تیتر امروز

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست
در گفت‌وگوی دیدار اندیشه با یک فقیه و استاد دانشگاه و حوزه، مطرح شد:

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست

عبدالرحیم سلیمانی اردستانی در برنامه دیدار اندیشه گفت: اصرار بر حق تعیین سرنوشت مهمترین دلیل امتناع امام‌ حسین (ع) بر عدم بیعت با حاکم بود.
انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF

این یازدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
حزب کنگره نتایج انتخابات را «یک شکست اخلاقی و سیاسی برای مودی» خواند

شگفتی در انتخابات هند؛ پیروزی مودی، بدون اکثریت

در انتخابات هند، ائتلاف «ان‌دی‌ای» به رهبری نخست وزیر نارندرا مودی با کسب بیش از ۲۹۰ کرسی در پارلمان ۵۴۳ عضوی برای سومین دوره قدرت را به دست آورد. با این حال، شگفتی انتخابات اخیر این بود که «حزب بهاراتیا جناتا»‌ی مودی نتوانست اکثریت ۲۷۲ کرسی مورد نیاز برای تشکیل دولت را کسب کند.

کد خبر: ۱۶۶۶۳۵
۰۹:۲۶ - ۱۷ خرداد ۱۴۰۳

انتخابات هند؛ پیروزی مودی، بدون اکثریت

دیدارنیوز: نتایج انتخابات سراسری هند روز سه‌شنبه اعلام شد و آنچه انتظار می‌رفت ائتلاف «ان‌دی‌ای» به رهبری نخست وزیر نارندرا مودی با کسب بیش از ۲۹۰ کرسی در پارلمان ۵۴۳ عضوی برای سومین دوره قدرت را به دست آورد.

با این حال، به گزارش «بی‌بی‌سی»، شگفتی انتخابات اخیر این بود که «حزب بهاراتیا جناتا»‌ی مودی نتوانست اکثریت ۲۷۲ کرسی مورد نیاز برای تشکیل دولت را کسب کند، و بدین ترتیب او در این دوره به عنوان یک رهبر بسیار ضعیف دیده می‌شود که مخالفانش آسان‌تر وی را به چالش خواهند کشید.

به گفته بی‌بی‌سی، این نتیجه یک «بازگشت بزرگ» برای ائتلاف مخالف دولت هند و رهبر «حزب کنگره» راهول گاندی تلقی می‌شود. این ائتلاف کمی بیش از ۲۳۰ کرسی به دست آورده است و تعداد کرسی لازم برای تشکیل دولت را ندارد.

به نقل از العربیه، حزب کنگره نتایج انتخابات را «یک شکست اخلاقی و سیاسی برای مودی» خواند. گاندی بعدا در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «ملت به اتفاق آرا پیامی به مودی فرستاد، بر این مبنا که مودی و [وزیر کشور]آمیت شاه را نمی‌خواهد».

به گفته بی‌بی‌سی، مخالفان دولت در ابتدای روند انتخابات کاملاً درهم‌ریخته بودند، و به نظر می‌رسید که بلوک تحت رهبری حزب کنگره در آستانه فروپاشی قرار دارد. کسی چندان امیدوار نبود که این ائتلاف بتواند ائتلاف ناسیونالیستی به رهبری مودی را به چالش بکشد.

علاوه بر این، با نزدیک شدن انتخابات، اپوزیسیون با نبرد سختی روبرو شد. احزاب و رهبران اپوزیسیون توسط سازمان‌های دولتی مورد حمله قرار گرفتند. دو مقام ارشد زندانی شدند، و حساب‌های بانکی متعلق به حزب کنگره توسط مقامات مالیاتی مسدود شد. به همین دلیل نتیجه نهایی برای مخالفان دولت خیره‌کننده بود.

کارشناسان به بی‌بی‌سی گفتند که اعتبار عملکرد اپوزیسیون را باید عمدتاً به پای گاندی نوشت. او نوه جواهر لعل نهرو، اولین و دیرپای‌ترین نخست وزیر هند است، و مادربزرگ و پدرش نیز نخست وزیر بودند.

مطلب مرتبط:

انتخابات هند: پیروزی دوباره مودی، مشکلات بیشتر برای مسلمانان

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی