دیدارنیوز - اکبر ترکان درباره عملکرد عباس آخوندی در وزارت راه و شهرسازی گفت: آقای آخوندی یک نظریه پرداز است که نظریات خوبی را مدون و اعلام کردند اما وزیر خوبی نبودند.
وی با بیان اینکه آخوندی نظریه پرداز برجستهای است، گفت: نظرات آقای آخوندی در اقتصاد کلان بر مبنای اقتصاد آزاد و رقابت کامل است در حالی که جامعه ما شرایط رقابت کامل ندارد. اگر همه چیز را به بازار بسپاریم و فکر کنیم که دست نامرئی قیمت بازارها را میتواند متعادل کند این تفکر و اقدامات مبنی بر آن، موجب از دست رفتن اقشار ضعیف کشور میشود.
مشاور رییس جمهور ادامه داد: شرایط در کشور ما بر مبنای رقابت کامل نیست و اجرای این دست از نظریات موجب میشود که مردم ضعیف و کم درآمد تحت فشار سنگینی قرار بگیرند و آسیب ببینند. نظریات ایشان به عنوان یک نظریهپرداز قابل احترام است اما اینکه آیا این نظریات در جامعه ما قابل پیاده سازی است یا خیر به نظر بنده امکان اجرای نظریات آقای آخوندی در ایران وجود ندارد.
«اسلامی» را میشناسم و وی را مدیر کارآمدی میدانم
وی درباره انتخاب «محمد اسلامی» برای وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: محمد اسلامی مدیر کارآمدی است. اسلامی در دهه 60 همکار بنده در صنایع دفاعی و نظامی بود و چندین سال همکار بودیم و شناخت کاملی از ایشان دارم.
مشاور رییسجمهور در امور هماهنگی نوسازی بافتهای با بیان اینکه بنده به عملکرد اسلامی در وزارت راه و شهرسازی بسیار امید بستهام، ادامه داد: اسلامی مدیر کارآمد و پیگیر در انجام ماموریتها و برنامههاست و سابقه خوبی در انجام ماموریتها و اهداف سازمانی دارد.
ترکان درباره نحوه آشناییاش با وزیر جدید راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: زمانی که شهید نیلی وزیر معادن و فلزات بود با ما در صنایع دفاع همکاری میکردند و محمد اسلامی هم جزو همکاران ایشان در ان دوره بود. شهید نیلی آقای اسلامی را به بنده معرفی و تاکید کرد که فرد بسیار خوب و کارآمدی است و توصیه داشت که از تخصص اسلامی استفاده کنیم و واقعا هم در آن دورهای که با محمد اسلامی همکار بودیم، عملکرد بسیار خوبی داشت.
وی با بیان اینکه از سال 64 تا 68 با آقای اسلامی همکار بودم و با هم کار می کردیم، گفت:سال 68 بنده وزیر دفاع شدم اما اسلامی در صنایع نظامی باقی ماند و معاون مهندسی صنایع نظامی بود و کارش را در این حوزه ادامه داد. بنده که از وزارت دفاع به وزارت راه و ترابری رفتم اسلامی باز هم در صنعت نظامی باقی ماند و مدیرعامل هسا و بعد هم معاون وزیر دفاع شد.
ترکان درباره انتقاداتی که به هواپیمای ایران 140 میشود که در دوره اسلامی در صنایع دفاع مورد استفاده قرار گرفت، گفت: نام این هواپیما انتونف140 است که اتفاقا هواپیمای بسیار خوبی از نظر بال و بدنه محسوب میشود و هنوز هم در کلاس خودش بهترین هواپیما است.
مشاور رییس جمهوری افزود: ضعف این هواپیما در موتور آن است. از آنجایی که در ایران ارتفاع از سطح دریا زیاد است و درجه حرارت بالا است و در اصطلاح هوانوردی ایران جزو کشورهای hot and highاست باید موتور قوی تری داشته باشد که اخیرا هم موتور کانادایی انتخاب شده که در هواپیمای ایران 140 استفاده شود تا انشالله این هواپیما به زودی بتواند در مسیرهای هوایی کشورمان فعالیت داشته باشد.