محسن هرمزی، مدیرعامل متروی تهران با اشاره به اینکه اعتبارات لازم برای خط متروی پرند هنوز از طرف دولت سیزدهم تامین نشده، گفت: از رئیس جمهور میخواهم یا در بودجه ۱۴۰۲ اصلاحاتی داشته باشد و یا با دستوری ویژه، مشکل تأمین منابع مالی لازم برای تکمیل خط متروی پرند را حل کند.
دیدارنیوز: مدیرعامل متروی تهران آخرین وضعیت خط متروی پرند را تشریح کرد.
محسن هرمزی در گفتگو با ایسنا، در مورد سرانجام خط متروی تهران - پرند با بیان اینکه در بازدید رئیس جمهور از متروی شهر جدید پرند قول دادیم خط متروی پرند را تا سوم خردادماه سال آینده تحویل دهیم، گفت: آنجا اعلام کردیم که به سه شرط میتوانیم خط متروی پرند را تا روز سوم خردادماه ۱۴۰۲ تحویل دهیم؛ شرط اول ما تأمین فیدرهای ۷.۵ مگاوات با کمک وزارت نیرو از نیروگاه پرند بود که هنوز در مورد تأمین برق خط متروی پرند به جایی نرسیده ایم.
مدیرعامل شرکت متروی تهران اضافه کرد: همچنین اعلام کردیم که بودجه سال ۱۴۰۱ متروی پرند که ۲۲۷ میلیارد تومان است به صورت ۱۰۰ درصد تخصیص داده شود، چرا که تاکنون فقط ۴۵ میلیارد تومان اعتبار داده شده است. این مهم تا کنون انجام نشده و این در حالی است که سال جاری تا چند روز دیگر به پایان میرسد و ما در نظر داشتیم این پول را بابت پیش پرداخت خرید تجهیزات تخصیص دهیم.
وی اضافه کرد: شرط سوم ما حل مشکل املاک بود که قرار بود در قالب واگذاری زمین به مبلغ ۷۵۰ میلیارد تومان، به این پروژه تزریق شود؛ اما تا امروز فقط ۱۱۷ میلیارد تومان از این محل به پروژه اختصاص یافته است و دقت داشته باشید که برای تکمیل خط متروی پرند به حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که پرداخت این پول جزو تعهدات دولت است.
به گفته مدیرعامل متروی تهران، تصور میکردیم که در بودجه سال آینده کشور اعتبار خوبی به متروی پرند اختصاص یابد که این طور نشد. از رئیس جمهور میخواهم یا در بودجه ۱۴۰۲ اصلاحاتی داشته باشد و یا با دستوری ویژه، مشکل تأمین منابع مالی لازم برای تکمیل خط متروی پرند را حل کند.
هرمزی در پایان در مورد سرانجام اوراق مشارکت متروی تهران نیز با بیان اینکه ما از وزارت کشور درخواست ۲۰۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت داشتیم؛ اما در حال حاضر تنها با ۱۳۰۰ میلیارد تومان موافقت کرده اند، گفت: این در حالی است که در سال جاری اجازه انتشار ۱۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت را داشتیم؛ یعنی سال آینده باید کمتر از سال جاری اوراق منتشر کنیم و این در حالی است که ۵۰۰ میلیارد تومان را نیز باید بابت اورهال ناوگان هزینه میکنیم. به همین دلیل از دولت میخواهیم که سقف انتشار اوراق مشارکت مترو را افزایش دهد.