تیتر امروز

محمد فاضلی: مردم عقب عقب پای صندوق رای رفتند/ ایران ستیزی در آمریکا سود دارد/ ساختار دولت در ایران دچار زوال شده است
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک جامعه شناس

محمد فاضلی: مردم عقب عقب پای صندوق رای رفتند/ ایران ستیزی در آمریکا سود دارد/ ساختار دولت در ایران دچار زوال شده است

جامعه پلاس در یکی دیگر از برنامه های خود میزبان یکی از چهره های جنجالی دوران انتخابات ریاست جمهوری بود. محمد فاضلی در این گفت و گو حرف هایی تازه زد که می توانید ببینید و بخوانید.
کیانوش جهانپور: ممکن است در پاییز شاهد افزایش ابتلا به تب دنگی باشیم/ تب دنگی از فرد به فرد دیگر منتقل نمی‌شود
گزارش دیدار از شیوع تب دنگی در کشور در گفت و گو با یک متخصص

کیانوش جهانپور: ممکن است در پاییز شاهد افزایش ابتلا به تب دنگی باشیم/ تب دنگی از فرد به فرد دیگر منتقل نمی‌شود

روز گذشته دو متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری از شیوع تب دنگی در تهران خبر دادند، هر چند این موضوع توسط وزارت بهداشت تکذیب شد، اما کیانوش جهانپور، سخنگوی اسبق وزارت بهداشت می گوید: این موضوع...
ملکی می‌گوید بازدید ایمنی آتش‌نشانی از ساختمان‌ها رایگان است

هشدار آتش‌نشانی به مالکان ساختمان‌های ناایمن

جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران به مالکان ساختمان‌های ناایمن هشدار داد و گفت: از مسئولان گرفته تا مردم عادی هنوز هیچکس به باور ایمنی نرسیده و در واقع فرهنگ و باور ایمنی هنوز در کشور ما جا نیفتاده است.

کد خبر: ۱۶۹۱۹۳
۰۸:۱۹ - ۰۳ مرداد ۱۴۰۳

اولتیماتوم آتش‌نشانی به ساختمان‌های ناایمن

دیدارنیوز: سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران به مالکان ساختمان‌های ناایمن هشدار داد که اگر با این سازمان در جهت ایمن سازی ساختمان‌هایشان همکاری نکنند؛ با قوه قضائیه روبه‌رو خواهند شد.

سید جلال ملکی با اشاره به وضعیت ساختمان‌های ناایمن گفت: از سالگرد وقایع تلخی مانند پلاسکو و متروپل که در هر کدام از آن‌ها جان چندین شهروند و آتش‌نشان گرفته شد، چندسالی می‌گذرد. همچنین در این مدت حوادث دیگری مانند حریق در بیمارستان گاندی و پالایشگاه تهران نیز داشتیم که گرچه بحرانی نشدند، اما اگر حضور به موقع آتش‌نشانی نبود، امروز از این حوادث نیز به عنوان یک بحران بزرگ یاد می‌کردیم.

وی با اشاره به حریق رخ داده در بیمارستان شریعتی تهران، گفت: متاسفانه شاهد هستیم که هر بار حادثه‌ای رخ می‌دهد، بحث ایمنی ساختمان‌ها و حفظ جان و مال افراد بر سر زبان‌ها می‌افتد و درحال عادی این توجه محقق نمی‌شود که بسیار ناراحت کننده است. حالا هم موضوع آتش‌سوزی در بیمارستان شریعتی سبب شده تا دوباره به ایمنی ساختمان‌ها توجه شود.

هنوز به باور ایمنی نرسیده‌ایم

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران ادامه داد: از مسئولان گرفته تا مردم عادی هنوز هیچکس به باور ایمنی نرسیده و در واقع فرهنگ و باور ایمنی هنوز در کشور ما جا نیفتاده است و فقط بعد حوادث بحرانی، یک تبی در جامعه راه می‌افتد و خیلی زود نیز خاموش می‌شود. آموزش ایمنی و فرهنگ سازی هنوز اولویت ما نشده بنابراین نمی‌توان از افراد انتظار داشت به ایمنی به اندازه سایر مسائل اهمیت بدهند.

وی با اشاره به فرآیند نظارت بر ساختمان‌های ناایمن گفت: شناسایی ساختمان‌های ناایمن از سال‌ها پیش در دستورکار ما در سازمان آتش‌نشانی تهران قرار گرفت و در مجموع به ۱۲۹ ساختمان بسیارخطرناک و بحرانی رسیدیم. ما با هر کدام از مالکان این ساختمان‌ها حتی پنج تا ۱۰ بار نیز جلسه گذاشتیم و سعی کردیم آن‌ها را متقاعد کنیم که برای حفظ جان خود و دیگران، ایمن سازی را شروع کنند، اما متاسفانه موفق نشدیم.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران ادامه داد: در دو سال گذشته، خوشبختانه با همکاری خیلی خوب دستگاه قضا و شهرداری، تعداد این ساختمان‌هایی که حتی از پلاسکو نیز بدتر بودند، به حدود ۷۰ ساختمان رسید و قصد داریم تا پایان سال این عدد را کاهش دهیم.

اولتیماتوم آتش‌نشانی به ساختمان‌های ناایمن

ملکی خطاب به مالکات ساختمان‌های پرخطر گفت: ما همه همکاری لازم را در جهت ایمنی‌سازی ساختمان‌های پرخطر با مالکان انجام می‌دهیم، حتی به آن‌ها فرصت بیشتر می‌دهیم یا ایمن سازی‌ها را مرحله‌ای می‌کنیم که به مالکان فشار مالی وارد نشود؛ اما اگر مالکان با سازمان آتش‌نشانی به توافق نرسند و مطمئن شویم که قصد همکاری وجود ندارد؛ برای آن‌ها در دستگاه قضا پرونده تشکیل می‌شود و دیگر آن زمان باید پاسخگوی قانون باشند.

وی در پاسخ به این پرسش که تاکنون ساختمان ناایمنی حکم تخریب گرفته است یا خیر؛ افزود: بله مواردی داشتیم که شرایط ساختمان از هر نظر بسیار ناایمن و خطرناک بود که حکم تخلیه و تخریب ساختمان‌ها صادر شده است. در واقع کار ما با اخطار آغاز و با تخریب یا ایمن‌سازی ساختمان‌ها به پایان می‌رسد.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران ادامه داد: یکی از مسائل مهمی که با آن مواجهیم، تغییرکاربری‌هاست. به عنوان مثال بسیاری از اماکن اطراف بازار تهران، قبلا مسکونی بوده‌اند، اما با تغییر کاربری‌های غیرمجاز و غیرقانونی، به انبار، کارگاه یا مغازه تبدیل شده‌اند که این مسئله باعث شد افراد تغییرات بسیاری در سیستم برق، گاز، آب و حتی دیوار‌ها انجام دهند که هر کدام از این‌ها می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

ملکی گفت: علاوه بر نما‌های کامپوزیت، سقف‌های شیروانی نیز در حال حاضر از معضلات ما هستند، زیرا این سقف‌ها دود و شعله را خیلی راحت به ساختمان‌های مجاور منتقل می‌کنند که خطر را چندبرابر می‌کنند.

بازدید ایمنی آتش‌نشانی از ساختمان‌ها رایگان است

وی افزود: سازمان آتش‌نشانی پای کار ایمنی ساختمان‌هاست. ما رایگان بازید می‌کنیم، رایگان دستورالعمل صادر می‌کنیم، رایگان مشاوره می‌دهیم و هر چند بار نیاز باشد بازدید می‌کنیم تا از انجام صحیح روند کار مطمئن شویم و حالا نوبت مالکان ساختمان‌هاست که پای کار بیایند و خدایی نکرده روزی شاهد نباشیم که ساکنان این ساختمان‌ها آسیبی دیده‌اند که دیگر قابل جبران نباشد.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران با بیان اینکه حادثه فقط برای همسایه نیست، هشدار داد: مردم باید بداند که حتی اگر در حریق‌ها جان سالم نیز به در ببرند، اما دستشان قطع شود یا صورتشان بسوزد با میلیارد‌ها تومان نیز این خسارات قابل جبران نیست در حالیکه می‌توان از قبل با انجام ایمن‌سازی‌ها با مبالغ ناچیز، از این اتفاقات پیشگیری کنیم.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی