تیتر امروز

رنجبریان: ولایت فقیه از قطعیات مذهب و از واضحات فقه است/ اکبرنژاد: در عصر غیبت حق تشکیل حکومت با برند دینی وجود ندارد
در مناظره رنجبریان و اکبرنژاد مطرح شد(قسمت اول)

رنجبریان: ولایت فقیه از قطعیات مذهب و از واضحات فقه است/ اکبرنژاد: در عصر غیبت حق تشکیل حکومت با برند دینی وجود ندارد

 "حکومت دینی و دلایل آن با نگاهی به نتایج عینی امروز "موضوع مناظره‌ای با حضور مهدی رنجبریان و محمد تقی اکبرنژاد به میزبانی دیدار اندیشه است.
آیا ایران به اسرائیل پاسخ خواهد داد؟/ خانه نشینی پنجاه‌ هزار پرستار/ نرخ ارز ۲۰ برابر افزایش یافته، دستمزد‌ها ۵ برابر!
مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

آیا ایران به اسرائیل پاسخ خواهد داد؟/ خانه نشینی پنجاه‌ هزار پرستار/ نرخ ارز ۲۰ برابر افزایش یافته، دستمزد‌ها ۵ برابر!

این چهل و یکمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
سعید آجرلو: از گران شدن بنزین می‌ترسم/ پزشکیان نباید مثل روحانی شود/پاشنه آشیل وفاق، ادغام جناح‌های سیاسی است/ فیلترینگ کار نکرد
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک فعال سیاسی اصولگرا

سعید آجرلو: از گران شدن بنزین می‌ترسم/ پزشکیان نباید مثل روحانی شود/پاشنه آشیل وفاق، ادغام جناح‌های سیاسی است/ فیلترینگ کار نکرد

جامعه پلاس در یکی دیگر از برنامه های خود با موضوع "وفاق ملی و سرمایه های اجتماعی" به سراغ سعید آجرلو، فعال سیاسی اصولگرا رفت. او معتقد است:پاشنه آشیل وفاق ادغام جناح‌های سیاسی است.
مقایسه شاخص قیمت مصرف کننده خرداد ۱۴۰۳ نسبت به ابتدای دهه ۹۰

قیمت‌ها در ۱۳ سال، ۲۳ برابر شد

اکوایران در گزارشی نوشت: سطح عمومی قیمت‌ها در خرداد امسال نسبت به ابتدای دهه ۹۰ نزدیک به ۲۳ برابر شد، بررسی‌ها نشان می‌دهد در این بازه زمانی قیمت تمامی گروه‌های اصلی به جز یک مورد بیش از ۱۰ برابر شده است.

کد خبر: ۱۶۹۶۸۶
۱۹:۲۷ - ۱۱ مرداد ۱۴۰۳

قیمت‌ها در ۱۳ سال، ۲۳ برابر شد

دیدارنیوز: شاخص قیمت مصرف‌کننده خانوار‌های کشور در خردادماه امسال به ۲۴۹.۷ رسیده است. این در حالی‌ست که این رقم در ابتدای دهه ۹۰ حدود ۱۱ بود. به عبارت دیگر، سطح عمومی قیمت‌ها در ۱۳ سال حدود ۲۳ برابر شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در همین بازه زمانی رشد قیمت خوراکی‌ها بسیار بیشتر از غیر خوراکی‌ها بود.

در ۱۳ سال گذشته، نوسانات بسیاری در اقتصاد ایران رخ داده، از جمله وضع تحریم‌های بین‌المللی، امضای توافق برجام و سپس خروج آمریکا از برجام، همه‌گیری کرونا و جراحی اقتصادی دولت سیزدهم. همه این عوامل باعث شده‌اند تا سرعت رشد قیمت‌ها در ایران تغییر کند.

چند خط از شاخص قیمت مصرف‌کننده

شاخص قیمت مصرف‌کننده یا CPI یکی از شاخص‌های مهم اقتصادی است که سطح عمومی قیمت‌ها را در اقتصاد نشان می‌دهد. این شاخص بر اساس یک سبد کالا و خدماتی مصرفی تعیین شده است. تغییرات این شاخص نشان‌دهنده تغییرات قیمت یا همان تورم است.

از دلایل اهمیت شاخص قیمت مصرف‌کننده این است که نشان می‌دهد قدرت خرید مردم در طول زمان چگونه تغییر کرده است. به عبارتی دیگر، قیمت کالا و خدمات مصرفی مردم چقدر تغییر کرده است. اگر عدد این شاخص افزایش یابد، نشان‌دهنده تورم و اگر کاهش یابد، نشان‌دهنده کاهش قیمت‌ها است.

زور گروه خوراکی بیشتر است یا غیرخوراکی؟

در ابتدای دهه ۹۰، شاخص قیمت مصرف‌کننده ۱۰.۹ بود که با حدود ۲۳ برابر شدن در خرداد امسال به ۲۴۹.۷ رسیده است. گروه خوراکی‌ها بیشتر از غیر خوراکی‌ها رشد داشته است. گروه خوراکی‌ها ۳۹۸۷.۱ درصد و گروه غیر خوراکی‌ها ۱۶۷۷.۳ درصد در ۱۳ سال رشد داشته است. به عبارت دیگر، قیمت کالا و خدمات گروه خوراکی‌ها در ۱۳ سال حدود ۴۱ برابر و کالا و خدمات گروه غیرخوراکی حدود ۱۸ برابر شده است. یکی از دلایل می‌تواند این باشد که در سال‌های اخیر بخش بزرگی از تورم کل از سمت گروه خوراکی بود. همچنین، جراحی اقتصادی دولت سیزدهم در ابتدای سال ۱۴۰۱ نیز اصلاح قیمت کالا‌های اساسی، به‌خصوص گروه خوراکی بود که باعث شد سرعت افزایش قیمت به شدت افزایش یابد.

قیمت‌ها در ۱۳ سال، ۲۳ برابر شد

قیمت کالا و خدمات کدام گروه با سرعت بیشتری صعود کرده است؟

از بین گروه‌های اصلی، در ماه گذشته بیشترین شاخص قیمت متعلق به گروه هتل و رستوران با عدد ۳۶۶.۱ بود. شاخص قیمت مصرف‌کننده این گروه در ابتدای سال ۹۰ برابر با ۹.۳ بود. به عبارتی دیگر، این گروه در مدت ۱۳ سال بیش از ۳۹ برابر شده است.

همچنین، گروه ارتباطات کمترین شاخص قیمت را در خردادماه داشته است. از طرفی، گروه ارتباطات در ۱۳ سال گذشته تقریبا چهار برابر شده که در مقایسه با سایر گروه‌های اصلی کمترین افزایش قیمت را داشته است.

در این دوره، بیشترین افزایش قیمت را گروه دخانیات داشته که بیش از ۴۶ برابر شده است. از آنجایی که دخانیات از کالا‌های مصرفی تابو در جامعه ما به حساب می‌آید، شفاف نیست که دلیل آن افزایش مالیات است یا افزایش هزینه تولید. همچنین گفته می‌شود در بازار دخانیات نظارت وجود ندارد و این موضوع دست فروشندگان را برای گران‌فروشی باز نگه می‌دارد.

سرعت افزایش قیمت سایر گروه‌ها

در بررسی سایر گروه‌های مهم می‌توان به گروه خوراکی و آشامیدنی پرداخت که در ماه گذشته نسبت به ابتدای دهه ۹۰، بیش از ۴۰ برابر شده است. از دلایل اصلی آن اصلاح قیمت کالا‌های اساسی بویژه خوراکی‌ها بود که باعث شده تا سرعت افزایش قیمت این گروه در دوره‌ای به شدت افزایش یابد.

قیمت کالا و خدمات مصرفی در گروه مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها نیز در مقایسه با فروردین ۹۰، بیش از ۱۳ برابر شده است. شایان ذکر است که منظور از مسکن در این گروه، اجاره‌بها است و نه خرید و فروش ملک. از دلایل اصلی آن می‌توان به تورم عمومی کشور اشاره کرد که موجب شده تا ارزش پول ملی کاهش یابد و به تبع به دنبال آن هزینه زندگی و اجاره‌بها افزایش یافته است.

کالا و خدمات گروه حمل و نقل نیز به دلیل افزایش قیمت سوخت و قیمت‌گذاری دستوری در این گروه، در خردادماه امسال نسبت به ابتدای دهه ۹۰، بیش از ۲۵ برابر شده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی