تیتر امروز

مناظره مریم اشرفی گودرزی، اصولگرا با میترا جلوداری، اصلاح‌طلب
برنامه انتخاباتی دیدارنیوز

مناظره مریم اشرفی گودرزی، اصولگرا با میترا جلوداری، اصلاح‌طلب

در ادامه برنامه‌های انتخاباتی دیدارنیوز، میزبان دو زن از دو جریان سیاسی بودیم، میترا جلوداری فعال اصلاح‌طلب و عضو مستعفی شورای مرکزی حزب اتحاد ملت و مریم اشرفی گودرزی، عضو شورای مرکزی جبهه ایران...
رای دادن در انتخابات، حق شهروندی یا تکلیف شرعی؟
دیدارنیوز در برنامه "کنکاش" با حضور کارشناسان بررسی می‌کند

رای دادن در انتخابات، حق شهروندی یا تکلیف شرعی؟

حامد شجاعی در دومین برنامه کنکاش، میزبان مهدی عرب صادق، فعال سیاسی اصولگرا و مهدی معتمدی مهر، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران بود که این گفت‌وگوی جالب را به همراه ویدیوی کامل آن در دیدارنیوز...
رونالدو و رفقا، ۲۷ شهریور در تهران

VAR عاریه‌ای به ایران می‌آید!

باشگاه النصر عربستان طبق برنامه قرار است به همراه کریستیانو رونالدو و دیگر ستارگانش روز ۲۷ شهریور با تدابیر شدید امنیتی وارد ایران شوند و روز بعد برابر پرسپولیس قرار بگیرند.

کد خبر: ۱۵۵۵۲۹
۱۵:۲۰ - ۱۹ شهريور ۱۴۰۲

VAR عاریه‌ای به ایران می‌آید!

 

دیدارنیوز ـ شقایق آسیایی: برگزاری دیدارهای لیگ قهرمانان آسیا در ایران می تواند شروع جریان به روز رسانی فوتبال ایران با ورود VAR باشد. حضور باشگاه‌های متمول همسایه در غرب آسیا به خصوص عربستانی‌ها با ستاره‌هایی مثل نیمار، رونالدو، بنزما و ... می تواند روح تازه‌ای به فوتبال ما که با محرومیت‌ها و بازی‌های خارج از ایران دست به گریبان بوده، بدمد. اما اینکه ما چقدر می توانیم با مدیریت مناسب و سنجیده از شرایط موجود برای پیشرفت فوتبال و داوری ایران بهره ببریم، بحثی است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

بازسازی آزادی

اولین مسئله بازسازی و تجهیز استادیوم آزادی است که بعد از پایان لیگ بیست و دوم آغاز شد و در شروع لیگ امسال هم شوک تازه‌ای به فوتبال دوستان وارد کرد. تخریب مجدد سکو‌های ورزشگاه باعث شد بازی‌های دو تیم پرطرفدار تهرانی در ۴ هفته نخست بدون تماشاگر باشد. عجیب این که تصویر خرابه‌های طبقه دوم استادیوم آزادی در میان هواداران عربستانی در فضای مجازی دست به دست می‌شود و نشان می‌دهد این ماجرا باعث نگرانی حریفان ایران است.

از دیگر سو، چمن ورزشگاه آزادی هم زرد شده و گفته شده که قرار است به زودی این مشکل حل شود و چمن خوب به دیدار‌های آسیایی پرسپولیس و نساجی می‌رسد. پیرو این خبر گفته شد که دربی ۱۰۲ هم در آزادی برگزار خواهد شد و انتقال این بازی به قطر، شایعه بوده است. اما با این حال همچنان خبری از تماشاگر در استادیوم آزادی نیست. به این ترتیب نه تنها زنان در ورزشگاه آزادی حاضر نخواهند بود بلکه با پاک شدن این صورت مسئله، هوادارن مرد هم نمی‌توانند تماشاگر این بازی بسیار مهم باشند. هر چند که موضوع محرومیت پرسپولیس از قبل وجود داشته، اما با بدون تماشاگر اعلام شدن بازی تیم ملی برابر آنگولا، به نظر می‌رسد مسایل دیگری هم هست که باعث شده فعلا قید حضور تماشاگران را بزنند.

VAR عاریه‌ای به ایران می‌آید!

فدراسیون فوتبال از سه نماینده ایران در آسیا درخواست کرده که ستاد بازی‌های آسیایی تشکیل دهند تا بتوانند هماهنگی لازم برای ورود تیم‌ها به ایران و اسکان آن‌ها و هماهنگی‌های لازم را انجام دهند. در همین رابطه با علیرضا اشرف روابط عمومی پرسپولیس در خصوص حضور تیم النصر با ستاره‌هایش در ایران، سوال کردیم. او گفت: «قرار است تیم النصر در هتل اسپیناس پالاس اسکان پیدا کند. به دلایل امنیتی این تیم یک روز قبل از مسابقه یعنی ۲۷ شهریور وارد ایران می‌شوند.»

او ادامه داد: «باز هم به دلایل امنیتی استقبال از تیم عربستانی و اسکان آنها بر عهده باشگاه پرسپولیس نیست! تنها تماشاگران بازی هم افرادی هستند که فقط با داشتن ID کارت می توانند در ورزشگاه آزادی حاضر شوند و بقیه باید از پای تلویزیون بازی را تماشا کنند.»

حضور عاریه‌ای VAR در ایران

نکته مهم بعدی در این ماجرا هم الزام استفاده از سیستم کمک داور ویدیویی است که با وجود تلاش فدراسیون و دیگر نهادها هنوز در ایران رایج نشده و چند سالی است بحث قهرمانی‌ها و بالا و پایین شدن امتیازات در میان تیم‌ها و جدول لیگ برتر فوتبال ایران را تحت الشعاع قرار داده است. به هر صورت مشخص بود که بدون این سیستم قطعا بازی در ایران انجام نخواهد شد اما ظاهرا توافق با عربستان یک راه‌حل موقت را برای این بازی‌ها ایجاد کرده است.

در این رابطه با علی خسروی یکی از اعضای کمیته داوران صحبت کردیم. عضو فعال کمیته داوران ایران در کمال تعجب اعلام کرد که تا این لحظه در هیچ کدام از جلسات مربوط به ورود VAR حاضر نبوده و گفت: «به عنوان یک مسئول در هیچ یک از جلسات حضور نداشته‌ام و تا جایی که می دانم قرار نیست هیچ کلاس و یا کارگاهی هم برای داوران ایرانی  در این مدت، برگزار شود!» در واقع داوران ایرانی از این فرصت خوب و مناسب هیچ بهره‌ای نخواهند برد و باید برای آشنایی با این سیستم منتظر ورود رسمی آن به ایران باشند.

VAR عاریه‌ای به ایران می‌آید!

 

یک سیستم و چند بار استفاده

در حال حاضر دو استادیوم آزادی و نقش جهان میزبان مسابقات لیگ قهرمانان آسیا برای پرسپولیس، نساجی و سپاهان اصفهان هستند. برای اینکه با چگونگی ورود VAR به این دو ورزشگاه بیشتر آشنا شویم با دانیال مرادی مسئول این بخش صحبت کردیم. او گفت: «فرایند ورود VAR به استادیوم‌های ایران توسط AFC انجام می شود . به دلیل وجود تحریم‌ها و اینکه این فناوری در ایران وجود ندارد، قبل از هر بازی در دو استادیوم آزادی و نقش جهان، این سیستم وارد ورزشگاه و نصب می شود و پس از بازی مجددا سیستم، جمع آوری می شود! در حال حاضر هنوز این سیستم در استادیوم آزادی مستقر نشده و کسی از زمان دقیق ورودش برای میزبانی پرسپولیس اطلاع ندارد.»

به این ترتیب ورود سیستم VAR به ایران به صورت عاریه ای و امانتی خواهد بود و نمی توان امیدوار بود که این سیستم برای بازی ‌های لیگ داخلی هم مورد استفاده قرار بگیرد. مرادی در این رابطه گفت:« در مورد زمان دقیق ورود VAR به ایران نمی توانم حرفی بزنم ولی امیدوار که این سیستم به زودی به لیگ ایران هم بیاید.»

از او در مورد اینکه چه نسلی از کمک داور ویدیویی برای بازی‌های آسیایی وارد ایران می شود سوال کردیم او پاسخ داد: «VAR نسل خاصی ندارد. ۶ شرکت هستند که در رابطه با این فناوری با فیفا همکاری دارند که مثلا شرکت هوکای یکی از آنها است که بخش انیمیشن را به این فناوری وارد کرد. ما در حال حاضر دقیقا نمی دانیم که کدام شرکت ساخت VAR به ایران خواهد آمد. تشخیص آن به عهده مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا است.»

سیستم کمک داور ویدیویی نیاز به اتاقی برای بازبینی خطاهای مشکوک دارد که در ورزشگاه نقش جهان این اتاق در بازسازی آخر آن تعبیه شده است و مشکلی از این بابت وجود ندارد. در استادیوم آزادی نیز قرار است  اتاقی بعد از رختکن ها به این کار اختصاص داده شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی