لامبورگینی کانسپت کراس اوور برقی لانزادور را نمایش داد. خودرو مفهومی Lanzador مجهز به ۴ موتور الکتریکی با قدرت بیش از ۱۰۰۰ اسب بخار است.
دیدارنیوز: در گذشته با شنیدن نام لامبورگینی احتمالاً صدای غرش گوشنواز یک سوپرکار ۱۲ سیلندر در ذهنتان تداعی میشد، ولی حالا به دنبال تلاش این خودروساز ایتالیایی برای سازگاری با تحولات صنعت خودرو، باید منتظر عصر جدید گاو وحشی ایتالیایی باشیم.
به نقل از گجتنیوز، لامبورگینی هم مثل خیلی از همتایان خودش به سمت توسعه سوپرکارهای تمام الکتریکی حرکت میکند و در این راستا بهتازگی کانسپت «لانزادور» (Lanzador) را به نمایش گذاشت که پیشنمایشی را از محصول الکتریکی آینده آن ارائه میکند.
معرفی کانسپت کراس اوور برقی لانزادور لامبورگینی
طراحی نمای بیرونی Lanzador
کانسپت خودرو برقی لانزادور لامبورگینی طراحی متمایزی دارد که شاید بتوان آن را ترکیبی از سوپرکار آفرودی هوراکان استراتو و سوپر اس یو وی اوروس دانست. با وجود این، آنچه که احتمالاً در همان نگاه اول به تصاویر این کانسپت متوجهاش شدهاید، ابعاد غیرمتعارف این خودرو است.
بدنه این خودرو حالتی کشیده با ارتفاع نسبتاً کم دارد که خروجی آن، یک کراس اوور متفاوت با هویت لامبورگینی شده است. قسمت شیشهای کوتاه، خط سقف پایین، فاصله بالا کف بدنه نسبت به سطح زمین، برآمدگیهای گلگیرها و رینگهای بزرگ ۲۳ اینچی همگی ویژگیهای مهم طراحی این خودرو مفهومیاند.
مشخصات فنی خودرو مفهومی لامبورگینی لانزادور
این طراحی متفاوت فقط بخشی از جذابیت کانسپت Lanzador است و گذشته از آن، یک موتور الکتریکی روی هر کدام از چرخهای این خودرو قرار دارد. به ادعای لامبورگینی، این پیشرانه ۴ موتوره که نیرو محرکه خود را به هر چهار چرخ منتقل میکند، در مجموع توان تولید قدرت ۱ مگاوات برابر با ۱۳۴۱ اسب بخار را دارد. لامبورگینی مشخص نکرده که لانزادور چقدر شعاع حرکتی دارد، اما اظهار داشته است که باتری آن هم عملکرد و هم شعاع حرکتی بالا را به دنبال میآورد.
در هر صورت، با توجه به وعدههای لامبورگینی، انتظار میرود که شعاع حرکتی این خودرو ظرفیت رقابت بالایی با خودروهای برقی آینده داشته باشد. جهت افزایش شعاع حرکتی تا بیشترین حد ممکن هم اجزای آیرودینامیکی فعال روی بدنه پیادهسازی شدهاند. این اجزا تنظیم نیرو رو به پایین یا داونفورس و خنککاری موثر را ممکن میکنند.
یکی دیگر از ویژگیهای کانسپت کراس اوور برقی لامبورگینی لانزادور که به نسخه تولیدی هم راه پیدا خواهد کرد، حالتهای رانندگی با قابلیت شخصیسازی بالا هستند. وجود سنسورها و عملگرهای بیشتر هم بستر رصد و تنظیم بهتر دینامیک رانندگی و در نتیجه، ارائه بازخورد بیشتر به راننده را فراهم میکند. در همین راستا یک سیستم مبتنی بر رادار در ناحیه جلو این خودرو قرار گرفته است. سیستم تعلیق بادی و قابلیت فرمانپذیری محور عقب، بقیه ویژگیهای فنی مربوط به لانزادور هستند.
طراحی کابین کانسپت لانزادور
حالا جالب است ببینیم داخل کابین خودرو مفهومی Lanzador چه میگذرد و در اینجا هم لامبورگینی آزادانه به اجرای ایدههای خود پرداخته. کابین این خودرو مجموعاً ۴ صندلی با ترکیب ۲ + ۲ دارد، در حالی که در هر طرف آن فقط یک درب برای ورود به کابین قرار گرفته است. بالای سر سرنشینان هم سقف شیشهای گسترده با سه بخش عمودی دیده میشود.
بهخاطر چینشی که لامبورگینی برای صندلیهای لانزادور در نظر گرفته است، این کراس اوور باید ظرفیت بیشتری نسبت روئلتو و هوراکان داشته باشد. برای قراردهی بار، هم ناحیه عقب در دسترس قرار دارد که تا کردن صندلیهای عقب به فضای آن اضافه میکند و هم صندوق جلو. این توجه لامبورگینی به تامین نیازهای چندین سرنشین برای سفرهای طولانی را میرساند و بیدلیل نیست که این خودروساز ایتالیایی لانزادور را به یک «اولترا جیتی (گرند تورر)» تشبیه میکند.
داشبورد این خودرو به دو بخش یکسان تقسیم میشود که داخل یک طرف فرمان و صفحه آمپر دیجیتال و داخل طرف دیگر نمایشگر سیستم مولتیمدیا برای شاگرد تعبیه شده است. فرمان هم همان طراحی خاص لامبورگینی با قسمت بالا و پایین تخت و همچنین دندههای پشت فرمان یا پدل شیفتر دارد. در مرکز داشبورد در حالی که اثری از نمایشگر مرکزی نیست، دایره چرخانی به چشم میخورد که امکان کنترل قسمتهای مختلف خودرو مثل سیستم اطلاعات و سرگرمی، حالتهای رانندگی و… با آن وجود دارد.
لامبورگینی در کابین کانسپت کراس اوور برقی لانزادور چرم تولید شده با روش سازگار با محیط زیست، پشم گوسفند مرینو و مواد دیگری مثل پارچه مصنوعی تهیه شده از پلاستیک بازیافتی و فیبر کربن بازتولیدشده به کار برده است.
به نظر نمیرسد که نسخه تولیدی کانسپت خودرو برقی لانزادور تا سال ۲۰۲۸ به عرضه برسد و این کانسپت را باید پیشنمایشی زودهنگام از آینده لامبورگینی دانست. گفته میشود که قیمت این خودرو در زمان عرضه در محدوده حداقل ۳۰۰ هزار دلار به بالا قرار خواهد داشت.