حبیب الله پیمان: نباید فرصت مرحله دوم انتخابات را از دست داد/ دموکراسی شورایی باید جایگزین دموکراسی نمایندگی شود
گفت و گوی ویژه دیدارنیوز در برنامه کنکاش با یک پژوهشگر:

برنامه "کنکاش" در یکی از ویژه برنامه‌های خود با حبیب الله پیمان، پژوهشگر و نویسنده گفت و گوی متفاوتی را انجام داده که می‌بینید و می‌خوانید.
هادی قابل و حمید قاسمی فیض‌آبادی دلایل حمایت خود از پزشکیان را بیان کردند
جمهور ۱۴؛ گفت‌وگو‌های ویژه خبری دیدارنیوز (۱۶) / حضور دو روحانی حامی مسعود پزشکیان در استودیو

هادی قابل و حمید قاسمی فیض‌آبادی دلایل حمایت خود از پزشکیان را بیان کردند

ستاد روحانیون حامی مسعود پزشکیان تشکیل شد. دیدارنیوز میزبان دو روحانی از این کمپین بود، حجج اسلام هادی قابل و حمید قاسمی فیض‌آبادی تفاوت نامزد مورد حمایت خود در مقایسه با رقیب را بیان کردند.
چهار استاد دانشگاه خطاب به مردم: به پزشکیان رای بدهید
در میزگرد انتخاباتی مشترک دیدارنیوز و انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها:

چهار استاد دانشگاه خطاب به مردم: به پزشکیان رای بدهید

محمود صادقی (دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها)، ناصر مهدوی (استاد فلسفه)، تقی آزاد ارمکی (جامعه شناس) و مریم نصر اصفهانی (عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی) در میزگردی انتخاباتی مردم را...

۰۹:۳۸ - ۱۲ تير ۱۴۰۳

کشف گونه‌‌های جانوری جدید در غارهای ایران

دیدارنیوز: گونه‌ای جدید از بندپایان با نام plutomurus danialensis در غار دانیال استان مازندران و یک حشره میکروسکوپی توسط غارشناسان در غار مغان خراسان کشف شده است.

به نقل از ایلنا، در مطالعه‌ای که روی شناسایی جمعیت بندپایان میکروسکوپی از غار دانیال استان مازندران انجام شد، گونه‌ای جدید از بندپایان با نام plutomurus danialensis شناسایی شد. این درحالی است که یک حشره میکروسکوپی دیگر نیز توسط غارشناسان در غار مغان خراسان کشف شد.

غار دانیال در استان مازندران یکی از بزرگترین غار‌های آبی ایران محسوب می‌شود. غار مغان خراسان نیز یکی از قدیمی‌ترین غار‌های ایران است که هم‌اکنون دو گونه جانوری جدید در این غار‌ها کشف شده که تنها زیستگاه این حشرات در جهان این دو غار محسوب می‌شود.

«جواد نظام دوست» عضو انجمن غار و غارشناسی ایران در این رابطه گفت: این اکتشاف و مطالعه توسط تیم غارشناسی باشگاه تخصصی کاوشگران مشهد و با مدیریت دکتر محمود مهرافروز و با همکاری اساتید دانشگاه پاول جوزف شافاریک کشور اسلواکی و دانشگاه ایلیای گرجستان بر روی این غار انجام گرفت.

او گفت: این گونه جدید و منحصربه‌فرد در جهان، گونه‌ای نادر از بندپایان است که هم‌اکنون در غار دانیال ایران یافت شده و با نام علمی plutomurus danialensis که برگرفته از نام خود غار دانیال است در مجله معتبر علمی Zootaxa ۲۰۲۴ به چاپ رسیده است.

نظام دوست همچنین در رابطه با کشف گونه جدید جانوری در غار مغان خراسان نیز افزود: یک حشره میکروسکوپی توسط متخصصان غارنوردی و غارشناسی باشگاه تخصصی کاوشگران غار مغان کشف شد. این حشره میکروسکوپی نیز یکی از گونه‌های جانوری است که تنها زیستگاه آن در غار مغان خراسان یکی از قدیمی‌ترین غار‌های ایران است.