تیتر امروز

تهدید پوتین به حمله اتمی/ شکست مذاکرات هسته‌ای بین ایران و آمریکا/ سرنوشت پر ابهام حقوق کارگران
مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

تهدید پوتین به حمله اتمی/ شکست مذاکرات هسته‌ای بین ایران و آمریکا/ سرنوشت پر ابهام حقوق کارگران

این بیست و نهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.

نظر فعال اصولگرا درباره آرای کم قالیباف؛ «خاتمی» تمام شده است

صادق کوشکی، مدرس علوم سیاسی دانشگاه تهران و فعال سیاسی اصولگرا مشارکت پایین ۴۱ درصدی در انتخابات اخیر را طبیعی می‌داند و درباره قالیباف و خاتمی می‌گوید: قالیباف حلقه‌ای از اطرافیان، مشاوران و دستیارانی دارد که به نظر می‌رسد در کاهش محبوبیت و مقبولیتش نقش جدی داشته‌اند. خاتمی فردی است که تمام شده و رای دادن یا ندانش ارزش صحبت کردن ندارد.

کد خبر: ۱۶۲۴۶۶
۱۱:۵۳ - ۲۰ اسفند ۱۴۰۲

فعال اصولگرا: «خاتمی» تمام شده است

دیدارنیوز: کوشکی، استاد دانشگاه تهران درباره علت ریزش آرای محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ایشان حلقه‌ای از اطرافیان، مشاوران و دستیارانی دارد که به نظر می‌رسد در کاهش محبوبیت و مقبولیتش نقش جدی داشته‌اند.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس که اولین انتخابات پس از اعتراضات سال گذشته بود، با ۴۱ درصد، رکورد کمترین نرخ مشارکت را شکست. ضمن اینکه این انتخابات نکاتی داشت که آن را با سایر انتخابات پیشین متمایز می‌کند؛ از جمله اینکه سید محمد خاتمی برای اولین بار به پای صندوق‌های رای نرفت و از آن سو محمدباقر قالیباف که دور قبل نفر اول تهران بود، حال با ریزش آرا به عنوان نفر چهارم و پس از چهره‌های شاخص جبهه پایداری قرار گرفته است.

به منظور تحلیل این انتخابات، سایت دیده‌بان ایران با محمد صادق کوشکی، فعال سیاسی اصولگرا گفت و گوی کوتاهی ترتیب داده است.

مشروح صحبت‌های صادق کوشکی، مدرس علوم سیاسی دانشگاه تهران و فعال سیاسی اصولگرا و نزدیک به دولت ایراهیم رئیسی را در ادامه می‌خوانید.

به نظر شما مشارکت ۴۱ درصدی در انتخابات مطلوب بود؟

طبیعی بود. هر رخدادی را باید در بستر زمانی خود دید؛ در شرایطی بودیم که به نظرم این میزان رای طبیعی بود. البته به نسبت میزان کلی انتخابات ادوار مجلس چندان کاهش سنگینی نداشتیم، ولی در شرایط فعلی طبیعی و متناسب با وضعیت فعلی جامعه ما بود. به هر حال جبهه اصلاحات پایگاه اجتماعی خود را از دست داده و بخش زیادی از کسانی که پای صندق‌های رای نیامدند، از جبهه اصلاحات عبور کرده بودند و نه دلیلی داشتند به نامزد‌های اصلاح طلب رای دهند و نه تمایلی داشتند به نامزد‌های اصولگرا رای دهند. به همین دلیل ترجیح دادند در انتخابات حاضر نشوند. حتی شاهد بودیم بخش از چهره‌های سیاسی اصلاحات بیانیه دادند که ما در انتخابات شرکت نمی‌کنیم. این بدین معناست که جناح اصلاحات دچار فروپاشی شده و بدنه اجتماعی‌شان دچار سردرگمی و حیرت هویتی شده که پای صندوق رای نیامدند. در حالی که در انتخابات‌های پیشین وقتی پایگاه اجتماعی اصلاحات پای صندوق می‌آمد، مشارکت بیش از این بود.

مطلب مرتبط:

کوشکی: مردم ایران، بازنده آشوب ۱۴۰۱ بودند/ مسئول اتفاقات ۹۸، روحانی است/ آمار رای میرحسین را از موسوی لاری و عباس آخوندی بپرسید

با این تفاصیل به نظر شما شرکت چهره‌های اصلاح‌طلب در انتخابات می‌توانست منجر به افزایش مشارکت شود؟

اهمیتی نداشت چراکه پایگاه اجتماعی جناح اصلاح طلب از آن‌ها عبور کرده و قبول‌شان ندارند. مهم نیست که کدام یک از چهره‌های این جناح رای داده یا رای نداده‌اند چراکه مردمی که روزگاری به این جناح دلبستگی داشتند دیگر این جناح را رها کرده‌اند.

به جز جبهه اصلاحات، اعتراضات سال گذشته نیز تاثیری در کاهش مشارکت داشت؟

هزاران مسئله در آن تاثیر داشته، ولی جمع‌بندی این است که بخش زیادی از کسانی که پای صندوق رای نیامدند، طرفداران جبهه اصلاحات بودند که از آن‌ها عبور کرده‌اند.

طرح تحریم صندوق‌های رای را در عدم مشارکت مردم در انتخابات چه قدر تاثیر داشت؟

به نظر من هیچ تاثیری نداشت. علتش همان جبهه اصلاحات است.

آقای خاتمی با رای ندادن خود می‌خواست چه پیامی برساند؟

خاتمی فردی است که تمام شده و رای دادن یا ندانش ارزش صحبت کردن ندارد.

مطلب مرتبط:

محمد خاتمی: آگاهانه و صادقانه رای ندادم

دلیل ریزش آرای آقای قالیباف را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

عملکرد ایشان یا اطرافیان‌شان باعث ریزش آرا شده است. ایشان حلقه‌ای از اطرافیان، مشاوران و دستیارانی دارند که به نظر می‌رسد در کاهش محبوبیت و مقبولیت‌شان نقش جدی داشته‌اند.

مطلب مرتبط:

کوشکی: یک اتفاق عادی به آشوب ۴ ماهه تبدیل شد/ خبرهای برخورد خشن گشت ارشاد، فیک بود/ حجاب، هیچ‌وقت اولویت نیروی انتظامی نبوده

یعنی حواشی مربوط به خانواده قالیباف هیچ تاثیری در این خصوص نداشته است؟

من آنچه می‌دانم را می‌گویم. معتقدم عملکرد شخص قالیباف، اطرافیان و مشاوران‌شان تاثیر داشت است. به نظر من مسئله‌ای که شما اشاره کردید مهم نیست.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی