تیتر امروز

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست
در گفت‌وگوی دیدار اندیشه با یک فقیه و استاد دانشگاه و حوزه، مطرح شد:

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست

عبدالرحیم سلیمانی اردستانی در برنامه دیدار اندیشه گفت: اصرار بر حق تعیین سرنوشت مهمترین دلیل امتناع امام‌ حسین (ع) بر عدم بیعت با حاکم بود.
انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF

این یازدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.

انتخابات در شمال سوریه/ «اردوغان» تهدید به حمله نظامی کرد

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه ادعا کرد که اگر گروه‌های تحت رهبری کُرد‌ها انتخاباتی برگزار کنند، کشورش در انجام یک حمله جدید نظامی در شمال سوریه تردید نمی‌کند.

کد خبر: ۱۶۶۳۳۳
۲۰:۲۸ - ۱۰ خرداد ۱۴۰۳

انتخابات نیروهای دموکراتیک در سوریه/ «اردوغان» تهدید به حمله نظامی کرد

دیدارنیوز: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه پنج‌شنبه دهم خرداد تأکید کرد که اگر گروه‌های تحت رهبری کُرد‌ها در این منطقه انتخاباتی برگزار کنند، کشورش در انجام یک حمله جدید نظامی در شمال سوریه تردید نخواهد کرد.

به نقل از العربیه، تشکیلاتی به رهبری کُرد‌ها که مناطقی را در شمال و شرق سوریه در اختیار دارد، از برنامه‌ریزی برای برگزاری انتخابات شورا‌های شهر در ۱۱ ژوئن خبر داده است و از هم‌اکنون رای‌گیری برای انتخاب شهردارانی در «الحسکه»، «رقه»، «دیرالزور» و «شرق حلب» در حال انجام است.

ترکیه که در گذشته عملیات نظامی خود را در عمق سوریه آغاز کرده است، این اقدام را گامی از سوی گروه‌های مسلح کُرد سوری در جهت ایجاد یک نهاد کُرد مستقل در سراسر قلمرو‌های تحت کنترل خود می‌داند. آنکارا همچنین این انتخابات برنامه‌ریزی شده را تهدیدی علیه «تمامیت ارضی سوریه و ترکیه» توصیف کرد.

رجب طیب اردوغان در ادامه اظهارات خود گفت: «ما تحرکات خصمانه یک سازمان تروریستی علیه تمامیت ارضی کشورمان و همچنین سوریه را به بهانه انتخابات از نزدیک دنبال می‌کنیم.»

وی همچنین افزود: «ترکیه اجازه نخواهد داد که یک سازمان جدایی‌طلب در خارج از مرز‌های جنوبی خود در شمال سوریه و عراق یک (کشور تروریستی) ایجاد کند.»

رئیس جمهوری ترکیه تصریح کرد: «ما در گذشته در برابر یک عمل انجام شده قرار گرفته و آنچه را که لازم بود انجام دادیم و در صورت مواجهه با شرایطی مشابه، در اقدام مجدد تردید نخواهیم کرد.»

گفتنی است که ترکیه شبه‌نظامیان کُرد موسوم به یگان‌های مدافع خلق را یک «گروه تروریستی» مرتبط با حزب کارگران کُردستان «پ‌ک‌ک» می‌داند که از سال ۱۹۸۴ شورش مسلحانه‌ای را علیه ترکیه آغاز و رهبری می‌کند.

جنگ ترکیه علیه گروه «پ‌ک‌ک» بحران را تشدید و به فراتر از مرز‌های این کشور کشانده است و تاکنون به کشته شدن ده‌ها هزار نفر منجر شد.

این در حالی است که یگان‌های مدافع خلق «ستون فقرات» نیرو‌های دموکراتیک سوریه (قسد) را تشکیل داده و از متحدان اصلی ایالات متحده در جنگ علیه «داعش» به شمار می‌روند.

حمایت آمریکا از نیرو‌های دموکراتیک سوریه خشم ترکیه را برانگیخته است و همچنان منبع اصلی اختلاف در روابط بین آنکارا و واشینگتن است.

ترکیه از سال ۲۰۱۶ مجموعه‌ای از عملیات نظامی را در شمال سوریه برای بیرون راندن شبه‌نظامیان کُرد سوری از این مناطق و دور ساختن آن‌ها از مرز‌های خود انجام داده است و در حال حاضر منطقه‌ای از قلمرو شمال سوریه را تحت کنترل دارد.

رهبران ترکیه با هدف حفاظت از مرز‌های خود همواره از طرح‌هایی برای ایجاد یک منطقه امن حائل به عمق ۳۰ کیلومتر در امتداد مرز‌های کشورشان با سوریه و عراق، جایی که اعضای مسلح «پ ک ک» مستقر هستند، سخن به میان می‌آورند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی