
سردار سید کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا گفت: دارندگان خودرو باید بدانند پیامک جریمهای که برای بار اول و بدون شناسه برایشان ارسال میشود، قابل پرداخت نیست.
دیدارنیوز ـ سردار سید کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در حاشیه همایش فصلی روسا و فرماندهان پلیس راهور که در شهرک آزمایش تهران برگزار شد، گفت: امروز میزبان روسای پلیس راه و راهور ناجا در همایش فصلی بودیم و در آن گزارشی از عملکرد پلیس راهور و اقدامات انجام شده از سوی هر یک از این بخشها ارائه و بر اولویتها و محورهای برنامههای آتی این پلیس تأکید شد.
وی مدیریت ترافیک، استفاده از دانش و فناوری روز و افزایش سرعت در ارائه خدمات به شهروندان را از اولویتهای مهم پلیس راهور برشمرد و گفت: باید سرعت و کیفیت خدمات ارائه شده به شهروندان را همواره افزایش دهیم و علیرغم اقدامات خوبی که تاکنون انجام شده باز هم در این مسیر حرکت کنیم.
رئیس پلیس راهور ناجا در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت ترافیک در تهران و کلانشهرها گفت: زیرساختهای ترافیکی در تهران و دیگر کلانشهرها گنجایش این تعداد افزایش خودرو و وسیله نقلیه را ندارد. شما ببینید سالانه ۱/۵ میلیون دستگاه خودرو به تعداد خودروهای کشور اضافه میشود و متأسفانه از آن طرف هیچ خروجی محسوسی وجود ندارد یا اگر هم هست بسیار کم است.
وی تصریح کرد: ما با برنامه وزارت صمت برای افزایش تولید خودرو هیچ مخالفتی نداریم، اما باید موضوع اسقاط خودروهای فرسوده نیز در برنامه وزارت صمت و سازمان حفاظت محیط زیست قرار بگیرد و آن را در اولویت قرار دهند تا از آن طریق یک تناسبی میان ورود خودروهای جدید و خروج خودروهای فرسوده برقرار شود.
رئیس پلیس راهور ناجا به موضوع کرونا و تغییر ساعات طرح ترافیک در پایتخت نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به شیوع کرونا و تأکیداتی که در خصوص استفاده از ۳۰ درصد ناوگان حمل و نقل عمومی شده بود و همچنین ترس شهروندان از استفاده از حمل و نقل عمومی، میزان استفاده از خودروهای شخصی افزایش یافت. متأسفانه در حال حاضر ناوگان حمل و نقل عمومی در کلان شهرهای ما ناکارآمد است و به میزان کافی نیست.
سردار هادیانفر ادامه داد: طرح ترافیک بین ۱۰ تا ۱۵ درصد در موضوع ترافیک و کاهش آن تأثیر دارد و یک نسخه نهایی برای موضوع ترافیک نیست و در کنار آن باید تناسب ورود خودروها و اسقاط خودروها، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و دیگر موارد نیز مد نظر قرار بگیرد که این موضوع نیازمند یک اقدام جمعی و همگانی است و سازمانهای مسئول باید در این زمینه وظایف خود را انجام دهند.
رئیس پلیس راهور ناجا به تأثیر ساعات کاری در ترافیک نیز اشاره کرد و گفت: هنوز مدارس باز نشده و به تبع آن سرویس مدارس و والدینی که فرزندان خود را به مدرسه میبرند نیز وارد چرخه ترافیک نشدهاند. در این شرایط وضعیت ترافیک این است. برای حل آن میتوان زمان آغاز و پایان را تغییر داد و با توزیع ساعات شروع کاری ادارات این مسئله کاهش پیدا کند.
وی از تردد خودروهای تکسرنشین نیز انتقاد کرد و گفت: وقتی گفته میشود که باید همه ارکان دست به دست هم دهند تا موضوع ترافیک حل شود مربوط به همین موارد است. اگر ناوگان حمل و نقل عمومی قوی باشد مردم به جای استفاده از خودروی شخصی به سمت استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی میآیند. به عنوان مثال، ما در ترافیک صبحگاهی از هر ۱۰ دستگاه خوردوی سواری ۸ دستگاه خوردوی تکسرنشین است. مردم هم باید این موارد را رعایت کنند.
سردار هادیانفر ادامه داد: در تهران و دیگر کلانشهرها روسای پلیس راهور متناسب با شرایط ترافیکی هر منطقه پیشنهادهایی را برای مدیریت و کاهش ترافیک به شورای ترافیک اعلام کردهاند.
وی به موضوع آلودگی هوا در فصل سرما نیز اشاره کرد و گفت: طرح ترافیک توسط شهرداریها اجرا میشود. در روزهای پایانی پاییز و در ایام سرمای هوا ما حتما شاهد افزایش آلودگی هوا خواهیم بود و اجرای طرح ترافیک و اینکه تنها ۱۰۵ هزار خودرو بتوانند وارد یک محدوده مرکزی شهر به عنوان آلودهترین نقاط بشوند؛ چراکه در مرکز شهرها آلودگی هوا بیشتر است. البته همان طور که گفتم ناوگان فرسوده خودرویی و ناوگان حمل و نقل عمومی نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.
رئیس پلیس راهور ناجا به پرسشی درباره سهم دیگر ارکان یعنی راه و خودرو در وقوع تصادفات نیز پاسخ داد و گفت: ۵۲۰۰ نقطه حادثهخیز در کشور داریم که ۲۶۰ نقطه از آن طی سالهای گذشته از سوی وزارت راه ایمنسازی شده است.
سردار هادیانفر افزود: ۴۴ درصد فوتیهای ما در تصادفات رانندگی در همین امسال در نقاط حادثهساز بوده که این نشان میدهد باید ارادهای جدی برای ایمنسازی نقاط حادثهخیز در جادهها انجام شود و ما در حوزه خودرو نیز بر این موضوع تأکید داریم و با اصرار و پافشاری پلیس بود که تولید پراید و سواری پژو ۴۰۵ متوقف شد. البته که براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی عامل انسانی بیشترین سهم را در وقوع حوادث دارد، اما ما طبق قانون سهم تمامی دستگاهها را در حوادث مشخص میکنیم.