تیتر امروز

محمد رهبری: پزشکیان درباره فیلترینگ رویا فروشی نکرد/ رئیسی از جلیلی بهتر بود/ حدود ۶ وزیر و معاون رئیس جمهور زن خواهیم داشت
گفتگوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با جوان‌ترین عضو شورای راهبری رئیس جمهور

محمد رهبری: پزشکیان درباره فیلترینگ رویا فروشی نکرد/ رئیسی از جلیلی بهتر بود/ حدود ۶ وزیر و معاون رئیس جمهور زن خواهیم داشت

جامعه پلاس در یکی دیگر از برنامه‌های خود میزبان جوان‌ترین عضو شورای راهبری چند روز مانده به اعلام نام وزرای دولت چهاردهم بود؛ محمد رهبری که عنوان جامعه شناس هم دارد، مهمان استودیو دیدار بود.
از چشم جهان (۱۵۴)

انتخابات هند: پیروزی دوباره مودی، مشکلات بیشتر برای مسلمانان

مجله تایم در گزارشی به قلم عصمت آرا، خبرنگار در دهلی‌نو درباره انتخابات کشور هند نوشته است: مبارزات انتخاباتی حزب BJP به رهبری نخست وزیر ناراندرا مودی، به رویکرد ضد اسلامی متکی است، و به شدت از مساله اسلام‌هراسی به عنوان یکی از عوامل تعیین کننده در انتخابات بهره می‌برد.

کد خبر: ۱۶۶۵۲۸
۱۲:۱۶ - ۱۵ خرداد ۱۴۰۳

انتخابات هند: پیروزی دوباره مودی، مشکلات بیشتر برای مسلمانان

دیدارنیوز: این مطلب را با ترجمه اختصاصی دیدار بخوانید با این توضیح که لزوما مطالب درج شده در این مقاله مورد تایید دیدار نیست و تنها جهت اطلاع خوانندگان منتشر شده است.

منبع: مجله تایم
نویسنده: عصمت آرا، خبرنگار حوزه سیاسی، جنایی، فرهنگی و محیط زیست در دهلی‌نو
مترجم: حمید رضا بابایی

از روزی که تصویری از من همراه با برچسب قیمتِ حراج در اینترنت منتشر شد، دو سال می‌گذرد. آن عکس، از صفحه شخصی‌ام در رسانه‌های اجتماعی برداشته شده و در Bulli Bai، یک وب سایت توهین آمیز دینی برای زنان مسلمان هند، منتشر شده بود.

من چرا هدف قرار گرفته بودم؟ احتمالا به خاطر گزارشاتم. عوامل انتشار آن تصویر می‌خواستند خبرنگاری را که مصمم بود ناتوانی‌های حزب حاکم هندو – بهاراتیا جانا - را برملا کند، تحقیر و شرمنده کنند. این ناتوانی‌های حزبی ریشه در خشونت‌های جنسی، مذهبی، و طبقاتی داشت. مهم‌تر این که آن‌ها قصد داشتند صدای یک زن مسلمان را که جرات کرده بود زبان رسای دیگران در هندوستان تحت حکومت مودی – نخست وزیر هند- باشد، خفه کنند.

زمانی که آن تصویر منتشر شد، واقعا مانده بودم که چطور عامل اصلی آن – که یک دانشجوی ۲۱ ساله از ایالت آسام و سازنده وب سایت Bulli Bai بود – آنقدر تحت تاثیر احساسات نفرت انگیز قرار گرفته که مجبور شده است زنان مسلمان را به خاطر انتقاد از حزب حاکم BJP، خبرنگاران، مددکاران اجتماعی، هنرپیشه‌ها و سیاستمداران، در فضای برخط (آنلاین)، به حراج بگذارد.

به تازگی درباره شکایت از سازندگان وب سایت Bulli Bai با وکیل خود نشستی داشتم. این پرونده همچنان در اداره پلیس دهلی تحت بررسی است، اما آن جلسه، یادآوریِ دردناک از شدت اذیت و آزاری است که مسلمانان منتقد از حزب حاکم BJP به صورت هدفمند با آن مواجه هستند.

انتخابات هند: پیروزی دوباره مودی، مشکلات بیشتر برای مسلمانان

انتخابات جاری هند که قرار است اوایل ژوئن پایان یابد، بهانه‌ای است برای نگاهی عمیق به این مساله که گفتگو‌های سیاسی چگونه در حال تشدید این فرهنگ نفرت در کشور هستند.

مبارزات انتخاباتی حزب BJP به رهبری نخست وزیر ناراندرا مودی، به رویکرد ضد اسلامی متکی است، و به شدت از مساله اسلام‌هراسی به عنوان یکی از عوامل تعیین کننده در انتخابات بهره می‌برد.

مودی در ۲۱ آوریل، در کارزار انتخاباتی خود در ایالت راجستان در غرب هند، خطاب به طرفداران خود، از جمعیت ۲۰۰ میلیون نفری هند به عنوان " نیرو‌های نفوذی" یاد کرد. احساسات ضد اسلامی، در آن سخنرانی، بیش از هر زمان دیگر آشکار بود. نخست وزیر هند، همچنین حزب مخالف کنگره را به برنامه‌ریزی برای توزیع ثروت کشور در میان مسلمانان متهم کرد.

مودی در سخنرانی خود گفت، "پیش از این در دولت قبل (که مانموهان سینگ از حزب کنگره عهده‌دار آن بود)، نخست وزیر گفته بود مسلمانان اولین افرادی هستند که حق دارند به اموال کشور دسترسی داشته باشند. یعنی مشخص است که چه کسانی این اموال را جمع آوری و در میان چه کسانی توزیع خواهند کرد - کسانی که بیشتر فرزند دارند، اموال را در میان نفوذی‌ها تقسیم خواهند کرد. آیا پول شما که به سختی به دست آورده‌اید، میان نفوذی‌ها توزیع خواهد شد؟ آیا موافق این کار هستید؟ "

این بیانه مانموهان سینگ در سال ۲۰۰۶ اعلام شده و تاکید می‌کند که اقلیت‌ها به ویژه مسلمانان باید نخستین کسانی باشند که حق دسترسی به منابع را دارند، تا جایگاه اجتماعی-اقتصادی خود را ارتقاء دهند. اما این سخنان اغلب در محافل سیاسی و در قالب لفاظی نقل شده است، بدون آن که به ماهیت اصلی آن، یعنی تلاش برای ارتقاء جوامع به حاشیه رانده شده، اشاره شود.

اقدام مودی در بازگرداندن مجدد تئوری توطئه نظیر "عشق به جهاد"، بار دیگر توجه افکار عمومی را به خود جلب کرده است. بر اساس این تئوری، مردان مسلمان هند در تلاشی مخفیانه به دنبال تغییر آیین زنان هندو هستند. این ادعا به ویژه در تجمع انتخاباتی ۲۸ می‌در ایالت شرقی جارخند مطرح شد، یعنی چند روز پیش از هفتمین و آخرین مرحله انتخابات کنونی.

رشد جمعیت مسلمانان نیز از دیگر لفاظی‌های ضداسلامی است که بر گفتمان انتخاباتی چیره شده است و مودی به آن دامن می‌زند. مودی، رهبر حزب BJP، به خاطر اظهارات ضد اسلامی که مسبب آشوب‌های گوجرات در سال ۲۰۰۲ بود، در معرض انتقاد شدید است. مودی بعدا در مصاحبه با یک شبکه خبری هندی، این مساله را که مشخصا منظور وی مسلمانان بوده‌اند، تکذیب کرد. اما سوابق او مملو از مواردی است که مساله افزایش جمعیت مسلمانان را با تئوری توطئه در خصوص جمعیت هندو‌ها – که می‌گوید باید در اکثریت باشند- مرتبط می‌کند.

انتخابات هند: پیروزی دوباره مودی، مشکلات بیشتر برای مسلمانان

در شورش‌های ضد اسلامی سال ۲۰۰۲ در گوجرات، مودی سروزیر این ایالت بود. به دنبال آن حوادث، وی تحت نظارت شدید قرار گرفت، زیرا گفته می‌شد دولت ایالتی وی به اردوگاه‌های امداد که عمدتا سازمان‌های غیردولتی و جوامع مسلمان برپا کرده بودند، کمک نمی‌کرد. مودی سپس در یک همایش انتخاباتی تلویحا گفته بود، شاید این اردوگاه‌ها به "کارخانجات بچه‌سازی" تبدیل شوند، یعنی این که خانواده‌های مسلمان به صورت بالقوه می‌توانند ۲۵ فرزند داشته باشند.

مودی در تجمع انتخاباتی ماه می‌در جارخند از وجود "دشمنان مخفی" یاد کرده بود که به ادعای وی به دنبال اختلاف‌افکنی در جامعه هستند و این که احزاب مخالف، بازیچه دست "نفوذی‌ها" شده‌اند. وی در خصوص "عشق ظالم" – اشاره به عشق جهاد – هشدار داد.

با ادامه روند انتخابات، سخنرانی‌های مودی نیز به تدریج از مسایلی نظیر "توسعه"، به لفاظی‌های ضداسلامی تغییر یافت. برخلاف انتخابات قبل، راهبرد کارزار‌های انتخاباتی مودی این بار آشکارا به سیاست مرتبط با هندو‌ها و مسلمانان تبدیل شده است. این رویکرد، یادآور سوابق گذشته مودی است که نگرانی مسلمانان هند را برانگیخته است، مساله‌ای که دخالت کمیسیون انتخابات را درپی داشت، زیرا آن‌ها در یک ویدئو شاهد بودند که حزب BJP در کارزار‌های انتخاباتی علیه مسلمانان نفرت پراکنی کرده است.

این ویدئو را حزب BJP به صورت کارتون، و با یک پیام هشدار به زبان کنادا منتشر کرده است که در آن رائول گاندی از حزب کنگره یک تخم پرنده را با برچسب "مسلمانان" در آشیانه‌ای قرار می‌دهد که کنار آن تخم‌های کوچک‌تر پرنده با عناوین دیگر نظیر "طبقه (کاست) اجتماعی برنامه‌ریزی شده"، "قبایل برنامه ریزی شده"، و "سایر طبقات (کاست) عقب مانده" هند قرار دارند. بر اساس روایت منتشر شده در ویدئو، نوزادِ به عمل آمده از تخم پرنده مسلمانان، از منابع مالی تغذیه شده، در نهایت بزرگ‌تر می‌شود و سایر نوزادان را از آشیانه بیرون می‌کند؛ به این معنا که دولت هند از حزب کنگره، تمام منابع را در اختیار مسلمانان قرار می‌دهد.

این ویدئو تنها چند روز بعد از حذف یک ویدئوی انیمیشن دیگر از صحفه رسمی اینستاگرام حزب BJP در اول می، منتشر شده بود. عده کثیری از کاربران اینستاگرامی، آن ویدئو را حاوی "اطلاعات غلط" و مملو از "سخنان تنفرآمیز" دانستند. در آن ویدئو، لفاظی‌های حزب BJP علیه حزب کنگره تکرار و این ادعا عنوان شده است: "قدرت دادن به مردمی که به جامعه مهاجمان، تروریست‌ها، سارقین، و دزد‌ها تعلق دارند و ثروت ما را به غارت می‌برند. " صدای روی تصویر نیز می‌گوید، "اگر حزب کنگره به قدرت برسد، تمام اموال و ثروت غیرمسلمانان را غارت و بین مسلمانان و جامعه دل‌خواه خود توزیع خواهند کرد. "

این ویدئو با وجود محتوای جنجالی‌اش، بیش از ۱۰۰ هزار لایک جذب کرد، اما حذف شد.

این دو ویدئو به دنبال ادعا‌های مودی در سخنرانی‌های انتخاباتی‌اش منتشر شد که گفته بود حزب کنگره قصد دارد منابع ملی را از نهاد‌های آموزشی و مشاغل دولتی "بدزدد". مودی همچنین مدعی شده بود حزب کنگره می‌خواهد منابع اختصاص یافته به طبقات برنامه ریزی شده، قبایل برنامه ریزی شده و سایر طبقات عقب افتاده را از آن‌ها گرفته، میان مسلمانان توزیع کند.

مودی شاید ارشدترین رهبر حزب BJP باشد، اما در این گونه زمینه‌سازی‌ها تنها نیست؛ سایر رهبران حزب نیز دنباله‌رو او هستند. آمیت شاه وزیر کشور هند هم در سخنانی در ایالت تلانگانا در جنوب هند گفته بود رای دادن به حزب کنگره یعنی استقبال از "جهاد". این سخنان نیز جنجال آفرین شد.

India Hate Lab یک گروه مستقر در واشنگتن دی سی است که اسناد مرتبط با سخنان تنفرآمیز را علیه اقلیت‌های دینی هند جمع‌آوری می‌کند. این گروه در گزارش خود از سال ۲۰۲۳ تصویری ناامید کننده از این سخنان علیه مسلمانان هند ارائه کرد و در این خصوص به ۶۶۸ مورد مرتبط با اسناد مربوطه پرداخت.

این حوادث که اغلب با دعوت به خشونت و گسترش سخنان تفرقه‌انگیز همراه است، عمدتا بر مناطقی متمرکز است که اداره آن در اختیار حزب BJP قرار دارد، به ویژه در زمان‌های حساس انتخاباتی؛ در مناطقی نظیر راجستان، مادیا پرادش، تلانگانا، و چتیسگر. دراین گزارش همچنین به اختلافات شدید در محتوای سخنان تنفرانگیز میان مناطق تحت اداره BJP و سایر احزاب اشاره شده و آمده است رهبران BJP بیش از سایرین در مناطقی که دیگر احزاب اداره می‌کنند، فعال هستند، زیرا حزب BJP تلاش می‌کند حضور سیاسی خود را در بخش‌های مختلف هند گسترش دهد.

زمانی که رهبران احزب به نفرت پراکنی متوسل شوند، تحقیر اقلیت‌ها مجاز خواهد شد و به این ترتیب زمینه فعالیت تندرو‌ها فراهم می‌شود. این مساله لزوما به یک حادثه محدود نمی‌شود. مساله، مربوط به تحمل ناپذیری گسترده در مناطق مختلف کشور است که عواملی نظیر رهبران حزب BJP به آن دامن می‌زنند؛ و کسانی که مخالف این نوع سخنان تنفرانگیز هستند، می‌خواهند اطمینان دهند که هیچ کس – با هر دین، جنسیت و طبقه اجتماعی – نباید در حسی از نگرانی به سربرد که ممکن است هر لحظه هدف قرار گیرد.

انتخابات هند: پیروزی دوباره مودی، مشکلات بیشتر برای مسلمانان

سخنان مودی با انتقاد گسترده مخالفان، جامعه روشنفکران نظیر نویسندگان، مولفین، دانشمندان، شخصیت‌های دانشگاهی، و اقلیت مسلمانان هند، مواجه شد. حزب کنگره حتی از BJP به کمیسیون انتخاباتی شکایت کرد و گفت سخنان مودی ناقض قوانین انتخاباتی است که توسل به احساسات دینی را ممنوع کرده است. با وجود خشم عمومی و درخواست فعالان و شهروندان برای واکنش، کمیسیون انتخاباتی تاکنون هیچ اقدام مناسبی انجام نداده است.

اظهارات اسلام هراسانه مودی که بار‌ها به بروز وحشت میان جمعیت مسلمانان هند منجر شده است، باید در چارچوب وسیع راهبرد‌های حزبی وی دیده شود، که اغلب احساسات دینی و طبقاتی را برمی‌انگیزند تا پایگاه انتخاباتی حزب تحکیم شود؛ و این بار، حزب BJP به دنبال آن است تا با کسب بیش از ۴۰۰ کرسی از ۴۵۳ کرسی پارلمانی، تمام رکورد‌های قبلی خود را بشکند.

اگر حزب BJP بتواند این تعداد کرسی پارلمانی را از آنِ خود کند، اکثریت مطلق هندو‌ها به صورت مهار نشده حفظ خواهد شد. خصومت نسبت به اقلیت‌ها بیش از پیش تشدید هم خواهد شد، و احزاب مخالف اگر پرسشی مطرح کنند، احتمالا بیش ازدیگران هدف سرکوب نهاد‌های امنیتی دولتی قرار خواهند گرفت.

در دولت‌های قبلی مودی، مسلمانان بیش از پیش به حاشیه رانده شده و مشمول تبعیض قرار گرفتند، این وضعیت با رویکرد ملی‌گرایانه هندو‌ها تشدید شد، از مشکلات اجاره کردن منزل در شهرها، حذف نام مسلمانان از جاده‌ها، شهر‌ها و ایستگاه‌های قطار گرفته تا حضور نداشتن کافی مسلمانان در مشاغل دولتی، تبعیض علیه آن‌ها و سرقت مغازه‌ها و مراکز تجاری مسلمانان.

امروز هند، که زمانی به خاطر تلفیق فرهنگ‌های اسلامی و هندو موسوم به ganga-jamuni Tehzeeb به خود می‌بالید، به کانونی از سیاست‌های تفرقه‌افکنانه در جهان تبدیل شده است. انتخابات می‌آیند و تمام می‌شوند، اما تاثیر سخنان غیرمسئولانه مودی و بیانیه‌های حزب BJP همواره با بیش از ۲۰۰ میلیون مسلمان هندی همراه خواهند بود.

این سخنان و بیانیه‌ها، برای امنیت و سلامت جمعیت مسلمانان هند تبعاتی واقعی و خطرناک دارند. اکنون مسلمانان هند با روندی رو به رشد از طرد اجتماعی، تحریم اقتصادی، و حتی خشونت‌های فیزیکی مواجه هستند. پیروزی دیگر BJP با اکثریت مطلق در مجلس، تنها به معنای افزایش مشکلات خواهد بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی