تیتر امروز

زهرا نژادبهرام: تصمیم گیران دوباره دارند راه را اشتباه می‌روند/ دارویی برای مقابله با بی حجابی کشف شده که ما نمی‌دانیم؟
گفت و گوی دیدار با یک فعال سیاسی اصلاح طلب درباره کلینیک ترک بی حجابی

زهرا نژادبهرام: تصمیم گیران دوباره دارند راه را اشتباه می‌روند/ دارویی برای مقابله با بی حجابی کشف شده که ما نمی‌دانیم؟

خبر راه اندازی کلینیک ترک بی حجابی دلیل گفت و گوی دیدارنیوز با زهرا نژاد بهرام فعال سیاسی اصلاح طلب شد. او معتقد است: راه‌اندازی کلینیک برای درمان جسم انسان است نه روح و اعتقادات مردم.
محمد قوچانی: با این قانون اساسی به توسعه نمی‌رسیم/ یک جریان معتقد است که توسعه خلاف شرع است/ تا یک جامعه مدنی شکل نگیرد، توسعه محقق نمی‌شود
واکاوی چرائی عدم توسعه در ایران در گفت‌وگوی دیدار با مدیر مسئول ماهنامه آگاهی نو

محمد قوچانی: با این قانون اساسی به توسعه نمی‌رسیم/ یک جریان معتقد است که توسعه خلاف شرع است/ تا یک جامعه مدنی شکل نگیرد، توسعه محقق نمی‌شود

اهمیت موضوع عدم توسعه در ایران بهانه گفت و گو با محمد قوچانی، روزنامه نگار شد؛ او معتقد است: در هر کشوری تا یک جامعه مدنی شکل نگیرد، توسعه محقق نمی شود.
لازم نیست خواص جایی بروند
افاضات اضافه

لازم نیست خواص جایی بروند

عوام الملک در نامه‌ای به حضرت مسعود نوشت: بر خلاف تبلیغات برخی از این رسانه‌های بیگانه وابسته، لازم هم نیست خواص جایی بروند. ما عوام خودمان داریم می‌رویم. داریم کم می‌شویم. داریم خودمان را می‌کشیم...
سرگیجه کشور در مورد سیاستگذاری خودروهای برقی

وزارت صمت: خودروی برقی وارد شود/ وزارت نیرو: برق نداریم!

بحث واردات خودروهای برقی در حالی مطرح شده که وزارت صمت با واردات به کشور موافق است، اما وزارت نیرو به دلیل کمبود برق، مخالفت خود را نشان داده است.

کد خبر: ۱۶۳۲۷۸
۱۱:۳۷ - ۱۱ فروردين ۱۴۰۳

وزارت صمت: خودروی برقی وارد شود/ وزارت نیرو: برق نداریم!

دیدارنیوز: عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: کشور دچار یک گنگی در زمینه خودرو‌های برقی است، به این معنا که وزارت صمت علاقمند به واردات خودرو‌های برقی و تولید آن در داخل است و این موضوع را پیگیری می‌کند؛ اما وزارت نیرو پای کار نیست و می‌گوید برق کافی وجود ندارد؛ بنابراین ساماندهی و تصمیم‌گیری نهایی در این حوزه، نیازمند یک کارگروه ملی با اختیارات بالا است.

سعید تاجیک، مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در خصوص روند تولید خودرو‌های برقی و ورود آن‌ها به بازار خودروی ایران گفت: در شرایط فعلی برنامه دنیا این است که تا سال ۲۰۳۰ میلادی، از خودرو‌های فسیلی عبور کند و تمامی خودرو‌های تولیدی برقی شوند، اما حقیقت این است که حتی در کشور‌های توسعه یافته هم نسبت به این برنامه نگاه بدبینانه وجود دارد و می‌گویند شاید این یک هیجان تکنولوژیکی باشد که از یک جایی دوباره روند آن عوض شود.

وی افزود: اشکال دیگری که در دنیا برای خودرو‌های برقی وارد می‌شود آن است که می‌گویند استخراج لیتیوم و کبالت مورد نیاز برای باتری خودرو‌های برقی از معادن، آسیب‌زننده به محیط‌زیست است.

تاجیک ادامه داد: در سال گذشته، ۱۳ درصد خودرو‌های تولیدی در دنیا خودرو‌های برقی بوده است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در مورد استفاده از خودرو‌های برقی در کشور گفت: در رابطه با خودرو‌های برقی در ایران ما با چالش برق مواجه هستیم، با توجه به این که حدود ۱۲ هزار مگاوات ناترازی برق در پیک مصرف داریم، اگر برنامه‌ریزی مناسبی برای توسعه زیرساخت خودرو‌های برقی انجام نشود، خیلی تکنولوژی نیست که بتوان روی آن بابت این حساب کرد که باعث کاهش مصرف شود.

تاجیک تصریح کرد: وزارت صمت به دنبال این است که یک زیست بومی برای خودرو‌های برقی متشکل از تامین‌کنندگان قطعات، شبکه خدمات پس از فروش و مراکز تست فراهم کند.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد در کوتاه‌مدت مدل خودرو‌های هیبریدی هم برق و بنزین به کار ما می‌آید که بتواند مصرف را در خودرو‌های نو به نصف برساند، یعنی از حدود ۸ لیتری که الان مصرف می‌شود به زیر ۴ لیتر برساند.

مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران اظهار داشت: واقعیت این است که الان برای خودرو‌های کاملا برقی زیرساخت نداریم. مشکل دیگر هم استانداردسازی دستگاه‌های شارژ است، پورت‌هایی که به خودرو متصل می‌شود، متفاوت است و مدل‌های مختلفی دارد که باید در کشور استانداردسازی شود.

عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: برق تولیدی ما برق پاکی نیست، برقی که تولید می‌کنیم بالای ۸۰ درصد به سوخت‌های فسیلی گاز مرتبط است که خودشان بعضا آلاینده هستند و در بعضی از شهرستان‌ها هم مازوت‌سوزی رخ می‌دهد، بنابراین این که مازوت بسوزانیم و برق تولید کنیم به کاهش آلودگی هوا منجر نمی‌شود؛ ضمن اینکه یکی از مهم‌ترین دلایل آلودگی هوای کلانشهر‌ها مخصوصا تهران ذرات معلق است، به نحوی که ذرات معلق لزوما از اگزوز خودرو خارج نمی‌شود و موارد دیگر هم نقش دارند. رییس سازمان محیط‌زیست هم گفتند که با برقی‌سازی بیش از ده درصد نمی‌توان آلودگی هوا را کنترل کرد.

تاجیک عنوان کرد: در حال حاضر وزارت صمت به دنبال برقی‌سازی خودرو است، اما وزارت نیرو چندان از جریان برقی‌سازی خودرو‌ها حمایت نمی‌کند، کشور دچار یک گنگی در این زمینه است، وزارت صمت خیلی علاقه دارد و پیگیر است، اما وزارت نیرو پای کار نیست؛ بنابراین این امر نیازمند یک کارگروه ملی با اختیارات بالا است.

وی تاکید کرد: خودروی برقی باید یک متولی واحد و کارگروه در کشور داشته باشد، اگر متولی وزیر صمت است، از رییس‌جمهور اختیار کامل داشته باشد و یک سیاست‌گذاری یکسان مانند کاری که در حوزه سی‌ان‌جی در سال ۸۶ برای خودرو‌ها انجام شد و برنامه اجرایی شد، رخ دهد.

عضو اتاق بازرگانی تهران در پایان گفت: خودرو برقی ترند جهانی است و باید به سمت آن حرکت کنیم، دولت باید به خودروسازان برنامه ابلاغ کند که چه درصدی از سبد محصولاتشان را به تولید خودرو برقی و هیبریدی اختصاص دهند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی