تیتر امروز

محمد رهبری: پزشکیان درباره فیلترینگ رویا فروشی نکرد/ رئیسی از جلیلی بهتر بود/ حدود ۶ وزیر و معاون رئیس جمهور زن خواهیم داشت
گفتگوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با جوان‌ترین عضو شورای راهبری رئیس جمهور

محمد رهبری: پزشکیان درباره فیلترینگ رویا فروشی نکرد/ رئیسی از جلیلی بهتر بود/ حدود ۶ وزیر و معاون رئیس جمهور زن خواهیم داشت

جامعه پلاس در یکی دیگر از برنامه‌های خود میزبان جوان‌ترین عضو شورای راهبری چند روز مانده به اعلام نام وزرای دولت چهاردهم بود؛ محمد رهبری که عنوان جامعه شناس هم دارد، مهمان استودیو دیدار بود.

ورود بدون آزمون فارغ‌التحصیلان فنی به دانشگاه

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: در شورای پذیرش دانشجو بحث کاردانی پیوسته را برای کنکور ۹۸ پیشنهاد کردیم و زمینه خوبی وجود دارد که دانش آموزان از سال ۹۸ به بعد در یک برنامه ۵ ساله تحصیل کنند.

کد خبر: ۱۳۰۹
۱۰:۳۷ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷

دیدارنیوز - علی زرافشان در مراسم انعقاد تفاهم نامه معاونت آموزش متوسطه با دانشگاه فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه آمارهای وزارت کار نشان می‌دهد سرمایه گذاری در مقاطع پایین‌تر از دیپلم به نحوی که منجر به شغل شود اثربخشتر است گفت: اکنون ۷۵ درصد شاغلین دارای مدرک دیپلم‌اند و تنها ۲۵ درصد دارای مدرک دانشگاهی هستند.

وی افزود: در برنامه ششم، توسعه کمی و کیفی آموزش های مهارتی به عنوان یک تکلیف قانونی مورد تاکید قرار گرفته و بر این اساس باید ۵۰ درصد دانش آموزان مقطع متوسطه در دو شاخه فنی و کاردانش مشغول به تحصیل شوند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در قوانین توسعه، آموزش‌های کیفی نیز مورد توجه قرار گرفته است گفت: در برنامه ششم بندهای متعددی در این خصوص وجود دارد. امروز بر اساس قانون برنامه پنجم و ششم توسعه تاکید شده است که وزارت علوم باید موضوع کاردانی پیوسته را دنبال کند و هنرستانیها طی دوره پنج ساله مدرک کاردانی دریافت کرده و وارد کار شوند.

زرافشان افزود: فضای خوبی در این زمینه وجود دارد. در شورای پذیرش دانشجو نیز بحث کاردانی پیوسته را برای کنکور ۹۸ پیشنهاد کردیم و زمینه خوبی وجود دارد که دانش آموزان از سال ۹۸ به بعد در یک برنامه ۵ ساله تحصیل کنند.

وی با اشاره به تشکیل کارگروه مشترکی با دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: امید است ظرف یکسالی که فرصت داریم برنامه‌های درسی را بازنگری کنیم و با مساعدت دانشگاه این زمینه را فراهم کنیم. باید در سطح ستاد و مدیران استانی نیز همکاری نزدیکی وجود داشته باشد تا کاردانی پیوسته را اجرا کنیم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه برنامه درسی، اجرای دوره کاردانی پیوسته و اجرای دوره‌های تربیت هنرآموز از جمله محورهای تفاهم نامه با دانشگاه فنی و حرفه‌ای هستند گفت: طبق مصوبه شورای پذیرش دانشجو در کنکور ۹۷ فارغ‌التحصیلان فنی می‌توانند بدون آزمون وارد دانشگاه فنی شوند و برای سال ۹۸ هم اینگونه خواهد بود و استمرار مییابد.

وی افزود: ظرفیتهای خوبی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای وجود دارد. از جمله این ظرفیتها، تربیت نیروی انسانی در آموزش و پرورش است. امسال ۱۵ هزار ردیف استخدامی داریم و امید است از ظرفیت دانشگاه برای تربیت هنرآموز استفاده کنیم. این تفاهم نامه را به فال نیک می‌گیریم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از بندهای این تفاهم نامه تاسیس هنرستان‌های همجوار دانشگاه است گفت: اکثر بندهای این تفاهم نامه مربوط به دانش آموزان است و فقط یک بند آن به تربیت استادکار و هنرآموز برمی‌گردد. این همکاری پیوند آموزش‌های هنرستانی و دانشگاهی را به دنبال دارد و می‌تواند الگویی برای سایر بخش ها باشد.

 صالحی عمران، رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای نیز در این مراسم با بیان اینکه دانشگاه فنی و حرفه‌ای از بزرگترین دانشگاه‌هاست که بالغ بر ۲۰۰هزار دانشجو، ۱۲۰۰ کارگاه و ۱۷۰دانشکده دارد اظهار کرد: توانمندسازی نیروی انسانی از ضرورت های فعلی کشور است.

وی افزود: توانمندی مهارتی می‌تواند به توسعه اقتصادی و سیاسی و اجتماعی کشور بیانجامد و حتی قشر محروم را با آموزشهای مهارتی به جامعه برگرداند. کار خود را امتداد کار آموزش و پرورش می‌دانیم و آموزش عالی پیشرو ارائه آموزش‌های مهارتی پیشرفته است.

صالحی عمران با اشاره به اینکه نیازمند برقراری ارتباط عملی با آموزش و پرورش بودیم و بلافاصله تیم‌های مشترکی تشکیل دادیم و امروز نیز تفاهم نامه ای منعقد می‌شود گفت: یکی از محورهای تفاهم نامه تربیت کادر فنی و استادکاران است زیرا تربیت مربی و هنرآموز از شروط آموزش‌های مهارتی است. البته مولفه های بسیاری در آموزش‌های مهارتی موثرند و باید روی تک‌تک آنها برنامه ریزی کرد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای اضافه کرد: آماده‌ایم با سایر بخ‌های دولتی و خصوصی که به تکنیسین نیاز دارند همکاری و این نیاز را مرتفع کنیم. نباید در اتاق در بسته محتوای درسی را بنویسیم بلکه آنها باید به سمت ما بیایند. محتوای دروس در دانشگاه فنی و حرفه ای منعطف است.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی