تیتر امروز

حسین سلاح‌ورزی: امسال، شاهد ضعیف‌تر شدن حکومت و فقیرتر شدن جامعه خواهیم بود/ عده‌ای با بلاهت و به بهانه مسئله حجاب بر طبل تفرقه در کشور می‌کوبند/ تداوم دولت رئیسی، کشور را به جای قله، راهی قعر دره می‌کرد!
در گفت‌وگوی دیدارنیوز با رئیس پیشین اتاق بازرگانی ایران مطرح شد

حسین سلاح‌ورزی: امسال، شاهد ضعیف‌تر شدن حکومت و فقیرتر شدن جامعه خواهیم بود/ عده‌ای با بلاهت و به بهانه مسئله حجاب بر طبل تفرقه در کشور می‌کوبند/ تداوم دولت رئیسی، کشور را به جای قله، راهی قعر دره می‌کرد!

در شرایطی که وضعیت معیشت و اقتصاد مردم به شکل بغرنجی درآمده، شاهد بلاهت و حماقت عده‌ای هستیم که خود را همواره هسته سخت قدرت و صاحبان کشور دانسته و با دستاویز قراردادن مسائلی نظیر حجاب بر طبل...
حضور زنان در ورزشگاه؛ از مجادله تا مناقشه سیاسی
دیدار در برنامه کنکاش بررسی کرد

حضور زنان در ورزشگاه؛ از مجادله تا مناقشه سیاسی

کنکاش در یکی دیگر از برنامه‌های خود به سراغ موضوع حضور زنان در ورزشگاه‌ها رفت و این موضوع را با یک روزنامه‌نگار ورزشی و یک جامعه‌شناس و هر دو از جامعه زنان بررسی کرد.
نامه مستقیمم غیرمستقیم به دستت خواهد رسید
افاضات اضافه

نامه مستقیمم غیرمستقیم به دستت خواهد رسید

عوام‌الملک پس از نامه‌های متعدد به حضرت مسعود و عدم دریافت پاسخ، این بار مسیر جدیدی را امتحان کرده که کاملا جوابگو و موفق خواهد بود؛ او قرار است نامه‌های مستقیمش را به شکل غیرمستقیم بفرستد تا...

سوپر ماریو یتیم شد!

یکی از خلاق‌ترین سازندگان بازی‌های کامپیوتری ـ ویدیویی به نام ماسایوکی یومورا از دنیا رفت. خالق دستگاه بازی‌های ویدیویی نینتندو و سوپر نینتندو در سن ۷۸ سالگی درگذشت.

کد خبر: ۱۱۶۰۷۰
۱۳:۰۶ - ۱۹ آذر ۱۴۰۰

سوپر ماریو یتیم شد!

 

دیدارنیوز: جهان یک اسطوره و یک ذهن خلاق و فراموش نشدنی را از دست داد. ماسایوکی یومورا (Masayuki Uemura)  زاده ژاپن و معمار اصلی سیستم‌های بازی نینتندو (Nintendo)  و سوپر نینتندو (Super Nintendo) در سن ۷۸ سالگی درگذشت. تأثیر او بر صنعت بازی، فرهنگ عامه و وضعیت فعلی تعامل ما در پلتفرم‌های مجازی مانند رسانه‌های اجتماعی غیرقابل انکار است.

"یومورا" پس از پایان کارش در "نینتندو" در سال ۲۰۰۴، مدیر مطالعات بازی در دانشگاه "ریتسومیکان"(Ritsumeikan) ژاپن بود. او که خالق سیستم و دستگاه‌های بازی بود، کار خود را در شرکت "شارپ" آغاز کرد، جایی که فناوری فتوسل را به چندین شرکت از جمله محل کار آینده‌اش "نینتندو" می‌فروخت.

پس از پیوستن او به معروف‌ترین نام در عرصه بازی سازی، با "گونپی یوکوی"(Gunpei Yokoi) برای یکپارچه سازی فناوری فتوسل مورد نیاز برای اجرای بازی‌های الکترونیکی تفنگی همکاری کرد. حتما بازی "شکارچی اردک" را به خاطر دارید. این بازی محصول همان همکاری بود.

"سوپر نینتندو" یک کنسول ۱۶ بیتی منتشر شده توسط "نینتندو" و برای اروپا، آمریکای شمالی، استرالزی و آمریکای جنوبی در بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۳ است. در ژاپن و آسیای جنوبی این کنسول با نام "سوپر فامیلی کامپیوتر" یا "سوپر فامی‌کام" منتشر شد. این کنسول به دلیل قدرت بسیار بالای گرافیکی و همچنین بازی‌های متنوع و طراحی جذابش مورد تحسین قرار گرفت و تبدیل به پرفروش‌ترین کنسول ۱۶ بیتی دنیا شد.

اما زمانی که در سال ۱۹۸۱ یک تماس تلفنی دریافت کرد، حرفه‌ی او برای همیشه تغییر کرد. "یومورا" می‌گوید: "یامائوچی" رئیس جمهور ژاپن به من گفت که یک سیستم بازی ویدیویی بسازم، سیستمی که می‌تواند بازی‌ها را روی کارتریج‌ها انجام دهد. او همیشه دوست داشت بعد از نوشیدن چند نوشیدنی با من تماس بگیرد، بنابراین من زیاد به پیشنهاد او فکر نکردم. فقط گفتم "حتماً رئیس" و تلفن را قطع کردم. اما او بعد مجددا به سمت من آمد و گفت آن چیزی که ما در مورد آن صحبت کردیم چه شد؟ وی افزود: اینجا بود که فهمیدم او جدی است.

کنسول‌های بازی ساختار واقعیت اجتماعی را تغییر دادند

"یومورا" در نهایت روی چیزی که در نهایت "نینتندو" یا "فامی‌کام" نام گرفت، کار کرد که یک سیستم جدید و مبتکرانه بود که برای فروش در ایالات متحده به عنوان یک سیستم سرگرمی عرضه شد. سپس این سیستم به یک نماد جهانی تبدیل شد.

"یومورا" در مورد اون روزها می‌گفت: من تا حدودی از این موفقیت در زندگی خود لذت بردم. حقوق من بالا رفت. این یک واقعیت است. درست است که دستمزد بیشتری می‌گرفتم، اما طرف دیگر قضیه این بود که کار من بسیار سخت‌تر شد، زیرا احساس من این بود که "هر روز را غنیمت بشمار و فقط دنبال ایده‌ات برو."

اکنون چهل سال پس از این داستان به نظر می رسد که او به خوبی بر جامعه تاثیر گذاشته است. به شکل طبیعی هیچ خط مستقیمی بین "یومورا" و جوامع مجازی در رسانه‌های اجتماعی کنونی وجود ندارد، اما او یکی از اولین و نمادین‌ترین تلاش‌ها برای خروج از واقعیت‌های فیزیکی و غوطه‌وری دیجیتالی در واقعیت‌های مجازی را با بازی‌هایی مانند "سوپر ماریو" به ارمغان آورد.

سوپر ماریو یتیم شد!

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی