تیتر امروز

حسین المدنی: خطر ترومای بین نسلی جدی است/ تاثیر روانی جنگ ممکن است تا آخر عمر باقی بماند/برای کودکان و نوجوانان فضای شاد مهیا کنید
گفت و گوی دیدار با روانشناس و استاد دانشگاه:

حسین المدنی: خطر ترومای بین نسلی جدی است/ تاثیر روانی جنگ ممکن است تا آخر عمر باقی بماند/برای کودکان و نوجوانان فضای شاد مهیا کنید

توجه به جنبه‌های سلامت روان مردم پس از جنگ ایران و اسراییل همچنان بهانه گفت و گوی دیدار با متخصصان و روانشناسان است. گفت‌و‌گو با دکتر سید حسین المدنی، روانشناس و استاد دانشگاه را بخوانید.
آتش‌بس شکننده!/ آمادگی ایران برای انتقال اورانیوم غنی‌شده به خارج/ تعلیق همکاری با آژانس انرژی اتمی
مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

آتش‌بس شکننده!/ آمادگی ایران برای انتقال اورانیوم غنی‌شده به خارج/ تعلیق همکاری با آژانس انرژی اتمی

این صد و سومین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
دلفی: به صورت دِفکتو در حال اجرای آتش‌بس هستیم/ هیچ تضمینی برای تداوم آن وجود ندارد/ اسرائیلی‌ها از ضرباتی که در جنگ خوردند، نگذشته و در حال تجهیز خود هستند/ کشور در شرایطی نیست که فرصت مذاکره را رد کند
در گفتگوی دیدار با سفیر پیشین ایران در فرانسه مطرح شد

دلفی: به صورت دِفکتو در حال اجرای آتش‌بس هستیم/ هیچ تضمینی برای تداوم آن وجود ندارد/ اسرائیلی‌ها از ضرباتی که در جنگ خوردند، نگذشته و در حال تجهیز خود هستند/ کشور در شرایطی نیست که فرصت مذاکره را رد کند

سفیر سابق ایران در فرانسه در گفتگویی با دیدار، گفت: اسرائیلی‌ها از ضرباتی که در جنگ خوردند، نمی‌گذرند و در حال حاضر در حال تجهیز خود هستند. اگرچه فرض بر این نیست که لزوما، جنگ دوباره آغاز خواهد...

دلیل حادثه در پرواز «مشهد - اصفهان» مشخص شد

سازمان هواپیمایی کشوری درباره سانحه ایرباس ایران ایر در فرودگاه مشهد از فعال شدن ناخواسته ترمز هواپیما و مصدوم شدن ۱۵ سرنشین آن خبر داد. این سانحه در حین خزش هواپیما قبل از پرواز بر روی تاکسی وی فرودگاه مشهد به وقوع پیوست.

کد خبر: ۱۳۱۴۶۲
۰۸:۴۸ - ۲۲ خرداد ۱۴۰۱

دلیل حادثه در پرواز «مشهد - اصفهان» مشخص شد

دیدارنیوز: سازمان هواپیمایی کشوری در گزارشی درباره سانحه ایرباس ایران ایر در فرودگاه مشهد از فعال شدن ناخواسته ترمز هواپیما و مصدوم شدن ۱۵ سرنشین آن خبر داد.

دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری در گزارشی درباره سانحه ایرباس A۳۰۰ هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) در پنجشنبه ۱۲ خرداد امسال در فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد برای پرواز ۳۹۱ مشهد-اصفهان اعلام کرد: این سانحه در حین خزش هواپیما قبل از پرواز بر روی تاکسی وی فرودگاه مشهد به وقوع پیوست.

بر اساس گزارش مذکور، هواپیمای A۳۰۰ ایران ایر در فرودگاه مشهد مستقر بوده و فعالیت دارد که یک روز قبل از سانحه (چهارشنبه ۱۱ خرداد امسال) برای پرواز مشهد-کویت-مشهد آماده سازی شده بود.

این هواپیما ساعت ۱۳ روز ۱۱ خرداد از مشهد به کویت پرواز کرده بود که پس از فرود در فرودگاه کویت، خلبان متوجه نشت سیال یکی از سامانه‌های هیدرولیک (سامانه زرد) هواپیما شده و مراتب به مکانیک سرنشین هواپیما اعلام می‌شود، مکانیک سرنشین هواپیما تلاش می‌کند با دریافت قطعه‌های یدکی لازم از شرکت هواپیمایی کویتی نسبت به رفع عیب هواپیما اقدام کند که در نهایت عیب مرتفع نمی‌شود؛ لذا هواپیما در شهر کویت زمین گیر می‌شود.

نهایتاً روز بعد، قطعه‌های مورد نیاز توسط یک هواپیمای مسافربری A۳۳۰ متعلق به ایران ایر که در مسیر اصفهان-کویت حرکت کرده بود، به دست مکانیک مجاز این هواپیما می‌رسد؛ هواپیمای A۳۰۰ ایران ایر پس از تعمیر به سمت فرودگاه مشهد پرواز کرده و در ساعت ۱۹:۵۰ دقیقه ۱۲ خرداد در فرودگاه مشهد فرود می‌آید.

پس از فرود در فرودگاه مشهد، بر روی چرخ‌های اصلی سمت چپ هواپیما ترکیدگی (Spot Flat) مشاهده می‌شود و پرسنل فنی نسبت به تعویض آن اقدام می‌کنند.

این در حالی است که قرار بوده این هواپیما ۸:۴۰ روز ۱۲ خرداد از مشهد به اصفهان برود، ولی چندین مرتبه به مسافران اعلام تأخیر شده بود؛ ایران ایر نسبت به انتقال مسافران به هتل اقدام کرده بود، ولی برخی از مسافران به هتل مراجعت نکرده اند.

ایرباس A۳۰۰ ایران ایر ساعت ۲۲:۱۰ بعد از ۱۴ ساعت تأخیر آماده پرواز از مشهد به اصفهان شده بود؛ این هواپیما پس از حرکت متوقف شده و پس از چند دقیقه دوباره حرکت کرده است، اما قبل از باند فرودگاه، ناگهان ترمز هواپیما ناخواسته فعال و هواپیما متوقف می‌شود؛ خلبان نیز بلافاصله درخواست پیاده کردن مسافران را ارائه کرده است.

درنتیجه این اتفاق و پس از مراجعه عوامل زمینی و پزشکی به داخل هواپیما، مشخص می‌شود که ۱۵ نفر از سرنشینان که هنوز کمربند ایمنی خود را نبسته بودند، براثر برخورد به وسایل داخل کابین مصدوم شده که با حضور عوامل پزشکی، ۷ نفر به صورت سرپایی معاینه شده و ترخیص می‌شوند، ولی ۸ نفر برای مداوای بیشتر به بیمارستان اعزام می‌شوند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۳ نفر از مهمانداران از ناحیه دست و پا دچار ترک خوردگی ساده استخوان شده اند که ضرورت دارد معاینات پزشکی آنان تکمیل شده تا میزان خسارت وارده به آنان مشخص شود.

با این حال پس از تخلیه مسافران و انتقال هواپیما به پارکینگ، سامانه چرخ‌های هواپیما توسط پرسنل فنی شرکت هواپیمایی مربوطه بررسی شده، ولی عیب خاصی مشاهده نشده و هواپیما ترخیص شده است، ولی به علت مصدومیت خدمه پروازی، پرواز مذکور (مشهد-اصفهان ۱۲ خرداد ایران ایر) لغو می‌شود.

بر اساس اعلام سازمان هواپیمایی کشوری دفتر بررسی سوانح و حوادث این سازمان ملزم به بررسی سانحه مذکور مطابق با ضمیمه شماره ۱۳ پیمان شیکاگو بوده و ضروری است اطلاعیه لازم به ایکائو (سازمان جهانی هوانوردی) و نهاد بررسی سوانح کشور فرانسه به عنوان سازنده هواپیما اعلام شود.

آنگونه که سازمان هواپیمایی کشوری می‌گوید: برای تحقیق بیشتر در خصوص این رویداد درخواست بازخوانی دستگاه‌های ثبت و ضبط اطلاعات پروازی انجام و مشخص شد که فایل صوتی دستگاه ضبط صدای کابین خلبان به علت کارکرد آن پاک شده است؛ لذا تلاش برای بازخوانی سامانه FDR هواپیما در دستور کار قرار گرفته تا تحلیل مناسبی برای این رویداد حاصل شود.

منبع: تسنیم
ارسال نظرات
امروز دوشنبه ۰۹ تير
امروز دوشنبه ۰۹ تير
امروز دوشنبه ۰۹ تير
امروز دوشنبه ۰۹ تير