تیتر امروز

صبر ایوب زمان صبر منه اگر تمام نشود
افاضات اضافه

صبر ایوب زمان صبر منه اگر تمام نشود

عوام‌الملک در نامه‌ای به حضرت مسعود بابت دستاوردهای شگفت‌انگیز اخیر به او تبریک گفته و به ماجرای یک روزنامه و صبر ایوب هم اشاره کرده است.
حمله آمریکا با بمب افکن B۲ به یمن/ لغو تمامی احکام انضباطی سال ۱۴۰۱/ ادعای اسرائیل در مورد مشخص شدن محل‌های حمله به ایران
مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

حمله آمریکا با بمب افکن B۲ به یمن/ لغو تمامی احکام انضباطی سال ۱۴۰۱/ ادعای اسرائیل در مورد مشخص شدن محل‌های حمله به ایران

این سی‌ و هشتمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
یادداشتی به قلم مالک لطفیان

معاون حقوقی پزشکیان باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد؟

سیدمالک لطفیان، حقوق‌دان و نویسنده در یادداشتی به ویژگی‌های معاون حقوقی مسعود پزشکیان اشاره کرده که در دیدارنیوز می‌خوانید.

کد خبر: ۱۶۹۹۲۷
۱۱:۴۲ - ۱۶ مرداد ۱۴۰۳

معاون حقوقی پزشکیان باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد؟

دیدارنیوز _ سیدمالک لطفیان*: روز اولی که رئیس جمهور منتخب شروع به سخنرانی کرد و از عدل و حق سخن راند شاید کمتر کسی گمان می‌کرد که ایشان از ژرفای قلبش صحبت می‌کند، اما آرام آرام با اشاراتی که از نهج البلاغه شد مردم بخصوص نخبگان پی بردند که این کاندیدا با مستندسازی گفته هایش، نه تنها قصد هزینه کردن از دین ندارد بلکه در تکرار عامدانه احادیث، یک نوع قرابتی را به مخاطب القا می‌کند که گویی از دلش بر می‌آید و لاجرم بر دل‌ها نشست.

مردم که طی چهل سال اخیر گوش شان از واژه‌های حق و انصاف پر شده بود و نه تنها ارتباطی با این کلمات برقرار نمی‌کردند بلکه حالت اشمئزاز به آن‌ها دست می‌داد ناگهان با اظهارات توفنده پزشکیان نسبت به الفاظ مزبور احساس یگانگی کردند و این نامزد را از جنس خودشان یافتند. بی شک اگر نگوییم گفتمان مبتنی بر "زبان توده ها" منبعث از آموزه‌های امام علی (ع) مهم‌ترین عامل پیشتازی رئیس جمهور بود سخنی به گزاف نگفته‌ایم.

مع الوصف اگر بخواهیم پارادایم پیروز در انتخابات به سرنوشت شعار‌های زیبای انقلاب ۵۷ دچار نشود و امید مردم به "عدالت خواهی" بدل به یاس و سرخوردگی نشود لازمه اش این است که ارزش‌های اعلامی توسط ایشان به زبان حقوقی صورت بندی گشته و سپس آن‌ها را عملیاتی کرد. تسری و جری مفاهیم ارزشمندی همچون عدل، حق و انصاف در پیکر قوه مجریه و البته با همراهی دستگاه قضا، مستلزم بکارگیری آن دسته از حقوق دان‌هایی است که اولا همانند پزشکیان به اصول و مبانی برشمرده اعتقاد راسخ و ایمان قلبی داشته باشند و ثانیا از دانش حرفه‌ای حقوق بگونه‌ای بهره‌مند باشند که با ارائه راهکار‌های علمی و عملی، توان و بستر اجرایی کردن آن‌ها را توسط مجری قانون اساسی تمهید کنند.

هستند تحصیلکردگان زیادی در رشته حقوق که مدرک دکتری را یدک می‌کشند لیکن از قدرت حل مسئله حقوقی عاجزند. مملکت در این فصل جدید حیات سیاسی خود به حقوق دان‌هایی نیاز دارد که المان‌های این دانش را با گوشت و پوست خویش لمس کرده و بتوانند طعم شیرین عدالت و انصاف را با هموطنان خود به اشتراک بگذارند. این مهم میسر نمی‌شود مگر آنکه معاون حقوقی رئیس جمهور نیز از تبار پزشکیان باشد.

*حقوق‌دان و نویسنده

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی