تیتر امروز

محمد رهبری: پزشکیان درباره فیلترینگ رویا فروشی نکرد/ رئیسی از جلیلی بهتر بود/ حدود ۶ وزیر و معاون رئیس جمهور زن خواهیم داشت
گفتگوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با جوان‌ترین عضو شورای راهبری رئیس جمهور

محمد رهبری: پزشکیان درباره فیلترینگ رویا فروشی نکرد/ رئیسی از جلیلی بهتر بود/ حدود ۶ وزیر و معاون رئیس جمهور زن خواهیم داشت

جامعه پلاس در یکی دیگر از برنامه‌های خود میزبان جوان‌ترین عضو شورای راهبری چند روز مانده به اعلام نام وزرای دولت چهاردهم بود؛ محمد رهبری که عنوان جامعه شناس هم دارد، مهمان استودیو دیدار بود.
بیش از ۴۰ میلیارد دلار زیان مالی و کشته‌شدن ۵۰۰ نظامی

خسارات سنگین جنگ غزه برای اسرائیل

پس از گذشت ۱۰۱ روز از جنگ ویرانگر اسرائیل علیه گروه حماس که هزاران کشته و زخمی در غزه برجای گذاشته است، خسارات جنگ برای تل‌آویو از جمله بیش از ۴۰ میلیارد دلار زیان مالی و کشته‌شدن ۵۰۰ نظامی نمایان شده است.

کد خبر: ۱۶۱۱۷۶
۱۲:۳۵ - ۲۵ دی ۱۴۰۲

خسارات سنگین جنگ غزه برای اسرائیل

دیدارنیوز: با گذشت صد و یک روز از حمله اسرائیل به غزه که در هفتم اکتبر گذشته در پی هجوم ناگهانی جنبش حماس به شهرک‌ها و پایگاه‌های نظامی آغاز شد، پیش‌نویس اصلاح‌شده بودجه ۲۰۲۴ اسرائیل نشان داد که انتظار می‌رود کسری بودجه از ۲.۲۵ درصد به ۶.۶ درصد تولید ناخالص داخلی در سال جاری، افزایش یابد.

طبق گزارش «رویترز»، این پیش‌نویس که دوشنبه ۲۵ دی مورد رای‌گیری قرار می‌گیرد، همچنین نشان داد که این جنگ، پس از زیان‌های پیش‌بینی شده ۱.۴ درصدی سال گذشته، منجر به کاهش ۱.۱ درصدی رشد اقتصادی در سال جاری بشود.

با فرض پایان نبرد‌های شدید در سه ماهه اول سال جدید، تأثیر مالی جنگ در بازه ۲۰۲۳-۲۰۲۴ تقریباً ۱۵۰ میلیارد شیکل (۴۰.۲۵ میلیارد دلار) تخمین زده شده است.

سطح بسیار بالای زیان‌ها

اما اگر جنگ طبق پیش‌بینی، زمان بیشتری ببرد، شکی نیست که ضرر و زیان ناشی از آن بسیار افزون‌تر خواهد بود.

به نقل از العربیه، اسرائیل نه تنها متحمل چنین زیان‌هایی خواهد شد بلکه هنوز ۱۳۲ گروگان در دست حماس هستند که آزاد نشده‌اند.

افزون بر این، محبوبیت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر نیز به‌شدت ریزش کرده و اختلافات بزرگی، تداوم کابینه جنگ اسرائیل را تهدید می‌کند.

بیماران روحی

از سوی دیگر، بر اساس گزارش‌های قبلی رسانه‌های اسرائیلی، بسیاری از کلینیک‌های روان‌پزشکی کشور مملو از بیماران، چه از ارتش و چه از افراد دیگر شده است.

همچنین اسرائیل در دیوان بین‌المللی دادگستری با اتهام نسل‌کشی علیه فلسطینی‌ها مواجه است، اگرچه تصمیمات این دادگاه، هیچ اثر اجرایی ندارد، اما محکومیت روانی و اخلاقی مهمی را علیه اسرائیل در سطح بین‌المللی به‌دنبال خواهد داشت.

بر همه موارد باید زیان‌های جانی نیرو‌های اسرائیلی را نیز افزود که طبق برآورد‌های غیررسمی به حدود ۵۰۰ نفر رسیده است.

۱۱ هزار موشک به سوی اسرائیل

ارتش اسرائیل اعلام کرده است از زمان آغاز جنگ تاکنون، بیش از ۱۱ هزار موشک از غزه، لبنان و سوریه به سمت مناطق اسرائیلی شلیک شده است.

طرف فلسطینی هم تا این‌لحظه بهای بسیار سنگین کشته‌شدن بیش از ۲۳ هزار نفر غالبا کودک و زن، در نتیجه حملات اسرائیل را پرداخت کرده که ۳ ماه است به‌شدت ادامه دارد.

دو سوم ساختمان‌های نوار محاصره شده، به طور کامل یا جزئی آسیب دیده‌اند، در حالی که ساکنان غزه به دلیل کمبود مواد غذایی و کمک‌های پزشکی وارده از گذرگاه رفح، در آستانه گرسنگی قرار گرفته‌اند که از سوی اسرائیل تحمیل شده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی