تیتر امروز

سیدعلی مجتهدزاده: اراده‌ای برای اجرای قانون جرم سیاسی نمی‌بینم/ اعضای هیئت منصفه در ایران، وابستگان یک گروه سیاسی خاص هستند/ یکی از بهترین کارهای مرحوم رئیسی در قوه قضائیه، برکناری جعفری دولت آبادی از دادستانی تهران بود
گفت‌وگوی دیدار در برنامه «ایرانشهر» با یک حقوقدان و وکیل دادگستری

سیدعلی مجتهدزاده: اراده‌ای برای اجرای قانون جرم سیاسی نمی‌بینم/ اعضای هیئت منصفه در ایران، وابستگان یک گروه سیاسی خاص هستند/ یکی از بهترین کارهای مرحوم رئیسی در قوه قضائیه، برکناری جعفری دولت آبادی از دادستانی تهران بود

دیدارنیوز در بیست و یکمین پرده از برنامه «ایرانشهر» به سراغ «سید علی مجتهدزاده»، حقوقدان و وکیل باسابقه دادگستری رفته و مسائل مختلف مرتبط با منافع ملی ایران از فعال شدن مکانیسم ماشه، تحرکات تندرو‌ها...
استقبال ايران از مذاکره واقعی با آمریکا/ خط و نشان پزشکیان برای خودروسازان/ باید راهی برای مذاکره پیدا کرد
مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

استقبال ايران از مذاکره واقعی با آمریکا/ خط و نشان پزشکیان برای خودروسازان/ باید راهی برای مذاکره پیدا کرد

این صد و سی و دومین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که امروز دوشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۴ با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
زیدآبادی: آنقدر بر سر مجلس فیلتر گذاشتند که امروز صدای رسایی‌ها و ثابتی‌ها را از آن می‌شنویم/ پشت شما، جمهوری اسلامی است!/ عبدالکریمی: پشت من، هیچکس نیست، خداست!/ ناتو، صهیونیست‌ها و رضا پهلوی، نمی‌توانند برای ما دموکراسی بیاورند
در مناظره دو فعال سیاسی در دیدارنیوز مطرح شد

زیدآبادی: آنقدر بر سر مجلس فیلتر گذاشتند که امروز صدای رسایی‌ها و ثابتی‌ها را از آن می‌شنویم/ پشت شما، جمهوری اسلامی است!/ عبدالکریمی: پشت من، هیچکس نیست، خداست!/ ناتو، صهیونیست‌ها و رضا پهلوی، نمی‌توانند برای ما دموکراسی بیاورند

در ادامه سلسله مناظرات دیدارنیوز در خصوص مسائل روز کشور و منافع ملی، میزبان بیژن عبدالکریمی، استاد فلسفه دانشگاه و احمد زیدآبادی، روزنامه نگار و فعال سیاسی بودیم که در ادامه می‌‌خوانید.
حمله هیبریدی‌های چینی به ایران

پشت پرده تعرفه‌گذاری عجیب واردات خودرو!

اعلام تعرفه‌های واردات خودرو می‌تواند یک برد کامل برای خودرو‌های هیبریدی چینی تلقی شود، چرا که اکثر آن‌ها به موتور‌های کم حجم مجهز هستند و البته قیمت کمتری در مقایسه با خودرو‌های هیبرید ژاپنی و کره‌ای دارند.

کد خبر: ۱۴۷۹۲۸
۱۲:۱۴ - ۲۳ فروردين ۱۴۰۲

پشت پرده تعرفه گذاری عجیب واردات خودرو!

دیدارنیوز: پس از مدت‌ها انتظار تعرفه واردات خودرو رسما مشخص شده است، اما اختلاف عظیمی بین خودرو‌های هیبریدی و بنزینی دیده می‌شود.

پس از مدت‌ها انتظار و تعلل، بالاخره تعرفه واردات خودرو مشخص شد و اکنون می‌دانیم که نرخ واردات هر خودرو در سال ۱۴۰۲ چه میزان خواهد بود.

در بین انواع تعرفه‌های مختلف خودرویی، کمترین میزان تعرفه به واردات خودرو‌های هیبریدی اختصاص دارد. در صورتی که خودرو‌های هیبریدی به موتور‌هایی با حجم کمتر از ۱.۵ لیتر مجهز باشند، تعرفه واردات آن‌ها معادل ۴ درصد خواهد بود. اعلام این تعرفه می‌تواند یک برد کامل برای خودرو‌های هیبریدی چینی تلقی شود، چرا که اکثر آن‌ها به موتور‌های کم حجم مجهز هستند و البته قیمت کمتری در مقایسه با خودرو‌های هیبرید ژاپنی و کره‌ای دارند.

چگونه تعرفه جدید واردات به سود خودرو‌های هیبریدی چینی تمام می‌شود؟

بنابر جدولی که وزارت صمت اعلام کرده است، تعرفه واردات خودرو‌های هیبریدی به شرح جدول زیر است؛ بنابراین اگر یک خودرو هیبریدی به پیشرانه‌ای با حجم کمتر از ۱.۵ لیتر مجهز باشد، کمترین عوارض را برای واردات دریافت خواهد کرد.

به طور مثال یک خودرو هیبریدی با حجم موتور ۱۴۹۸ سی سی (۲ سی سی کمتر از ۱.۵ لیتر) به راحتی می‌تواند از تعرفه ۴ درصدی واردات بهره‌مند شود.

جدول تعرفه واردات خودرو‌های هیبریدی:

حجم موتور تعرفه واردات
کمتر از 1.5 لیتر 4 درصد
1.5 الی 2 لیتر 15 درصد
2 الی 2.5 لیتر 32 درصد
بیش از 2.5 لیتر واردات این خودروها ممنوع است

تا اینجا همه چیز خوب به نظر می‌رسد. اما باید توجه داشت که خودرو‌های هیبریدی به دلیل بهره‌مندی از موتور برقی و همچنین باتری، از قیمت بیشتری در مقایسه با خودرو‌های درون سوز مشابه برخوردار هستند. این در حالی است که محدودیت واردات خودرو‌های ۲۰ هزار یورویی به روال خود باقی است؛ بنابراین خودرو‌های هیبریدی که به موتور ۱.۵ لیتری مجهز باشند و قیمت آن‌ها کمتر از ۲۰ هزار یورو باشد، برنده اصلی واردات به کشور هستند. چنین خودرو‌هایی در بازار جهانی معمولا از محصولات کشور چین هستند.

منتظر کدام یک از خودرو‌های هیبریدی چینی باشیم؟

حتی قبل از آن‌که تعرفه واردات خودرو‌های هیبریدی اعلام شود، برخی شرکت‌های خودروسازی داخلی از عرضه محصولات هیبریدی به بازار ایران خبر داده بودند. در این بین سه محصول از دیگر خودرو‌ها شاخص‌تر هستند. لاماری ایما هیبرید، تیگو ۷ پرو هیبرید و فیدلیتی XB۱ یا جتور داشنگ. در ادامه هر سه خودرو را به صورت کوتاه خدمت شما معرفی خواهیم کرد.

فیدلیتی XB۱

یکی از نخستین خودرو‌های هیبریدی چینی که بحث حضور آن در بازار ما مطرح شد، جتور داشنگ است که البته با نام فیدلیتی XB۱ عرضه خواهد شد. این خودرو سبک طراحی اسپرت و جوان پسند دارد و در سال ۲۰۲۱ معرفی شده است. جتور داشنگ حاصل همکاری چری و هوآوی در ساخت یک کراس‌اوور هیبریدی است.

پشت پرده تعرفه گذاری عجیب واردات خودرو!

قوای فنی فیدلیتی XB۱ از ترکیب موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژر و موتور برقی شکل گرفته است که در کنار یکدیگر ۳۲۶ اسب بخار قدرت تولید می‌کنند. قیمت این خودرو با توجه به امکانات و تجهیزات، رقمی بین ۱۴ الی ۱۹ هزار دلار است.

لاماری ایما هیبرید

دیگر عضو مجموعه خودرو‌های هیبریدی چینی برای بازار ایران، نسخه هیبریدی از لاماری ایما است. این خودرو در چین با نام دانگ فنگ فورتینگ T۵ HEV شناخته می‌شود. طراحی ظاهری آن شباهت کامل به لاماری ایما معمولی یا دانگ فنگ T۵ Evo دارد و حتی کابین این دو خودرو نیز شبیه به یکدیگر است.

نیروی لاماری ایما هیبرید از ترکیب موتور بنزینی ۱.۵ لیتری توربوشارژر و موتور برقی تامین می‌شود. حداکثر راندمان این پیشرانه ۱۷۴ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور است. قیمت لاماری ایما هیبرید در بازار چین حدود سی هزار دلار است و بنابراین تنها راه عرضه آن در کشور، مونتاژ خواهد بود.

تیگو ۷ پرو هیبریدی

سومین عضو خودرو‌های هیبریدی چینی آینده بازار ایران، تیگو ۷ پرو هیبریدی است. این خودرو یک تفاوت بزرگ با دو محصول دیگر دارد. پیشرانه این خودرو از نوع پلاگین هیبرید است، به این معنا که بخش عمده قدرت خودرو توسط موتور برقی تامین می‌شود و موتور بنزینی نقش ژنراتور را ایفا می‌کند.

پشت پرده تعرفه گذاری عجیب واردات خودرو!

قوای فنی تیگو ۷ پرو پلاگین هیبریدی از یک موتور برقی و یک موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژر تشکیل شده است که در مجموع ۳۲۵ اسب بخار قدرت ارائه می‌دهند. قیمت این خودرو از حدود ۱۸ هزار دلار آغاز می‌شود.

منبع: دیجیاتو

ارسال نظرات
امروز چهارشنبه ۲۸ آبان
امروز چهارشنبه ۲۸ آبان
امروز چهارشنبه ۲۸ آبان
امروز چهارشنبه ۲۸ آبان