معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در یک نشست خبری از برگزاری یک همایش دو روزه برای ارائه توانمندی شرکتهای دانش بنیان در زمینه خودروهای آینده خبر داد.
دیدارنیوز ـ سرویس اقتصادی: صنعت خودروسازی در ایران در چنبره مشکلات و چالشهای خاصی قرار دارد که امکان پیشرفت سریع را به این صنعت قدیمی و دیرپا نمیدهد و به همین دلیل فاصله معناداری با بزرگان این صنعت در دنیا وجود دارد. با این اوصاف به نظر میآید صحبت از ساخت خودروهای جدید و به روز در ایران سخنی گزاف به نظر برسد، اما در دنیا نشانههایی وجود دارد که میتوان با نگاه درست و دقیق به آن به این دیدگاه پایان داد.
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری امروز در یک نشست رسانهای از برگزاری یک همایش دو روزه در شرکت سایپا خبر داد که قرار است در این همایش علاوه بر رونمایی نخستین خودرو متصل (Connected Car) و برقی از سوی سایپا، نمایشگاهی از توانمندی شرکتهای دانشبنیان در حوزه تولید خودروهای هیبریدی، برقی، متصل و خودران نیز باشد.
در این برنامه ابتدا درباره ضرورت تولید خودروهای برقی و متصل در ایران و روندی که در کشورهای پیشرفته وجود دارد، صحبت شد و در ادامه نمایندگان این معاونت، مرکز تحقیقات و نوآوری شرکت سایپا و همچنین اپراتور ایرانسل به نقش خود در این همایش اشاره کردند. دکتر زینیوند مدیر کل حوزه خودرو و حمل و نقل معاونت فناوری ریاست جمهوری نخستین سخنران این نشست بود و با اشاره به این موضوع که ساخت خودروهای الکتریکی و خودران روند فعلی در دنیاست، گفت: «تا چند سال آینده قرار بر این است که خودروهای احتراقی از خط تولید خارج شوند و به تدریج خودروهای برقی و خودران جای آنها را بگیرند؛ بنابراین در ایران نیز رفتن به سمت ساخت خودروهای برقی یک ضرورت خواهد بود با توجه به اینکه در این حوزه ما فاصله دوری با دنیا نداریم و میتوانیم به سرعت خود را به کشورهایی مثل چین برسانیم که در این زمینه سرمایهگذاری بسیار زیادی داشتهاند و حمایتهای بسیار زیادی از تولیدکنندگان خود به عمل میآورند.»
به گزارش دیدارنیوز، زینیوند به مراسم رونمایی از نخستین خودرو متصل که در مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا ساخته شده اشاره کرد و گفت: «این یک رونمایی خاص از خودرو متصل و همچنین خودرو برقی آریا خواهد بود در حالی که شرکتهای دانشبنیان داخلی نیز در این فرآیند حضور داشتهاند. شرکت ایرانسل نیز به عنوان یک شرکت فعال در حوزه ساخت بستر مناسب برای ساخت خودروهای متصل وارد میدان شده و امیدواریم به تدریج از خودروهای متصل در سیستم حمل و نقل نیز استفاده کنیم همانطور که بسیاری از کشورهای پیشرفته از مزایای این تکنولوژی در حال استفاده هستند.»
در ادامه نماینده مرکز تحقیقات سایپا از آلودگی هوا به عنوان یکی از مهمترین مسائل و معضلات شهرهای بزرگ نام برد و گفت که یکی از راههای موثر در کاهش این آلودگی برقیسازی محصولات خودرویی در کشور است. او همچنین از رویکرد کمپانیهای بزرگ خودروسازی مثل تویوتا، فولکس واگن و جنرال موتورز برای سرمایهگذاری در این حوزه و توسعه تولید خودروهای سبز و آبی سخن گفت و این که هر یک از این شرکتها سرمایهگذاریهای چند ده میلیاردی برای این منظور داشتهاند.
همچنین از ضرورت ایجاد بسترهای لازم برای ساخت خودروهای متصل گفته شد و اینکه با افزایش تعداد خودروهای متصل به شبکه اینترنت و اپلیکیشنهای مختلف، چه انقلابی در کیفیت رانندگی، ارائه سرویسهای خدماتی و امداد به وجود خواهد آمد. در عین حال اعلام شد که این همایش در واقع نقطه آغاز یک حرکت بزرگ میتواند باشد که بدون همراهی و همکاری نهادهای بالادستی کشور در دولت، مجلس و بخش خصوصی میسر نخواهد بود و خودروسازان به تنهایی نمیتوانند این تحول را رقم بزنند.
رویداد فناورانه خودروهای آینده قرار است روزهای ۲۵ و ۲۶ مهر ماه در شرکت سایپا برگزار شود در حالی که قرار است نمایشگاهی از آخرین دستاوردهای شرکتهای دانشبنیان در حوزه خودروهای برقی، متصل و خودران نیز باشد.
مهندس سامانی از مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا نیز از نمایش یک دستگاه خودرو «متصل» شاهین و یک دستگاه خودرو برقی آریا در این همایش خبر داد که با کمک متخصصان داخلی و تامین برخی قطعات خارجی ساخته شدهاند و به عنوان نمونه اولیه (پروتوتایپ) در معرض دید حضار قرار خواهد گرفت. قرار است این همایش فرصتی برای انجام مذاکرات بین شرکتهای داخلی و عقد قرارداد با کسانی باشد که توانایی لازم برای به جریان انداختن ساخت خودروهای آینده را دارند و به تنهایی نمیتوانند وارد چرخه تولید شوند.
متصل شدن خودروها به شبکه و بستر الکترونیکی مورد نیاز در دنیا یک ضرورت است، اما هنوز در ایران به عنوان یک کالای لوکس و غیر قابل استفاده به آن نگاه میکنند. سخنرانان این برنامه اعلام کردند که هدف بزرگ آنها این است که تولید خودرو متصل از یک محصول مثل شاهین باید با اختلاف قیمت اندک صورت بپذیرد تا برای خریداران خودرو در طبقه متوسط نیز امکانپذیر باشد.