
جهانبخش سلطانی، بازیگر ناظم در مجموعه خاطرهانگیز «قصههای مجید» درباره دلیل موفقیت آن گفت: اگر این قصه موفق بود دلیلش این است که نویسنده آن هوشنگ مرادی کرمانی است؛ مرادی کرمانی آدمیست که از جامعه اش شناخت دارد و نیاز جامعه را از نسل نوجوان میشناسد و بر اساس این نیاز مینویسد. به همین دلیل مجید که بازی میکرد همه نوجوانان به نوعی خودشان را در او و زندگی اش میدیدند.
دیدارنیوز: بازیگر ناظم در «قصههای مجید» گفت: دلیل موفقیت این مجموعه قصه هوشنگ مرادی کرمانی بود؛ آدمی که از جامعهاش شناخت دارد و نیاز جامعه را از نسل نوجوان میشناسد؛ به همین دلیل مجید که بازی میکرد همه نوجوانان خودشان را در او و زندگیاش میدیدند.
جهانبخش سلطانی در واکنش به این موضوع که دهه شصتیها جنسی از ترس و خشم نسبت به او را به دلیل شخصیت ناظم در مجموعه قصههای مجید (کیومرث پوراحمد ۱۳۷۰) تجربه کردند، بیان کرد: این نشانه قوت بازیگری من است؛ اگر قرار است نقش یک ناظم فرهنگی را بازی کنم که همه چیز هست به جز فرهنگی (چون یک انسان فرهنگی هرگز با چوب و کتک و الفاظ زشت نمیتواند در یک دبیرستان حضور داشته باشد) باید این دافعه را میداشتم.
وی افزود: کارهای کیومرث پوراحمد چندلایه است؛ لایههایی که آدمها بر اساس میزان داشتههای خودشان از آن دریافت میکنند. قصههای مجید لایههای مختلف داشت و مجید با این که سن و سالی نداشت، اما اهل تفکر و دانش و نمادی از یک نوجوان مبارز بود.
بازیگر فیلم سینمایی مهریه بیبی (اصغر هاشمی ۱۳۷۳) تصریح کرد: شخصیت من در این مجموعه نقش ناظمی بود که از زمان شاه به انقلاب منتقل شده است و او را تسویه نکرده بودند؛ مجید مقابل این شخصیت قرار میگیرد که به او بگوید دورانش تمام شده و در حقیقت شناخت، برخورد، فرهنگ، فضا و دانش آموزش و پرورش فرق کرده است.
سلطانی ادامه داد: به همین دلیل زمانی که این شخصیت میگوید انشایی بنویسید که چه کسی به جامعه خدمت کرده است و تاکید روی ناظم دارد، ولی مجید میرود و از مرده شور تعریف میکند، اما از ناظم خیر چراکه میخواهد بگوید که شناخت و فرهنگ به خصوص در نوجوانان فرق کرده است.
بازیگر فیلم سینمایی افق (رسول ملی قلی پور ۱۳۶۷) گفت: مجید به قدری توانمند بود که در سر جلسه امتحان برگه اش را بسیار سریع پرکرده بود و درحال خواندن کتاب سه تفنگدار بود. این موضوع نشان میدهد که این بچه اهل مبارزه و تفکر است که شخصیتهایی مثل ناظم حرفی برای گفتن به این نوجوان ندارند.
مردم از «قصههای مجید» بسیار خاطره دارند
این هنرمند در پاسخ به این پرسش که آیا هنوز هم واکنشهایی از مردم نسبت به قصههای مجید دریافت میکند، اظهار داشت: بله سریال سرنخ ۲ را به همین دلیل شروع کردیم که این قصه و قصههای مجید در اذهان مردم ماندگار شدند و همیشه منتظر بوده اند که ادامه این آثار ساخته شوند چرا که بسیار از این قصهها خاطره دارند.
وی افزود: در کارهایم سریالهای حضرت یوسف، مردان آنجلس و قصههای مجید هرکدام در زمان خود کارهای موفقی بودند که مردم آنها را بسیار دوست داشتند.
سلطانی یادآور شد: برای فیلم شرم (کیومرث پوراحمد ۱۳۷۰) از سری داستانهای قصههای مجید در رقابتی که بین من و اکبر عبدی و فرامرز قریبیان بود، سیمرغ بلورین گرفتم.
بازیگر سریال مردان آنجلس (فرج الله سلحشور ۱۳۷۸-۸۸) با اشاره به بازی خود در مجموعه قصههای مجید بیان کرد: نقش هایم در قصههای مجید متنوع بود؛ یک فروشنده طلای مال مردم خور، یک ناظم مدرسه دور از فرهنگ و رانندهای که مجید را سوار وانت بار میکند که به شیراز ببرد و تیکه کلام این شخصیت تا مدتها در بین مردم رایج بود.
وی در پاسخ به این سوال که دلیل موفقیت قصههای مجید چه بود، گفت: اگر این قصه موفق بود دلیلش این است که نویسنده آن هوشنگ مرادی کرمانی است؛ مرادی کرمانی آدمیست که از جامعه اش شناخت دارد و نیاز جامعه را از نسل نوجوان میشناسد و بر اساس این نیاز مینویسد. به همین دلیل مجید که بازی میکرد همه نوجوانان به نوعی خودشان را در او و زندگی اش میدیدند.
بازیگر فیلم سینمایی سرعت (محمدحسن لطیفی ۱۳۷۵) گفت: من نقش ناظم را از یکی از ناظمهای دوران دبیرستان خودم گرفتم. همان خشونتی که او داشت را در بازی ام اجرا کردم و از او الگو گرفتم که کتک میزد و فحش میداد و بدرفتاری میکرد.
در قصههای مجید چند شخصیت متفاوت را بازی کردم که همگی موفق بودند
سلطانی در پاسخ به این سوال که در بین آثارش کدام یک را بیشتر دوست داشته است، گفت: برای هنرمند هرکاری که انجام میدهد مانند خانوادهست که همشان را دوست دارد. البته قصههای مجید و سرنخ را بسیار دوست داشتم و در قصههای مجید چند شخصیت متفاوت را بازی کردم که همه آنها موفق بودند.
بازیگر سریال کامیون (مسعود اطیابی ۱۳۹۹) در پاسخ به این سوال که به دلیل برخورداری از لهجه اصفهانی صحبت بدون لهجه برایش دشوار هست یا خیر گفت: بدون لهجه کتابی صحبت میکنم. اصل کار من از تئاتر دانشگاه اصفهان شروع شد؛ ۱۰۵ تئاتر نوشته ام و، چون تئاتر کار میکردم میتوانستم از پس بیانم بربیایم که در ذوق نخورد.
وی در توضیح چرایی عمده کارهایش در اصفهان گفت:، چون در اصفهان ما را میشناسند، برای اجاره لوکیشن به ما تخفیف میدهند و به این شهر اشراف دارم که کدام فضا به کدام مضمون خواهد خورد.
بازیگر فیلم سینمایی باشگاه سری (جمال شورجه ۱۳۷۷) در پاسخ به این پرسش که آیا نقشی را دوست داشته که تاکنون بازی نکرده است، گفت: در زمان بازی در فیلم سینمایی افق به کارگردانی رسول ملاقلی پور که ۸ ماه زیر آب بودم باهم بحثمان شد و فیلم بعدی اش را که قرار بود من بازی کنم را به جمشید هاشم پور داد البته که هاشم پور خوب بازی کرد، اما من آن نقش را دوست داشتم؛ این حس در بین همه هنرمندان بوده است که میخواسته اند فیلمی را بازی کنند، اما به هردلیلی نتوانسته اند و از این بابت حسرتی داشته اند.
سلطانی افزود: با حسین یاری، جعفر دهقان، حسن عباسی هم دوره و همکار بوده ام و با جمشید هاشم پور هم در سه فیلم بازی کرده ام که باشگاه سری یکی از آنهاست. زبانم طنز است و همیشه با شوخی و خنده با دیگران معاشرت داشته ام.
جهانبخش سلطانی (متولد ۱۳۳۰) بازی در تئاتر را از سال ۱۳۴۵ و بصورت حرفهای زیر نظر مرحوم استاد ناصر فرهمند و ماشالله وحیدی آغاز کرد.
با دعوت رسول ملاقلی پور (کارگردان) برای اولین بار در سال ۱۳۶۷ وقتی ۳۷ ساله بود با فیلم افق وارد سینما شد و دو سال بعد با سریال قصههای مجید اولین تجربه را در تلویزیون بدست آورد و با سریال مردان آنجلس در سال ۷۷ شناخته شد.
سلطانی برای بازی در فیلم شرم برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم مرد جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۷۱ شد.