تیتر امروز

تنفیذ حکم ریاست جمهوری از سوی رهبر انقلاب/ پاسخ شدید اسرائیل به حزب الله/ برای واردات خودرو‌های دست دوم دست نگهدارید
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

تنفیذ حکم ریاست جمهوری از سوی رهبر انقلاب/ پاسخ شدید اسرائیل به حزب الله/ برای واردات خودرو‌های دست دوم دست نگهدارید

این پانزدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
عباس کاظمی: نسل زد از حاکمیت زندگی می‌خواهد/جامعه در شرایط خاص دو قطبی می‌شود/ می‌گفتند پزشکیان رای بیاورد، همجنسگرایی رونق می‌گیرد
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک جامعه شناس

عباس کاظمی: نسل زد از حاکمیت زندگی می‌خواهد/جامعه در شرایط خاص دو قطبی می‌شود/ می‌گفتند پزشکیان رای بیاورد، همجنسگرایی رونق می‌گیرد

جامعه پلاس در یکی دیگر از برنامه های خود میزبان دکتر عباس کاظمی استاد دانشگاه و جامعه شناس بود؛ او در این گفت و گو روی موضوع دو قطبی شدن جامعه نظر متفاوتی داشت که مشروح آن را می توانید ببینید...
دادستان، قاضی و مسئولان زندان از بیماری من بی اطلاع بودند/ اتهامم تبلیغ علیه نظام بود/ درباره فعالیت هسته‌ای ایران صحبت کرده بودم
گفت‌وگوی دیدارنیوز با صادق زیباکلام استاد دانشگاه و تحلیلگر سیاسی

دادستان، قاضی و مسئولان زندان از بیماری من بی اطلاع بودند/ اتهامم تبلیغ علیه نظام بود/ درباره فعالیت هسته‌ای ایران صحبت کرده بودم

صادق زیباکلام که در روز ۱۱ تیرماه، ۴ روز قبل از مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری با مرخصی استعلاجی و سپس با تعلیق حکمش از زندان اولین خارج شد، مهمان ما در استودیو دیدارنیوز بود و سوالات ما پاسخ...

آخرین خبر از واردات خودرو‌های کارکرده

احمد آقایی، معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن تشریح آخرین وضعیت واردات خودرو‌ها گفت: شیوه‌نامه اخیر ارز بانک مرکزی، منع کننده یا متوقف کننده واردات خودرو‌های کارکرده نیست.

کد خبر: ۱۶۹۴۸۸
۱۶:۵۴ - ۰۸ مرداد ۱۴۰۳

.

دیدارنیوز: معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن تشریح آخرین وضعیت واردات خودرو‌ها و تاکید بر اینکه طی چهار ماهه سال جاری حدوداً برابر کل سال گذشته خودرو وارد کشور شده، در رابطه با واردات خودرو‌های کارکرده از اجرایی شدن آن پس از رفع نگرانی‌ها در خلال تدوین دستورالعمل اجرایی، خبر داد و تاکید کرد که شیوه‌نامه اخیر ارز بانک مرکزی، منع کننده یا متوقف کننده واردات خودرو‌های کارکرده نیست.

احمد آقایی در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با موضوع واردات خودرو‌های کارکرده و اجرای آن و همچنین پیرامون اینکه از چه زمان می‌توان منتظر ورود اولین خودروی خارجی با سن حداکثر پنج سال باشیم، اظهار کرد: سیاست وزارت صمت برای رقابتی‌سازی صنعت خودرو و بازار آن، طی یکی دو ساله گذشته و پس از ابلاغ قانون ساماندهی صنعت خودرو، به شدت به این سمت رفت که واردات خودرو‌ها را در دستور کار داشته باشد.

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت تصریح کرد: طبق قانون، به وزارت صمت تکلیف شده بود که در بحث واردات خودرو در وهله اول با خودرو‌های نو و سپس خودرو‌های کارکرده، آیین‌نامه‌های مربوطه تدوین و ابلاغ شود. خوشبختانه واردات خودرو‌های نو که طبق روال در حال انجام است و از ابتدای امسال تا پایان تیر طبق آمار گمرک، حدود ۱۰ هزار دستگاه خودرو وارداتی، ترخیص شده که نسبت به عدد مجموع سال گذشته که حدود ۱۱ هزار دستگاه بوده، میزان واردات این چهار ماهه تقریباً برابری می‌کند. از ابتدای سال بالغ بر ۱.۸ میلیارد دلار ثبت سفارش رسمی انجام شده است.

وی افزود: میزان واردات رشد قابل ملاحظه‌ای پیدا می‌کند و فرآیند تسریع می‌شود. با توجه به اینکه چندین سال این فرآیند محدود و متوقف بوده است، به جریان افتادن دوباره آن، در ابتدا با سرعت کمی اتفاق می‌افتد؛ اما اکنون بنظر می‌رسد که سرعت خوبی گرفته است.

