تیتر امروز

محمد قوچانی: با این قانون اساسی به توسعه نمی‌رسیم/ یک جریان معتقد است که توسعه خلاف شرع است/ تا یک جامعه مدنی شکل نگیرد، توسعه محقق نمی‌شود
واکاوی چرائی عدم توسعه در ایران در گفت‌وگوی دیدار با مدیر مسئول ماهنامه آگاهی نو

محمد قوچانی: با این قانون اساسی به توسعه نمی‌رسیم/ یک جریان معتقد است که توسعه خلاف شرع است/ تا یک جامعه مدنی شکل نگیرد، توسعه محقق نمی‌شود

اهمیت موضوع عدم توسعه در ایران بهانه گفت و گو با محمد قوچانی، روزنامه نگار شد؛ او معتقد است: در هر کشوری تا یک جامعه مدنی شکل نگیرد، توسعه محقق نمی شود.
لازم نیست خواص جایی بروند
افاضات اضافه

لازم نیست خواص جایی بروند

عوام الملک در نامه‌ای به حضرت مسعود نوشت: بر خلاف تبلیغات برخی از این رسانه‌های بیگانه وابسته، لازم هم نیست خواص جایی بروند. ما عوام خودمان داریم می‌رویم. داریم کم می‌شویم. داریم خودمان را می‌کشیم...
«کلینیک ترک بی‌حجابی» بازی با اعصاب جامعه!/ تابوی مذاکره تهران و واشنگتن شکسته می‌شود؟/ کادر درمان و دیوار کوتاه ناامنی!
مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

«کلینیک ترک بی‌حجابی» بازی با اعصاب جامعه!/ تابوی مذاکره تهران و واشنگتن شکسته می‌شود؟/ کادر درمان و دیوار کوتاه ناامنی!

این چهل و ششمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.

همکاری خودرویی ایران و روسیه؛ «قطعات ایمنی» حذف می‌شوند؟!

انتقادات زیادی به کیفیت خودرو‌های داخلی وارد می‌شود. باز نشدن ایربگ و کیفیت بدنه خودرو‌ها از جمله انتقادات و گلایه‌هایی است که از طرف مردم، پلیس و مسئولان بر خودروسازان وارد شد. حال در این وضعیت، از همکاری خودرویی ایران و روسیه نیز سخن گفته می‌شود. آیا ممکن است حذف آپشن‌ها و قطعات ایمنی به خودرو‌های ایرانی هم برسد؟

کد خبر: ۱۳۳۰۷۵
۰۹:۲۷ - ۱۴ تير ۱۴۰۱

همکاری خودرویی ایران و روسیه؛ «قطعات ایمنی» حذف می‌شوند؟!

دیدارنیوز: گفته می‌شود ایران و روسیه قصد تولید مشترک خودرویی و تبادل قطعات را دارند. اما حالا مشخص شده است که روسیه در تامین قطعه دچار مشکل است و می‌خواهد برخی قطعات ایمنی را از محصولات خود حذف کند. آیا حذف این آپشن‌ها به صنعت خودروی ایران می‌رسد؟

چندی پیش اخباری مبتنی بر همکاری خودرویی دو کشور ایران و روسیه منتشر شد. در نشست‌هایی جداگانه، معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت با وزیر مسکن روسیه و وزیر تجارت در اتحادیه اقتصادی اوراسیا و مدیرعامل آوتاباس و وزیر سابق حمل و نقل روسیه دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار‌ها در مورد تولید مشترک خودرو توافق شد.

وزیر صمت نیز چندی پیش در نشست خبری خود در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران گفت که قرار است ایران و روسیه به طور مشترک قطعات تندر ۹۰ را تولید کنند.

آسیب تحریم به صنعت خودرو روسیه
این در حالی است که صنعت خودروی روسیه پیشرفته نیست و تکنولوژی خودرو‌ها متعلق به چند دهه پیش است. البته باید به این نکته توجه کرد که روسیه در زمان شروع جنگ با اوکراین هدف تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا قرار گرفت. این تحریم‌ها صنعت این کشور و طبعاً صنعت خودروسازی آن را تحت تاثیر قرار داد.

این تحریم‌ها باعث شد صنعت خودروسازی روسیه دچار مشکلاتی، از جمله تامین قطعات خودرو شود.

حذف قطعات ایمنی خودرو از برخی محصولات روسی
مشکل تامین قطعات به جایی رسید که یکی از شرکت‌های خودروسازی این کشور به دلیل عدم توانایی در تامین قطعات ناشی از تحریم، ترمز ضدقفل و کیسه‌های ایمنی هوا را از محصولات خود حذف کرد. لادا همچنین اقدام به ساخت خودرو‌های لوآپشن نیز کرد.

خودرو‌های جدید لادا که حدود ۱۳ هزار دلار قیمت دارند، بدون امکانات امنیتی مانند ترمز ای‌بی‌اس، ایربگ سمت شاگرد هستند و بدون تهویه مناسب ارائه می‌شوند.

این خودرو ۹۰ اسب بخار قدرت و یک موتور ۴ سیلندری دارد که استاندارد‌های خودرو‌های اروپا را ندارد. در واقع خودرویی با این ویژگی‌ها استاندارد‌های سال ۱۹۹۶ را برآورده می‌کند که برای خودرویی که سال ۲۰۱۱ معرفی شد مقداری عجیب است.

به نظر می‌رسد از زمانی که تحریم‌ها علیه روسیه آغاز و خودروسازان بزرگ این کشور را ترک کردند، این مشکلات روسیه آغاز شد.

نجفی‌منش: روسیه کار خوبی کرد!
با توجه به شرایط تحریمی دو کشور و مشکلات موجود در تامین قطعات خودرو، ایران و روسیه به چه صورتی همکاری می‌کنند؟ آیا صنعت خودروسازی ایران نیز اقدام به حذف آپشن و قطعات ایمنی می‌کند؟

محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان مدعی شد: روسیه اقدامی منطقی و مناسب انجام داد. اگر ایران نیز چنین اقدامی کند، به صنعت کمک می‌شود. بسیاری از نوآوری‌هایی که در صنعت کشور رخ می‌دهد، به دلیل شرایط تحریمی و عدم دسترسی به آن، با اجبار عملی می‌شود. این اقدام به وابسته کردن صنعت خودروسازی و همچنین بروز مشکلات جدید می‌افزاید.

او با اشاره به امکان همکاری ایران و روسیه افزود:، اما همچنان مذاکراتی برای مشخص کردن نوع همکاری بین دو کشور انجام نشده است و مشخص نیست که آن‌ها چه نوع همکاری در تولید خودرو خواهند داشت.

حذف قطعات ایمنی به خودروسازی ایران می‌رسد؟
انتقادات زیادی به کیفیت خودرو‌های داخلی وارد می‌شود. باز نشدن ایربگ و کیفیت بدنه خودرو‌ها از جمله انتقادات و گلایه‌هایی است که از طرف مردم، پلیس و مسئولان بر خودروسازان وارد شد. حال در این وضعیت، از همکاری خودرویی ایران و روسیه نیز سخن گفته می‌شود. آیا ممکن است حذف آپشن‌ها و قطعات ایمنی به خودرو‌های ایرانی هم برسد؟

یک کارشناس در رابطه با حذف آپشن خودرو‌های ایرانی گفت: این اقدام ابتدا بستگی به مذاکرات وین و رفع یا ابقا تحریم‌ها دارد. از طرفی دیگر، خودرو‌های ایرانی تولید انبوه کاملا بدون آپشن و با آپشن پایه هستند که امکان حذف هیچ نوع آپشنی از آن نیست. برای مثال، از تیبا رانا یا پژو پارس چه آپشنی قابل حذف هست؟

بابک صدرایی توضیح داد: آپشن‌های خودرو‌های روسی یا مونتاژی روسی که پیش از این گفته شد حذف می‌شود، تنوع بیشتر و کیفیت بهتری دارند. اما این اقدام در رابطه با خودرو‌های ایرانی صدق نمی‌کند. اما احتمال دارد حذف آپشن خودرو‌های ایرانی به ایربگ و سیستم‌های ABS محدود شود.

در صورت تحقق چنین احتمالی، ممکن است کیفیت و امنیت خودرو‌های ایرانی بیش از پیش کاهش یابد. در این صورت تکرار حوادثی، چون تصادف مرگبار زنجیره‌ای در جاده بهبهان-رامهرمز و باز نشدن ایربگ هیچ‌یک از خودروها، دور از انتظار نیست.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی