تیتر امروز

شنبه سرنوشت‌ساز؛ جنگ يا توافق؟/ ادامه جنگ تعرفه‌ای آمریکا/ قاچاق سوخت؛ نشانه فساد سیستمی بزرگ
مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

شنبه سرنوشت‌ساز؛ جنگ يا توافق؟/ ادامه جنگ تعرفه‌ای آمریکا/ قاچاق سوخت؛ نشانه فساد سیستمی بزرگ

این هشتاد و چهارمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
خلخالی و ربانی شیرازی با نخست وزیری بختیار مخالف بودند اما آیت‌الله خمینی نه/ پشیمانم که به بازرگان گفتم استعفا بدهد/ نسخه اولیه استعفای بنی صدر را امیر انتظام نوشت
گفت‌وگوی دیدارنیوز در برنامه تنگنا با محمدحسین بنی اسدی،دبیرکل نهضت آزادی ایران

خلخالی و ربانی شیرازی با نخست وزیری بختیار مخالف بودند اما آیت‌الله خمینی نه/ پشیمانم که به بازرگان گفتم استعفا بدهد/ نسخه اولیه استعفای بنی صدر را امیر انتظام نوشت

محمدحسین بنی اسدی، دبیرکل نهضت آزادی مهمان یکی دیگر از برنامه‌های تنگنا بود. او تاکید می‌کند که آیت الله خمینی با نخست وزیری بنی‌صدر مشکلی نداشت، اما خلخالی و ربانی شیرازی مخالفت کردند.
کوروش احمدی: اگر قرار بر حضور ظریف در مذاکرات بود، فشار خون عده‌ای بالا می‌رفت! / به نتیجه نرسیدن این مذاکرات، هزینه‌های سنگینی به دنبال دارد/ احتمال جنگ بالاست/ دیپلماسی پنهان یا درِ پشتی با ترامپ اصلا ممکن نیست
در گفتگوی دیدارنیوز با دیپلمات پیشین ایران در نیویورک مطرح شد

کوروش احمدی: اگر قرار بر حضور ظریف در مذاکرات بود، فشار خون عده‌ای بالا می‌رفت! / به نتیجه نرسیدن این مذاکرات، هزینه‌های سنگینی به دنبال دارد/ احتمال جنگ بالاست/ دیپلماسی پنهان یا درِ پشتی با ترامپ اصلا ممکن نیست

باید ابتکار عمل رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی مذاکرات را در دست بگیریم. نکته‌ای که مقامات ما باید به آن توجه داشته باشند، این است که دیپلماسی پنهان با ترامپ، معنی نخواهد داشت.

سوپر ماریو یتیم شد!

یکی از خلاق‌ترین سازندگان بازی‌های کامپیوتری ـ ویدیویی به نام ماسایوکی یومورا از دنیا رفت. خالق دستگاه بازی‌های ویدیویی نینتندو و سوپر نینتندو در سن ۷۸ سالگی درگذشت.

کد خبر: ۱۱۶۰۷۰
۱۳:۰۶ - ۱۹ آذر ۱۴۰۰

سوپر ماریو یتیم شد!

 

دیدارنیوز: جهان یک اسطوره و یک ذهن خلاق و فراموش نشدنی را از دست داد. ماسایوکی یومورا (Masayuki Uemura)  زاده ژاپن و معمار اصلی سیستم‌های بازی نینتندو (Nintendo)  و سوپر نینتندو (Super Nintendo) در سن ۷۸ سالگی درگذشت. تأثیر او بر صنعت بازی، فرهنگ عامه و وضعیت فعلی تعامل ما در پلتفرم‌های مجازی مانند رسانه‌های اجتماعی غیرقابل انکار است.

"یومورا" پس از پایان کارش در "نینتندو" در سال ۲۰۰۴، مدیر مطالعات بازی در دانشگاه "ریتسومیکان"(Ritsumeikan) ژاپن بود. او که خالق سیستم و دستگاه‌های بازی بود، کار خود را در شرکت "شارپ" آغاز کرد، جایی که فناوری فتوسل را به چندین شرکت از جمله محل کار آینده‌اش "نینتندو" می‌فروخت.

پس از پیوستن او به معروف‌ترین نام در عرصه بازی سازی، با "گونپی یوکوی"(Gunpei Yokoi) برای یکپارچه سازی فناوری فتوسل مورد نیاز برای اجرای بازی‌های الکترونیکی تفنگی همکاری کرد. حتما بازی "شکارچی اردک" را به خاطر دارید. این بازی محصول همان همکاری بود.

"سوپر نینتندو" یک کنسول ۱۶ بیتی منتشر شده توسط "نینتندو" و برای اروپا، آمریکای شمالی، استرالزی و آمریکای جنوبی در بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۳ است. در ژاپن و آسیای جنوبی این کنسول با نام "سوپر فامیلی کامپیوتر" یا "سوپر فامی‌کام" منتشر شد. این کنسول به دلیل قدرت بسیار بالای گرافیکی و همچنین بازی‌های متنوع و طراحی جذابش مورد تحسین قرار گرفت و تبدیل به پرفروش‌ترین کنسول ۱۶ بیتی دنیا شد.

اما زمانی که در سال ۱۹۸۱ یک تماس تلفنی دریافت کرد، حرفه‌ی او برای همیشه تغییر کرد. "یومورا" می‌گوید: "یامائوچی" رئیس جمهور ژاپن به من گفت که یک سیستم بازی ویدیویی بسازم، سیستمی که می‌تواند بازی‌ها را روی کارتریج‌ها انجام دهد. او همیشه دوست داشت بعد از نوشیدن چند نوشیدنی با من تماس بگیرد، بنابراین من زیاد به پیشنهاد او فکر نکردم. فقط گفتم "حتماً رئیس" و تلفن را قطع کردم. اما او بعد مجددا به سمت من آمد و گفت آن چیزی که ما در مورد آن صحبت کردیم چه شد؟ وی افزود: اینجا بود که فهمیدم او جدی است.

کنسول‌های بازی ساختار واقعیت اجتماعی را تغییر دادند

"یومورا" در نهایت روی چیزی که در نهایت "نینتندو" یا "فامی‌کام" نام گرفت، کار کرد که یک سیستم جدید و مبتکرانه بود که برای فروش در ایالات متحده به عنوان یک سیستم سرگرمی عرضه شد. سپس این سیستم به یک نماد جهانی تبدیل شد.

"یومورا" در مورد اون روزها می‌گفت: من تا حدودی از این موفقیت در زندگی خود لذت بردم. حقوق من بالا رفت. این یک واقعیت است. درست است که دستمزد بیشتری می‌گرفتم، اما طرف دیگر قضیه این بود که کار من بسیار سخت‌تر شد، زیرا احساس من این بود که "هر روز را غنیمت بشمار و فقط دنبال ایده‌ات برو."

اکنون چهل سال پس از این داستان به نظر می رسد که او به خوبی بر جامعه تاثیر گذاشته است. به شکل طبیعی هیچ خط مستقیمی بین "یومورا" و جوامع مجازی در رسانه‌های اجتماعی کنونی وجود ندارد، اما او یکی از اولین و نمادین‌ترین تلاش‌ها برای خروج از واقعیت‌های فیزیکی و غوطه‌وری دیجیتالی در واقعیت‌های مجازی را با بازی‌هایی مانند "سوپر ماریو" به ارمغان آورد.

سوپر ماریو یتیم شد!

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی