تیتر امروز

محمد رهبری: پزشکیان درباره فیلترینگ رویا فروشی نکرد/ رئیسی از جلیلی بهتر بود/ حدود ۶ وزیر و معاون رئیس جمهور زن خواهیم داشت
گفتگوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با جوان‌ترین عضو شورای راهبری رئیس جمهور

محمد رهبری: پزشکیان درباره فیلترینگ رویا فروشی نکرد/ رئیسی از جلیلی بهتر بود/ حدود ۶ وزیر و معاون رئیس جمهور زن خواهیم داشت

جامعه پلاس در یکی دیگر از برنامه‌های خود میزبان جوان‌ترین عضو شورای راهبری چند روز مانده به اعلام نام وزرای دولت چهاردهم بود؛ محمد رهبری که عنوان جامعه شناس هم دارد، مهمان استودیو دیدار بود.

۳ نشانه از فیلتر دائمی اینستاگرام و واتساپ!

یک سال پس از روی کارآمدن دولت سیزدهم، ظاهرا بهانه کافی برای تندروها به دلیل ناآرامی‌های اخیر در کشور به وجود آمده تا شبکه‌های اجتماعی محبوب اینستاگرام و واتساپ را برای همیشه فیلتر کنند. اهمیتی هم ندارد که میلیون‌ها ایرانی از این اپ‌ها برای کسب و کار خود استفاده می‌کنند و در این بحران شدید اقتصادی راه دیگری برای تامین نیازهای معیشتی خود نداشتند.

کد خبر: ۱۳۸۰۷۰
۰۸:۴۸ - ۰۹ مهر ۱۴۰۱

۳ نشانه از فیلتر دائمی اینستاگرام و واتساپ!

دیدارنیوز: در حالی که بسیاری از کاربران منتظرند اینستاگرام و واتساپ رفع فیلتر شوند، اما نشانه‌ها از فیلترینگ دائمی اینستاگرام و واتساپ حکایت دارند.

مدتی قبل وزیر کشور در خصوص محدودیت‌های اعمال شده برای دسترسی به اینترنت گفت اگر ناآرامی‌ها و اعتراضات تمام شود، اینترنت نیز به وضعیت قبل برخواهد گشت. وزیر کشور در میان گفته‌های خود به رفع فیلترینگ اینستاگرام و واتس اپ اشاره نکرد و به همین دلیل بررسی‌ها نشان می‌دهد احتمالا این دو پلتفرم خارجی برای همیشه فیلتر خواهند ماند. در ادامه نشانه‌های فیلترینگ دائمی اینستاگرام و واتس اپ را بررسی خواهیم کرد.

نشانه‌های فیلتر دائمی اینستاگرام و واتساپ
نخستین نشانه این که در زمان تصویب طرح صیانت بسیاری مخالف فعالیت اینستاگرام بودند و حتی بسیاری از کارشناسان یکی از اهداف اصلی اجرای این طرح را فیلترینگ اینستاگرام اعلام کرده بودند.

در همین راستا ناآرامی‌ها و اعتراضات اخیر باعث شد تا بخش‌هایی از طرح صیانت یعنی فیلترینگ اینستاگرام و واتساپ به اجرا برسد؛ دو پلتفرم خارجی که در ایران مخالفان زیادی دارند و به همین دلیل با وجود چنین مخالفانی امکان رفع فیلتر آن‌ها بعید به نظر می‌رسد. از این رو می‌توان گفت اینستاگرام در شهریور ۱۴۰۱ با سرنوشتی مشابه تلگرام در دی ۱۳۹۶ مواجه شده است.

نشانه دوم این که طبق تجربه‌های گذشته بسیاری از سایت‌ها و پیام رسان‌های محبوب که در ایران فیلتر شدند، هیچ‌گاه به مرحله رفع فیلتر نرسیدند. البته در این میان فقط برخی از سرویس‌هایی که محبوبیت کمی داشتند توانستند رفع فیلتر شوند. از این رو با توجه به محبوبیت بالای اینستاگرام و واتساپ در ایران می‌توان گفت این دو پلتفرم نیز همواره در فیلتر خواهند ماند.

حذف اینستاگرام و واتساپ از کافه بازار و مایکت نیز به عنوان سومین نشانه فیلتر دائمی این دو پلتفرم خارجی محسوب می‌شود. بازار و مایکت به عنوان دو فروشگاه اپلیکیشن معروف ایرانی طی هفته گذشته اینستاگرام و واتس اپ را از فروشگاه خود حذف کردند تا احتمال فیلترینگ دائمی این دو شبکه اجتماعی افزایش پیدا کند.

این نشانه‌ها حاکی از آن است که اینستاگرام و واتس اپ به سرنوشتی همانند تلگرام مواجه خواهند شد، اما باید به این موضوع نیز توجه کرد که حدود ۴۰۰ هزار کسب و کار آنلاین ایرانی در اینستاگرام فعالیت دارند و از این طریق حدود ۱ میلیون نفر به شکل مستقیم و ۹ میلیون نفر به شکل غیر مستقیم کسب درآمد می‌کنند. از این رو فیلترینگ دائمی آن‌ها زندگی بسیاری از مردم را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

منبع: گجت نیوز

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی