تیتر امروز

صدور دستور حمله مستقیم به اسرائیل/ واکنش پزشکیان و معاون اولش به ترور هنیه/ لغو پروازها به تل‌آویو
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

صدور دستور حمله مستقیم به اسرائیل/ واکنش پزشکیان و معاون اولش به ترور هنیه/ لغو پروازها به تل‌آویو

این شانزدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
اندر باب صدای بی‌صدای بی‌صدایان
افاضات اضافه

اندر باب صدای بی‌صدای بی‌صدایان

عوام‌الملک مانند هفته گذشته، بازهم نامه‌ای به مسعود، رییس خواص‌الدوله نوشته و در قسمتی از آن به سن و سال مسوولان جدید اشاره کرده است.
از چشم جهان (۱۶۴)

ترور هنیه در تهران: نظامیان آمریکایی اهداف احتمالی

درپی حمله هوایی آمریکا به جنوب بغداد که مقامات آمریکایی آن را با ترور هنیه در تهران غیرمرتبط خوانده‌اند، گروه شبه نظامی حرکه النجبا در عراق هشدار داده است "آمریکا و اسرائیل در‌های جهنم را به روی خود گشوده‌اند"

کد خبر: ۱۶۹۶۷۵
۱۷:۳۰ - ۱۱ مرداد ۱۴۰۳

ترور هنیه در تهران: نظامیان آمریکایی اهداف احتمالی

 

دیدانیوز ـ سرویس بین‌الملل: این مطلب را با ترجمه اختصاصی دیدار بخوانید با این توضیح که لزوما مطالب درج شده در این مقاله مورد تایید دیدار نیست و تنها جهت اطلاع خوانندگان منتشر شده است.

منبع: المانیتور
نویسنده: جارد زوبا
مترجم: حمید رضا بابایی

به دنبال ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش فلسطینی حماس در تهران که گفته می‌شود اسرائیل عامل آن بوده است، دولت بایدن رئیس جمهور آمریکا، بی‌درنگ هرگونه دخالتی را در این حمله تکذیب و تصریح کرد از آن اطلاع قبلی هم نداشته است. هم تهران و هم حماس، اسرائیل را عامل ترور هنیه معرف کرده‌اند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وعده "پاسخی دردناک و سخت" داده است که به گفته آن، از طریق هماهنگی با گروه‌های نیابتی ایران در منطقه صورت خواهد گرفت.
نمایندگی ایران در سازمان ملل نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد، "پاسخ تررو، عملیات ویژه است، اما سخت‌تر و پیشمان کننده. "
نمایندگی ایران در سازمان ملل همچنین روز چهارشنبه در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل، آمریکا را به دخالت در این حادثه متهم کرد. در این یادداشت آمده است، "این اقدام بدون مجوز و حمایت اطلاعاتی آمریکا، نمی‌توانست اتفاق بیفتند. "
شبه نظامیان تحت حمایت سپاه در عراق نیز در خصوص ترور هنیه و همچنین یک فرمانده ارشد نظامی حزب‌الله لبنان – فواد شکر معروف به حاج محسن – به اقدامات تلافی جویانه اشاره می‌کنند. حاج محسن شب قبل از ترور هنیه، در حمله‌ای دیگر در جنوب بیروت کشته شد. اسرائیل مسئولیت این حمله را برعهده گرفته است.
آن‌ها چه می‌گویند: کتایب حزب‌الله، که از آن به عنوان بزرگ‌ترین و بانفوذترین گروه شبه نظامی تحت حمایت ایران در عراق یاد می‌شود، در بیانیه‌ای هشدار داد، قتل هنیه به دست "دشمن آمریکایی-صهیونیستی" تمام قوانین درگیری را نقض کرده است.
آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه هنگام سفر رسمی به سنگاپور در مصاحبه با شبکه خبری Channel News Asia گفت، "ما در این مساله دخالت نداشتیم و از آن بی‌اطلاع بودیم. "
آن‌چه که اتفاق افتاد: حدود ساعت ۱۰:۴۵ شب به وقت محلی – ساعاتی پس از حمله پهبادی اسرائیل به حاج محسن در بیروت، اما پیش از انتشار اخبار مربوط به ترور هنیه در تهران- یک فروند هواپیمای نظامی آمریکایی، مقر کتایب حزب‌الله را در عراق بمب‌باران کرد. در این حمله دست‌کم چهار عضو کتایب کشته شدند.
مقامات نظامی آمریکا از حمله به شهر مسیب در جنوب بغداد، به عنوان اقدامی دفاعی علیه "مبارزان" عراقی یاد کرد که "قصد داشتند (با پهباد) حمله‌ای یک طرفه انجام دهند. "
یک مقام آمریکایی در بیانیه‌ای که از طریق ای‌میل منتشر شد، اعلام کرد، "با توجه به حملات اخیر در عراق و سوریه، فرماندهی مرکزی آمریکا به این نتیجه رسیده است که نیرو‌های آمریکایی و ائتلاف در معرض حملات (پهبادها) هستند. "
کتایب حزب‌الله در بیانیه‌ای اقرار کرد که در حمله آمریکا، افرادی هدف قرار گرفتند که در حال آماده سازی برای پرواز یک فروند پهباد بودند. کتاب حزب‌الله، اما افزود این یک پرواز آزمایشی با هدف نظارت امنیتی بر شهر مقدس کربلا بود که در آستانه یک مناسبت مذهبی و در هماهنگی با سایر نیرو‌های امنیتی عراق صورت گرفت.
این گروه شبه‌نظامی همچنین مدعی شد هواپیمای آمریکایی از پایگاه علی السالم کویت به پرواز درآمده بود. کتایب حزب‌الله به دولت کویت در خصوص مجوز استفاده ارتش آمریکا از خاک کویت برای عملیات حمله در عراق، هشدار داد.
کتایب حزب‌الله همچنین گفت آمریکا مسئول جنایت "ریخته شدن خون فرزندان ما است"، اما از تهدید به اقدام تلافی جویانه مستقیم خودداری و تصریح کرد پیش از "اتخاذ تصمیم مناسب"، با سایر گروه‌های تحت حمایت ایران مشورت خواهد کرد.
حرکه النجبا، یک گروه شبه‌نظامی دیگر عراقی که تحت‌الحمایه نظامی سپاه است، در بیان تهدیدات، پا را فراتر نهاد. در بیانیه منتشر شده از این گروه در روز چهارشنبه آمده است، "صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها" با حملات خود در بیروت و عراق، "در‌های جهنم را به روی خود گشوده‌اند. "

در این بیانیه آمده است، "آن‌ها به خاطر این اقدام بُزدلانه، راه گریزی نخواهند داشت. "
اهمیت مساله: نظامیان آمریکایی در خاورمیانه، برای آمادگی در برابر حملات متقابل شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در عراق و سوریه، بر شدت تدابیر احتیاطی خود افزوده‌اند. سربازان آمریکایی به دنبال حمله موشکی منتسب به حزب‌الله در ارتفاعات جولان در ۲۷ ژولای – که در آن ۱۲ کودک کشته شدند – انتظار اقدامات تلافی‌جویانه اسرائیل را نیز داشتند.

به دنبال اقدام آمریکا در ترور قاسم سلیمانی فرمانده سابق ارشد سپاه که در حملات پهبادی ارتش آمریکا در ژانویه سال ۲۰۲۰ در بغداد صورت گرفت، ایران، پایگاه عین‌الاسد را در شمال عراق با بیش از ده فروند موشک بالستیک هدف قرار داد. در این حملات بیش از ۱۰۰ نظامی آمریکایی زخمی شدند.

اما مقامات پنتاگون روز چهارشنبه تهدیدات اخیر را چندان جدی نگرفته، اصرار می‌کنند به دنبال ترور هنیه، در تدابیر دفاعی ارتش آمریکا در کل منطقه هیچ تغییری صورت نخواهد گرفت.

یک سخنگوی پنتاگون در پاسخ به سوال المانیتور، گفت، "به دلیل ملاحظات امنیت عملیات، در حال حاضر هیچ گونه تغییری در آرایش نیرو‌ها برای اعلام نداریم. امنیت و سلامت نیرو‌های آمریکایی، نخستین اولویت ما هستند، و فرماندهانِ میدانی به صورت دایم در حال نظارت بر جو تهدیدات هستند و در صورت لزوم برای حفاظت از نیروهایمان، تدابیر لازم را اتخاذ خواهند کرد. "

سرهنگ دوم چارلی دیتز، دیگر سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، گزارش رسانه‌ها را مبنی بر نزدیک شدن رزم‌ناو‌های آمریکایی در دریای مدیترانه به سواحل لبنان، به منظور تخلیه اتباع آمریکایی و به دنبال حملات اسرائیل به بیروت، تکذیب کرد.

به گفته دیتز، گروه آماده آبی خاکی رزم‌ناو USS Wasp و همچنین واحد ۲۴ اعزامی پاسور نیروی دریایی (MEU) برای عملیات "عادی" آموزشی در سواحل قبرس آماده می‌شوند. این عملیات از ۵ تا ۱۰ آگوست ادامه خواهد داشت و هدف آن حفظ توان عملیاتی و آمادگی است تا "برای هرگونه عملیات غیرمترقبه آماده باشند. "

وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه، سطح هشدار‌های امنیتی خود را برای لبنان افزایش داد و به شهروندان آمریکایی توصیه کرد به دلیل افزایش تنش میان حزب‌الله و اسرائیل، به لبنان سفر نکنند. وزارت امور خارجه آمریکا هفته پیش هیاتی را به بیروت، قبرس و پایگاه اینجرلیک ترکیه فرستاد تا آمادگی تدارکاتی را در شرایط احتمالی واکنش بحران، بررسی کنند.

تحولات بعدی: نیویورک تایمز روز چهارشنبه گزارش داد، آیت‌الله سید علی خامنه‌ای رهبر ایران در نشست اضطراری شورای عالی امنیت ملی این کشور، دستور داد در اقدامی تلافی جویانه، مستقیما از خاک ایران به اسرائیل حمله کنند.

ایران و شبه‌تنظامیان نیابتی‌اش در اواسط آوریل بیش از ۳۰۰ فروند موشک و پهباد به سمت اسرائیل شلیک کردند. این حملات در واکنش به حمله هوایی اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق صورت گرفته بود که در آن یک فرمانده ارشد سپاه پاسداران و چند نفر دیگر از جمله معاون وی کشته شدند.

لیوید آستین وزیر دفاع آمریکا که در آسیا به سر می‌برد گفته است در صورت حمله به اسرائیل، آمریکا از آن دفاع خواهد کرد.

اما ژنرال چارلز کوینتن براون، رئیس ستاد مشترک نیرو‌های مسلح آمریکا ماه گذشته هشدار داده بود، اگر حزب‌الله موشک‌های خود را روانه اسرائیل کند، دفاعِ چند ملیتی از حریم هوایی اسرائیل، مانند قبل، موثر نخواهد بود.

بیشتر بدانیم: مقامات اسرائیل می‌گویند پیش از حمله به حاج محسن در بیروت در روز سه‌شنبه، دولت بایدن را از آن مطلع کرده بودند. اما ترور هنیه در تهران، مقامات ارشد آمریکایی را که در حوزه خاومیانه مسئولیت دارند، شگفت زده کرد.

به گزارش پایگاه خبری اکسیوس، مقامات آمریکایی نگرانند که ترور رهبر ارشد سیاسی این جناح فلسطینی، تلاش‌های موجود را برای مذاکره به منظور برقراری آتش‌بس در جنگ اسرائیل علیه حماس در غزه، بی‌ثمر کند. البته دولت بایدن روز چهارشنبه صراحتا اعلام کرد به روند دیلپماتیک در این زمینه ادامه خواهد داد.

رهبران اسرائیلی هنوز مسئولیت ترور هنیه را برعهده نگرفته‌اند. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در ویدئوی منتشر شده در روز چهارشنبه در خصوص تهدیدات علیه اسرائیل، به مساله هنیه هیچ اشاره‌ای نکرد...

جمهوری اسلامی ایران از عملیات ترور هنیه به عنوان نقض حاکمیت خود علیه میهمان رسمی ایران یاد و تصریح کرده است، پاسخی سخت و پیشمان کننده به صهیونیست‌ها خواهد داد.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی