کنونی اوکراین به خاک روسیه سکوت کرده و برای توقف این حملات، فشار چندانی به کی‌یف نمی‌آورد.

وزارت خارجه آلمان در پاسخ به درخواست اظهارنظر پالتیکو درباره این حمله، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اوکراین طبق قوانین بین‌المللی، حق دفاع از خود را دارد. این حق به قلمرو خود اوکراین محدود نیست.»

حمایت آلمانی‌ها از حمله اوکراین به خاک روسیه

نه‌تن‌ها سیاستمداران آلمانی مخالفت شدیدی با این حمله نداشته‌اند، بلکه برخی از سیاستمداران اپوزیسیون این کشور از این عملیات حمایت قاطع کرده و مسئله استفاده از سلاح‌های آلمانی در حمله به روسیه را مطرح کرده‌اند.

«رودریچ کیزووتر» یکی از اعضای ارشد حزب دموکرات مسیحی آلمان به پالتیکو گفت، حمله به نقاطی از روسیه که حملات علیه اوکراین در آنجا طراحی و برنامه‌ریزی می‌شود کاملاً مجاز است و اوکراین در این حملات می‌تواند از سلاح‌های ارسالی آلمان هم استفاده کند. این قانونگذار آلمانی می‌گوید مسئله ماهیت غربی سلاح‌ها اساسا مطرح نیست، زیرا از لحظه‌ای که این سلاح‌ها به اوکراین می‌رسند، دیگر بخشی از سلاح‌های اوکراینی محسوب می‌شوند.

از سوی دیگر، «اولاف شولتس» صدراعظم آلمان که نسبت به دیگر سیاستمداران آلمانی تلاش بیشتری برای اجتناب از برانگیختن خشم روسیه به خرج داده است، در حال حاضر در تعطیلات تابستانی به سر برده و هنوز درباره حملات اوکراین اظهارنظر خاصی نکرده است.

در ماه مه، پس از حمله روسیه به «خارکیف» که دومین شهر بزرگ اوکراین است، واشنگتن و برلین سیاست خود در مورد حمله به خاک روسیه را تغییر دادند. در آن زمان، سخنگوی دولت آلمان اعلام کرد: «اوکراین طبق قوانین بین‌المللی، حق دفاع از خود در برابر این حملات را دارد.»

آمریکایی‌ها چه می‌گویند؟

به گزارش پالتیکو، موافقت واشنگتن در ماه مه با حمله اوکراین به خاک روسیه، محتاطانه بود و به مناطقی در نزدیکی خارکیف محدود می‌شد، اما امروز نیرو‌های اوکراینی حدود ۵۰ کیلومتر به داخل روسیه پیشروی کرده‌اند. بااین‌حال، ایالات متحده سعی دارد این حمله اوکراین را ناچیز جلوه دهد.

«متیو میلر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در روز پنجشنبه در این‌باره گفت: «ما قویا از تلاش اوکراین برای دفاع در برابر حمله روسیه حمایت می‌کنیم.»

پنتاگون سعی دارد این‌گونه جلوه دهد که این حملات به تشدید تنش‌ها با مسکو منجر نخواهد شد.

سخنگوی پنتاگون در روز پنجشنبه گفت: «این اقدام با سیاست ما در مورد مجوز اوکراین برای استفاده از سلاح‌های تأمین‌شده توسط ایالات متحده همخوانی دارد. ما از حملات دوربرد به داخل روسیه حمایت نمی‌کنیم.»

او در ادامه گفت، واشنگتن این حمله را یک اقدام تحریک‌آمیز در نظر نگرفته و باور ندارد که تنش‌ها با این اقدام اوکراین شاهد افزایش چشمگیری خواهد شد.

مقام نظامی آمریکا گفت: «اوکراین دارد کاری را انجام می‌دهد که برای پیروزی در میدان نبرد به آن نیاز دارد.»

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی