دیدارنیوز - علی زرافشان در مراسم انعقاد تفاهم نامه معاونت آموزش متوسطه با دانشگاه فنی و حرفهای با بیان اینکه آمارهای وزارت کار نشان میدهد سرمایه گذاری در مقاطع پایینتر از دیپلم به نحوی که منجر به شغل شود اثربخشتر است گفت: اکنون ۷۵ درصد شاغلین دارای مدرک دیپلماند و تنها ۲۵ درصد دارای مدرک دانشگاهی هستند.
وی افزود: در برنامه ششم، توسعه کمی و کیفی آموزش های مهارتی به عنوان یک تکلیف قانونی مورد تاکید قرار گرفته و بر این اساس باید ۵۰ درصد دانش آموزان مقطع متوسطه در دو شاخه فنی و کاردانش مشغول به تحصیل شوند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در قوانین توسعه، آموزشهای کیفی نیز مورد توجه قرار گرفته است گفت: در برنامه ششم بندهای متعددی در این خصوص وجود دارد. امروز بر اساس قانون برنامه پنجم و ششم توسعه تاکید شده است که وزارت علوم باید موضوع کاردانی پیوسته را دنبال کند و هنرستانیها طی دوره پنج ساله مدرک کاردانی دریافت کرده و وارد کار شوند.
زرافشان افزود: فضای خوبی در این زمینه وجود دارد. در شورای پذیرش دانشجو نیز بحث کاردانی پیوسته را برای کنکور ۹۸ پیشنهاد کردیم و زمینه خوبی وجود دارد که دانش آموزان از سال ۹۸ به بعد در یک برنامه ۵ ساله تحصیل کنند.
وی با اشاره به تشکیل کارگروه مشترکی با دانشگاه فنی و حرفهای گفت: امید است ظرف یکسالی که فرصت داریم برنامههای درسی را بازنگری کنیم و با مساعدت دانشگاه این زمینه را فراهم کنیم. باید در سطح ستاد و مدیران استانی نیز همکاری نزدیکی وجود داشته باشد تا کاردانی پیوسته را اجرا کنیم.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه برنامه درسی، اجرای دوره کاردانی پیوسته و اجرای دورههای تربیت هنرآموز از جمله محورهای تفاهم نامه با دانشگاه فنی و حرفهای هستند گفت: طبق مصوبه شورای پذیرش دانشجو در کنکور ۹۷ فارغالتحصیلان فنی میتوانند بدون آزمون وارد دانشگاه فنی شوند و برای سال ۹۸ هم اینگونه خواهد بود و استمرار مییابد.
وی افزود: ظرفیتهای خوبی در دانشگاه فنی و حرفهای وجود دارد. از جمله این ظرفیتها، تربیت نیروی انسانی در آموزش و پرورش است. امسال ۱۵ هزار ردیف استخدامی داریم و امید است از ظرفیت دانشگاه برای تربیت هنرآموز استفاده کنیم. این تفاهم نامه را به فال نیک میگیریم.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از بندهای این تفاهم نامه تاسیس هنرستانهای همجوار دانشگاه است گفت: اکثر بندهای این تفاهم نامه مربوط به دانش آموزان است و فقط یک بند آن به تربیت استادکار و هنرآموز برمیگردد. این همکاری پیوند آموزشهای هنرستانی و دانشگاهی را به دنبال دارد و میتواند الگویی برای سایر بخش ها باشد.
صالحی عمران، رئیس دانشگاه فنی و حرفهای نیز در این مراسم با بیان اینکه دانشگاه فنی و حرفهای از بزرگترین دانشگاههاست که بالغ بر ۲۰۰هزار دانشجو، ۱۲۰۰ کارگاه و ۱۷۰دانشکده دارد اظهار کرد: توانمندسازی نیروی انسانی از ضرورت های فعلی کشور است.
وی افزود: توانمندی مهارتی میتواند به توسعه اقتصادی و سیاسی و اجتماعی کشور بیانجامد و حتی قشر محروم را با آموزشهای مهارتی به جامعه برگرداند. کار خود را امتداد کار آموزش و پرورش میدانیم و آموزش عالی پیشرو ارائه آموزشهای مهارتی پیشرفته است.
صالحی عمران با اشاره به اینکه نیازمند برقراری ارتباط عملی با آموزش و پرورش بودیم و بلافاصله تیمهای مشترکی تشکیل دادیم و امروز نیز تفاهم نامه ای منعقد میشود گفت: یکی از محورهای تفاهم نامه تربیت کادر فنی و استادکاران است زیرا تربیت مربی و هنرآموز از شروط آموزشهای مهارتی است. البته مولفه های بسیاری در آموزشهای مهارتی موثرند و باید روی تکتک آنها برنامه ریزی کرد.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای اضافه کرد: آمادهایم با سایر بخهای دولتی و خصوصی که به تکنیسین نیاز دارند همکاری و این نیاز را مرتفع کنیم. نباید در اتاق در بسته محتوای درسی را بنویسیم بلکه آنها باید به سمت ما بیایند. محتوای دروس در دانشگاه فنی و حرفه ای منعطف است.