تدوین دستورالعمل اجرایی با توجه به آیین‌نامه

آقایی در مورد واردات خودرو‌های کارکرده، نیز گفت: واردات خودرو‌های کارکرده که دو هفته پیش ابلاغ شد، در حال تدوین دستورالعمل اجرایی با توجه به آیین‌نامه هستیم. هماهنگی‌های لازم با دستگاه‌های مختلف نظیر سازمان استاندارد، محیط‌زیست و بانک مرکزی در حال اجراست تا بتوانیم در دستورالعمل اجرایی، نگرانی‌هایی که پیرامون تامین ارز، تامین قطعات، خدمات پس از فروش و باتوجه به اینکه خودروی دست دوم وارد کشور می‌شود و بحث تاییدیه‌های استاندارد مطرح است، را رفع کنیم.

معاون خودرویی وزارت صمت تاکید کرد: تلاش می‌کنیم که پس از تدوین این دستورالعمل، به سرعت واردات خودرو‌ها را اجرایی کنیم.

این مقام مسئول در وزارت صمت در پاسخ به برخی جوسازی‌هایی که برخی رسانه‌ها در خصوص توقف واردات خودرو‌های کارکرده در پی ابلاغ شیوه‌نامه ارز بانک مرکزی مطرح کرده‌اند، تصریح کرد: واقعیت این است که بصورت کلی، ابتدای سال توافقات لازمه را با بانک مرکزی داشتیم و سهمیه ارزی وزارت صمت در دفاتر تخصصی و دستگاه‌ها در حوزه‌های مختلف وزات صمت مشخص شده و طبق دستورالعمل آن، به بازرگانان و شرکت‌های تولیدی، سهیمه ارز تخصیص می‌دهیم. با توجه به توافقی که با بانک مرکزی انجام شده، این تخصیص ارز برای واردات خودرو‌های نو بصورت مستمر و هفتگی در حال انجام است و بر اساس آن هم ثبت سفارش‌ها صورت می‌گیرد و مشکل خاصی وجود ندارد.

وی افزود: در مورد ارز واردات خودرو‌های کارکرده هم با توجه به اینکه مقرر شده است منشا ارز خارجی مورد استفاده قرار گیرد و افراد خود تامین کننده ارز واردات باشند، اساسا بانک مرکزی نمی‌تواند، مانع از واردات خودرو‌ها باشد یا بخواهد از آن جلوگیری کند. شیوه‌نامه ارز بانک مرکزی نیز به‌نوعی در قالب هشدار به مردم است که برای انجام امور واردات دقت بیشتری داشته باشند و دچار زیان‌ها یا برخی سواستفاده دلالان قرار نگیرند.

تشکیل کارگروه برای تسهیل روند واردات خودرو‌های کارکرده

وی در این رابطه تصریح کرد: پس از ابلاغِ شیوه‌نامه ارز بانک مرکزی، بلافاصله موضوع تشکیل کارگروه پیگیری و امروز کارگروه با حضور وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه، سازمان حمایت، شورای رقابت، وزارت را و وزارت کشور تشکیل شد تا روند واردات خودرو‌های کارکرده تسهیل پیدا کند، اما متاسفانه نماینده بانک مرکزی حضور پیدا نکرد، در این کارگروه بخشی از نقطه نظرات مطرح و مقرر شد تا دو وزارتخانه راه و کشور با توجه به موضوعی که در آیین‌نامه پیش‌بینی شده است، نیاز کشور در حوزه خودرو‌های حمل‌ونقل عمومی درون شهری و برون شهری طی پنج سال آینده را برآورد و همچنین میزان تولید داخل و تامین کمبود از روش واردات را در اسرع وقت به وزارت صمت اعلام کنند.

معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت در رابطه با تاثیر واردات این خودرو‌ها بر بازار نیز گفت: بلافاصله پس از ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو‌های کارکرده، رصد بازار نشان می‌داد که ابلاغ این آیین‌نامه تاثیر خوبی داشته و بازار روند کاهشی و ریزشی داشته است؛ در برخی از خودروها، قیمت بازار به قیمت کارخانه‌ای بسیار نزدیک شد؛ امیدوار هستیم که این روند ادامه پیدا کند و اساساً بازار خودرو به جایی برسد که بحث کالای سرمایه بودن خودرو از ذهن جامعه و مردم پاک شود و خودرو بصورت متداول در همه دنیا در اختیار مصرف‌کننده واقعی قرار بگیرد. قطعا این سبب خواهد شد که هم مردم و هم خودروسازان منتفع شوند و جریان عادی صنعت خودرو، بازگردد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی