تیتر امروز

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست
در گفت‌وگوی دیدار اندیشه با یک فقیه و استاد دانشگاه و حوزه، مطرح شد:

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست

عبدالرحیم سلیمانی اردستانی در برنامه دیدار اندیشه گفت: اصرار بر حق تعیین سرنوشت مهمترین دلیل امتناع امام‌ حسین (ع) بر عدم بیعت با حاکم بود.
انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF

این یازدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
با وجود وعده‌های آمریکا هنوز خبری از ارسال جت‌ها نیست

چرا اوکراین به اف-۱۶ نیاز دارد؟

در حالی‌که مبارزه سربازان اوکراینی برای بازپس گیری مناطق اشغال شده توسط روسیه ادامه دارد، به نظر می‌رسد نیرو‌های اوکراینی نیاز مبرم و فوری به جنگنده‌های اف-۱۶ دارند.

کد خبر: ۱۵۴۴۹۱
۲۰:۱۶ - ۲۸ مرداد ۱۴۰۲

چرا اوکراین به اف-۱۶ نیاز دارد؟

دیدارنیوز: سی‌ان‌ان در گزارشی در این خصوص با اشاره به اینکه باید هرچه سریعتر به اوکراین جنگنده اف-۱۶ رسانده شود، می‌نویسد: «عمق و فراوانی دهانه‌های آتشفشانی در سراسر شهر اوریخیف در استان زاپوریژیا در خط مقدم نمونه واضحی است از اینکه چرا اوکراین به جت‌های اف-۱۶ نیاز فوری دارد.»

سربازان اوکراینی که در اطراف شهر جمع شده‌اند، وظیفه دارند از مسیر میدان‌های مینی که دشمن طراحی کرده عبور کنند تا بتوانند خود را به نیرو‌های روسی برسانند.

با این حال این سربازان علاوه بر میدان مین با موانع دیگری هم رو به رو هستند و آن‌هم بمباران توسط جت‌های روسی است. جت‌هایی که خارج از دسترس پدافند هوایی اوکراین عمل می‌کنند و به راحتی مواضع اوکراین را ویران می‌کنند. این بمباران گاهی به دقیقه‌ای ۲۰ بار می‌رسد تا مواضع اوکراینی‌ها در اوریخیف با خاک یکسان شود.

به همین دلیل اوکراین نیاز فوری به اف-۱۶ دارد. جت‌هایی که نبود آن‌ها باعث می‌شود نیرو‌های اوکراینی به دلیل داشتن برتری هوایی روسیه جان خود را از دست دهند. با وجود وعده‌های آمریکا هنوز خبری از ارسال این جت‌ها برای اوکراین نیست. ضمن اینکه بعید به نظر می‌رسد این جت‌ها دست‌کم تا پیش از سال آینده میلادی به دست کی‌یف برسد.

برخی از تحلیلگران نظامی می‌گویند از جمله دلایلی که ضد حملات اوکراین نتوانسته به موفقیت‌های چندانی دست یابد همین کمبود تسلیحات و به ویژه جنگنده‌های هوایی بوده است. ولودیمیر زلنسکی در طول ماه‌های اخیر بار‌ها از کشور‌های غربی بابت آنچه کمبود تحویل تسلیحات نظامی خوانده انتقاد کرده است. با توجه به پایداری مواضع روسیه در مناطق اشغال شده، کار برای بازپس گیری این مناطق از سوی نیرو‌های اوکراینی بسیار دشوار شده چرا که روس‌ها زمان کافی برای استقرار مواضع دفاعی در این مناطق داشته و بازپس گیری آن‌ها از سوی اوکراینی‌ها چندان ساده به نظر نمی‌رسد.

سربازان اوکراینی معتقدند که اف-۱۶ تاثیر مهمی بر نیرو‌های روسیه و جنگ می‌گذارد و بر این باورند در صورتی که به این جنگنده‌ها مسلح شوند، می‌توانند شرایط در میدان جنگ را تغییر دهند.

یکی از تفنگداران دریایی اوکراینی در جبهه جنوبی به سی‌ان‌ان می‌گوید: «هوانوردی با تجهیزات و قدرت آتشش چیز بسیار ترسناکی می‌شود. در صورتی که ما به اف-۱۶ مجهز شویم روس‌ها اثرات آن را در جنگ احساس خواهند کرد و کار برای ما بسیار ساده‌تر می‌شود.»

این افسر اوکراینی در ادامه می‌افزاید: «اگر ما اف-۱۶ داشته باشیم روس‌ها در موقعیت‌های دفاعی خود احساس امنیت نخواهند کرد و ما می‌توانیم معادلات را در جهبه تغییر دهیم.»

با این حال رساندن جت‌های پیشرفته به اوکراین همیشه چالش‌برانگیز بوده است. جت‌های اف-۱۶ آموزش و خدمات زیادی نیاز دارند و همین مسئله باعث می‌شود فرآیند تحویل و استفاده آن برای اوکراینی‌ها دشوارتر هم بشود. به دلیل آموزش ندیدن نیرو‌های اوکراینی همیشه این احتمال وجود دارد که از اعضای ناتو خواسته شود در تعمیر و یا سرویس این هواپیما‌ها نقش داشته باشند.

این مسئله موجب می‌شود که ناتو با احتیاط بیشتری نسبت به تحویل جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین بنگرد چرا که می‌تواند خطر کشاندن کشور‌های عضو ناتو به جنگ را افزایش دهد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی