تیتر امروز

آقای علیرضا! تا آخر می‌مانی؟
افاضات اضافه

آقای علیرضا! تا آخر می‌مانی؟

عوام الملک در هفته‌ای که گذشت همه اتفاقات کشور و خارج از آن را زیر ذره‌بین برده و درباره جدل بین خواص‌البلد تهران نوشته: نرجس از عملکرد علیرضا انتقاد کرد و باعث شد طرفداران علیرضا ناراحت بشوند....
ظریف: روند انتخاب اعضای دولت به صورت شفاف صورت می‌گیرد/ باقری: دنبال توافق جدیدی نیستیم، هدفمان احیای برجام است
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

ظریف: روند انتخاب اعضای دولت به صورت شفاف صورت می‌گیرد/ باقری: دنبال توافق جدیدی نیستیم، هدفمان احیای برجام است

این دوازدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
ترامپ در میانه چندصدایی در اردوی دموکرات‌ها نامزدی حزب جمهوری‌خواه را پذیرفت

پایان بازی بایدن؟

در حالی که دونالد ترامپ در شهر میلواکی، رسما نامزدی حزب جمهوری‌خواه را برای رقابت در انتخابات ریاست جمهوری پذیرفت، چند تن از نزدیکان رییس‌جمهوری امریکا مدعی شدند جو بایدن پذیرفته که ممکن است در ماه نوامبر نتواند برنده شود و احتمالا اواخر هفته (شنبه یا یکشنبه) از رقابت کناره‌گیری کند.

کد خبر: ۱۶۸۹۴۵
۰۹:۵۲ - ۳۰ تير ۱۴۰۳

بایدن

دیدارنیوز: گمانه‌زنی‌ها درباره کناره‌گیری رییس‌جمهوری امریکا از رقابت‌ها افزایش یافته است.

به گزارش نیویورک تایمز، در حالی که دونالد ترامپ در شهر میلواکی ایالت ویسکانسن، رسما نامزدی حزب جمهوری‌خواه را برای رقابت در انتخابات ریاست جمهوری پذیرفت، چند تن از نزدیکان رییس‌جمهوری امریکا مدعی شدند بایدن پذیرفته است که ممکن است در ماه نوامبر نتواند برنده شود و احتمالا اواخر هفته (شنبه یا یکشنبه) از رقابت کناره‌گیری کند.

نیویورک تایمز به نقل از این چهار فرد، شرایط را بسیار حساس توصیف کرد. یکی از این منابع هشدار داد که بایدن پس از سه هفته اصرار بر ادامه مبارزات انتخاباتی خود تصمیمی نگرفته است. اما یکی دیگر گفت که بایدن دارد با واقعیت‌ها کنار می‌آید و اگر به زودی کناره‌گیری خود را اعلام کند، احتمالا از کامالا هریس، معاونش به عنوان جانشین خود حمایت می‌کند. به گزارش سی‌ان‌ان نیز بسیاری از دموکرات‌هایی که در سال‌های اخیر از کاخ سفید خارج شده‌اند، گفتند که انتظار این است که رییس‌جمهور به سرعت از نامزدی خود کناره‌گیری کند، و به خواسته‌های فزاینده بسیاری از قانون‌گذاران نگران دموکرات تسلیم شود. این گروه همچنین به حلقه بسیار کوچک متشکل از افراد معتمد بایدن برای پافشاری بر ماندن در رقابت هشدار دادند.

این فشار در حالی رو به افزایش است که بایدن پس از تشخیص ابتلا به کووید در روز چهارشنبه در لاس‌وگاس، به خانه ییلاقی خود در ریهوباث بیچ، ایالات دلاور رفته و در قرنطینه به‌سر می‌برد. پس از اعلام این خبر ازسوی دستیاران بایدن و شخص او و زمزمه‌ها مبنی بر کناره‌گیری‌اش در روز‌های آتی از رقابت‌ها، مقامات کاخ سفید تصمیم رییس‌جمهور ایالات‌متحده برای کناره‌گیری را رد کردند و گزارش‌های خبری را محصول مجموعه‌ای هماهنگ از افشای اطلاعات ازسوی رهبران دموکرات برای تشدید فشار بر بایدن خواندند و آن‌ها را بی‌اساس دانستند. آن‌ها گفتند که بایدن به نگرانی‌ها گوش می‌دهد و آن‌ها را جدی می‌گیرد، اما مسیر خود را تغییر نداده است و در ۲۴ ساعت گذشته به دستیاران تاکید کرده است که مصمم است در رقابت باقی بماند.

همزمان و آن‌گونه که اکسیوس نوشته، نانسی پلوسی، نماینده ایالت کالیفرنیا در مجلس نمایندگان و یکی از بزرگ‌ترین حامیان بایدن گفته است که نسبت به بخت رییس‌جمهور ایالات‌متحده برای پیروزی در انتخابات نوامبر بدبین است. پلوسی تایید کرد اطلاعاتی را با بایدن به اشتراک گذاشته است که نشان می‌دهد نمی‌تواند در رقابت با ترامپ برنده شود. پلوسی، بایدن را تحت فشار قرار داده که براساس داده‌های موجود و واقعی تصمیم خود را مبنی بر کناره‌گیری اتخاذ کند. پلوسی همچنین افزود که محتوای دیدار‌ها و گفت‌وگوهایش با رییس‌جمهور ایالات‌متحده برمبنای احترام بوده است. همچنین، چهار نفر از افراد آگاه در تیم بایدن به اکسیوس گفتند اگر بایدن در رقابت باقی بماند، حمایت حامیان مالی اصلی به‌شدت کاهش خواهد یافت. به گفته این چهار فرد، این حمایت مالی در ماه جولای تقریبا به نصف مبلغ ماه قبل کاهش داشته است.

روز پنجشنبه، جیمی راسکین، نماینده مریلند نیز در نامه‌ای چهار صفحه‌ای به بایدن از او خواست از نامزدی کناره‌گیری کند. در‌حالی که ۲۷ عضو دموکرات کنگره علنا خواستار کناره‌گیری بایدن شده‌اند، بسیاری دیگر درمحافل خصوصی گفته‌اند که بایدن باید کناره‌گیری کند. در حالی که گفتگو‌های رهبران کنگره و بایدن به شکل خصوصی جریان داشته، آن‌ها به طور آشکارتر این موضوع را مطرح کرده‌اند. ناظران، علنی شدن مفاد رایزنی‌ها را نشان از شکاف در میان دموکرات‌ها و نشانه‌ای از بی‌صبری و خشم نمایندگان کنگره در برابر مخالفت‌های سرسختانه بایدن قلمداد می‌کنند. این گروه از نمایندگان کنگره هشدار داده‌اند در صورت ماندن بایدن در رقابت، موضع حزب در انتخابات میان‌دوره‌ای نیز به‌شدت تضعیف می‌شود و احتمال دارد آن‌ها اکثریت سنا را نیز از دست بدهند. سناتور چاک شومر و حکیم جفریس، دو دموکرات ارشد کنگره، هر کدام در هفته گذشته به‌طور خصوصی به بایدن گفتند که عمیقا نگران بخت پایین پیروزی او ​​در ماه نوامبر و سرنوشت نامزد‌های مجلس نمایندگان و سنا در صورت ماندن او در راس قدرت هستند.

در همین رابطه، جو اسکاربرو، مجری شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی و یکی از برجسته‌ترین حامیان بایدن نیز از او خواست تا از رقابت کناره‌گیری کند. اسکاربرو با استناد به نظرسنجی‌هایی که نشان می‌دهد دموکرات‌ها در ایالت‌های حساس با مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند و هشدار‌های اهداکنندگان دیرینه مبنی بر اینکه حمایت مالی او خشک شده است، گفت که زمان آن فرا رسیده است که اطرافیان رییس‌جمهور در این مرحله گام مهم و سختی بردارند و به رییس‌جمهور و مردی که دوست‌شان دارند کمک کنند.

جیم کاستا، یکی دیگر از دموکرات‌های مجلس نمایندگان امریکا از ایالت کالیفرنیا نیز به صف متقاضیان کناره گیری بایدن پیوست. این نماینده مجلس نمایندگان و عضو کنگره از سال ۲۰۰۵ در بیانیه‌ای گفت در‌حالی که بایدن کشور را پس از همه‌گیری ویروس کرونا به قدرت رسانده، اما دیگر بهترین نامزد برای رهبری حزب نیست. او گفت که برای صلاح کشور، زمان آن فرا رسیده است که بایدن راه را برای نسل بعدی باز کند تا میراثی را که برجای گذاشته، ادامه یابد. دموکرات‌ها باید متحد شوند و در این انتخابات قوی‌ترین تیم خود را در برابر مردم امریکا ترسیم کنند. سناتور جان تستر از مونتانا نیز از بایدن خواست تا مبارزات انتخاباتی خود را برای انتخاب مجدد در پنجشنبه شب کنار بگذارد و دومین سناتور دموکرات شود که به‌طور علنی به تلاش برای بیرون راندن بایدن از رقابت بپیوندد.

در همین حال، آکسیوس به نقل از اعضای دموکرات کنگره گزارش داد که نمایندگان دمکرات معتقدند نامزدی رییس‌جمهور بایدن به لحظات پایانی خود نزدیک می‌شود و حتی برخی از وفاداران بایدن نیز در برابر فشار‌ها تسلیم می‌شوند. به گزارش آکسیوس، دموکرات‌های ارشد، از جمله برخی از دستیاران خود بایدن، معتقدند که رییس‌جمهور بسان گذشته بر موضع خود پافشاری نمی‌کند و از همین رو ممکن است در اواخر هفته از نامزدی حزب کناره‌گیری کند. با این حال، بایدن علنا گفته است که از ادامه رقابت خارج نمی‌شود و یکی از دستیاران ارشدش نیز به آکسیوس گفت: اخیرا رییس‌جمهور برای ماندن در رقابت‌های انتخاباتی متعهدتر شده است. کوئنتین فولکس، معاون مدیر ستاد انتخاباتی بایدن، روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت که رییس‌جمهور در مورد هیچ چیز تزلزلی ندارد.

روز آخر در میلواکی

همزمان با افزایش گمانه‌زنی‌ها در باب رفتن یا ماندن بایدن، دونالد ترامپ، رییس‌جمهور پیشین ایالات‌متحده در روز آخر کنوانسیون ملی حزب جمهوری‌خواه، تنها چند روز پس از سوء‌قصد در پنسیلوانیا روی صحنه رفت و نامزدی ریاست‌جمهوری جمهوری‌خواهان را در کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان پذیرفت. ترامپ که تلاش داشت در سخنرانی‌اش بر طبل اتحاد در جامعه امریکا بکوبد، گفت نمی‌خواهد رییس‌جمهور تنها نیمی از جامعه امریکا که هوادار او هستند، باشد. او گفت به رای تک‌تک امریکایی‌ها نیاز دارد. برخی ناظران به سی‌ان‌ان گفتند درحالی که سخنرانی او به طور گسترده آزمونی برای حفظ وحدت در جامعه دوپاره امریکا بود، او با حمله به اعضای ارشد حزب دموکرات در این رویداد ناموفق ظاهر شد. به گزارش رویترز، ترامپ در این سخنرانی گفت در دولت بایدن، امریکا رو به افول رفته است و با بحران‌های بسیاری، از جمله تورم، مهاجرت غیرقانونی و جنگ قریب‌الوقوع دست و پنجه نرم می‌کند. او در سخنرانی‌اش در درجه اول بر سیاست خارجی، اقتصاد و مهاجرت متمرکز بود. در همان آغاز، ترامپ به شدت نسبت به مهاجرت غیر‌قانونی نیز تاخت و گفت این کار باعث می‌شود جنگ جهانی سوم رخ دهد. رییس‌جمهوری پیشین امریکا در بخشی از سخنرانی خود به رویکردش در عرصه سیاست خارجی اشاره کرد و بار دیگر از سیاست جو بایدن رییس‌جمهوری کنونی امریکا از حزب دموکرات انتقاد کرد. کاندیدای حزب جمهوری‌خواه وعده داد در صورت راهیابی به کاخ سفید به تمام بحران‌های بین‌المللی پایان دهد. دونالد ترامپ با اشاره به جنگ‌های جاری در اوکراین و نوار غزه، گفت اگر او رییس جمهوری ایالات‌متحده بود این درگیری‌ها هرگز رخ نمی‌داد و در ادامه به هواداران خود وعده داد به این جنگ‌ها پایان خواهد داد. او به ایران هم اشاره کرد و مدعی شد: «ایران در زمان من ورشکسته بود و پولی نداشت، اما اکنون در دولت بایدن از همه تحریم‌ها رها شده و در آستانه [گریز]هسته‌ای است.» رییس‌جمهوری پیشین ایالات‌متحده به رویکرد خود در برابر چین در حوزه تجارت در زمانی که در کاخ سفید بود اشاره کرد و وعده داد همان سیاست را برای حمایت از اقتصاد و صنایع امریکا ادامه خواهد داد.

حضور ترامپ بر صحنه سالن محل برگزاری کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان بسیاری از هوادارنش را نسبت به پیروزی او امیدوار کرده است. او که اخیرا معاون خود، جی. دی. ونس را نیز برگزیده، نسبت به کسب آرای ایالت‌های حساس نیز امیدوارتر به نظر می‌رسد. نظرسنجی‌ها نیز حاکی از آن است ترامپ دررقابت با بایدن پیشتاز است. ناظران به آسوشیتدپرس گفتند این کنوانسیون حزب جمهوری‌خواهی را نشان می‌دهد که دوباره متحد شده است و طیف‌ها و عقاید گوناگون این حزب را به حمایت از ترامپ فراخوانده است. در سال‌های اخیر، بسیاری در حزب نسبت به حضور ترامپ در رقابت مجدد هشدار داده بودند، اما به نظر می‌رسد بسیاری از آن‌ها با حضور در کنوانسیون به نوعی از دونالد ترامپ حمایت کرده‌اند. رقبای درون حزبی ترامپ، از‌جمله سناتور تد کروز از تگزاس و مارکو روبیو از فلوریدا، نیکی هیلی سفیر سابق سازمان ملل و ران دیسانتیس، فرماندار ایالت فلوریدا همگی از ترامپ حمایت کرده‌اند. حتی گزینه معاون او، جی. دی. ونس، سناتور ایالت اوهایو نیز که زمانی یکی از منتقدین سرسخت ترامپ بوده است، اما اکنون از موضع ترامپ دفاع می‌کند و سمت معاونت او را پذیرفته است.

اتحاد در اردوی جمهوری‌خواهان درحالی است که به نظر می‌رسد شکاف در اردوی دموکرات‌ها روز به روز بیشتر می‌شود. انتخاب جایگزینی برای بایدن نیز، حتی در صورت کنار رفتن او از رقابت، خود به معضلی بزرگ برای این حزب بدل شده است. اکنون که بایدن به دلیل ابتلایش به کرونا در قرنطینه به‌سر می‌برد، برخی از جدی‌ترین مخالفان او در حزب دموکرات نسبت به جایگزینی او مصمم‌تر شده‌اند، امری که تاکنون محقق نشده و با مخالفت شخص بایدن مواجه شده است.

منبع: اعتماد
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی