یک کارشناس صنعت خودرو در رابطه با وضعیت بازار خودرو میگوید: این روزها بازار خودرو به شدت راکد است و ارقامی که برای قیمت خودرو در بازار میشنویم و یا در آگهیها میبینیم به معنای این نیست که ما خرید و فروشی در بازار داریم.
دیدارنیوز ـ با وجود تعطیلی و توقف فعالیت نمایشگاهای عرضه خودرو به دلیل شدت گرفتن شیوع کرونا، رشد قیمت خودرو در بازار توقفی نداشته و نرخها همچنان با شیب ملایمی در گرانی پیش میروند. بررسی قیمت خودروهای پرتیراژ در آگهیها و بازار نشان از شیب صعودی آنها دارد؛ به گونهای که پراید ۱۱۱ توقف تولید با چهار میلیون افزایش به ۱۳۸ میلیون تومان رسیده یا در محصولات ایرانخودرو پژو پارس سال و پژو ۲۰۷ اتوماتیک هریک با هفت میلیون افزایش قیمت نسبت به یک هفته گذشته، بیشترین افزایش قیمت را داشتهاند.
این در حالی است که با اعلام محدودیت ما شاهد تاثیر آن بر بازاری همچون سکه و طلا بودیم، اما بازار خودرو رفتاری متفاوت را در پیش گرفت و با شیب بسیار ملایمی در مسیر صعود قرار گرفته است.
امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به این پرسش که چرا بازار خودرو در روزهای اخیر روند افزایشی قیمت را در پیش گرفته است گفت: واقعیت این است که بازار خودرو در مسئله قیمت عقبتر از بازارهای دیگر است. به عبارتی دیگر از ابتدای سال قیمت واقعی خودرو متناسب با کاهش ارزش ریال بالا نرفت. قیمت دلار در ابتدای سال حدود ۲۲ هزار تومان بود، اما الان در کانال ۲۵ هزار تومان قرار دارد. اما در این شرایط وقتی قیمت خودرو در بازار آزاد را با قیمت دلار مقایسه کنیم خواهیم دید که افزایش قیمتی برای خودرو اتفاق نیوفتاد و جا داشت که قیمتها بالا برود.
وی افزود: اکنون خودرو آرام و تدریجی بالا میرود تا خود را به قیمت مشخص شده برساند؛ بنابراین افزایش قیمت طی روزهای اخیر بر اساس تصمیم و دستور نبوده و کاهش ارزش ریال سبب صعودی شدن قیمت در بازار خودرو شده است.
کاکایی در بخش دیگری از صحبتهایش به بررسی تاثیرپذیری بازارها پرداخت و در این خصوص گفت: شرایط در برخی از بازارها متفاوت است مثلا در بازار طلا میبینیم که قیمتها به سرعت تحت تاثیر مسائل مختلف قرار میگیرند. به عبارتی دیگر قیمت طلا ارتباط مستقیم و سریعی با ارزش ریال دارد و اگر صبح تا ظهر تغییری در نرخ ارز ایجاد شود به سرعت آن تغییر را در قیمت طلا میبینیم. البته قیمت طلا بر اساس ارزش ریال و انس جهانی است؛ بنابراین بازار طلا و خودرو با یکدیگر قابل مقایسه نیستند.
وی با اشاره به راکد بودن بازار طی ماههای اخیر ادامه داد: این روزها بازار خودرو به شدت راکد است و ارقامی که برای قیمت خودرو در بازار میشنویم و یا در آگهیها میبینیم به معنای این نیست که ما خرید و فروشی در بازار داریم. اما به هر حال با وجود راکد بودن شدید بازار، قیمتهایی اعلام میشود. من نشنیدهام که بازار طی روزهای اخیر هیجانزده شده باشد.
این کارشناس صنعت خودرو در بخش دیگری از صحبتهایش به تمایل مصرفکنندگان برای خرید پراید اشاره کرد و گفت: خودرو با خودرو متفاوت است، مثلا خودروهای ۲۰۶، پراید و تیبا را در نظر بگیرید. طی روزهای اخیر نوسان در خودرو پراید به نسبت دو خودرو دیگر بیشتر بوده است. دلیل نوسان بیشتر پراید هم این است که دیگر این خودرو تولید نمیشود و این خودرو ارزانترین خودرو در بازار است. من معتقدم خودرو پراید نسبت به تیبا خودرویی ارزشمندتر بود، اما از تولید خارج شد. درست است که تیبا از جهات گوناگون امتیازاتی نسبت به پراید داشت، اما برای مردم عادی که هزینه نگهداری از خودرو برایشان اهمیت دارد پراید علیرغم افزایش قیمتی که داشته است، اما بازهم ارزانترین خودروی بازار به حساب میآید.
وی اظهار کرد: درمجموع میتوان گفت طی روزهای اخیر خودرو مسیر افزایشی را در پیش گرفته است و اگر قیمت این بازار را با ارزش ریال مقایسه کنیم هنوز جا برای افزایش دارد.
وی در پاسخ به این پرسش که وضعیت بازار خودرو را طی ماههای آتی چگونه ارزیابی میکنید، گفت: اگر دلار ثابت بماند و محدودههای فعلی را حفظ کند میتوان این اطمینان را داد که رکود در بازار ماندگار خواهد شد. مگر اینکه یکسری هیجانات مانند سال گذشته در خصوص نرخ ارز اتفاق بیفتد و در آن شرایط بازار خودرو نیز از این هیجان بینصیب نمیماند. اما در کل معتقدم با توجه به وضعیت فعلی اگر ثبات حداقلی کنونی برای نرخ ارز حفظ شود بازار قطعا راکد خواهد ماند و از سوی دیگر قیمتها تا زمانیکه خود را با ارزش ریال متناسب کند به آرامی افزایش مییابد.
وی کاهش قیمت خودرو در ماههای آتی را بعید دانست و در این باره گفت: اگر تولید و عرضه افزایش یابد هم نمیتواند تغییر آنچنانی در بازار ایجاد کند چراکه ما به جایی رسیدهایم که تولید به اندازه کافی بالا رفته، از سوی دیگر قیمت خودروهای پرمصرف تعدیل نشده است و در این شرایط سرمایهگذاران تمایلی به ایجاد هیجان در بازار ندارند. این در حالی است که توان مالی مصرفکننده نیز طی سالهای اخیر متناسب با قیمت خودروها بالا نرفته است. از سوی دیگر انتظاراتی از دولت جدید شکل گرفته است و مصرفکنندگان توقع دارند تغییراتی را در بازار شاهد باشند در نتیجه خریداران معاملههای خود را به تعویق میاندازند، به همین دلیل فعلا ما رکود را در بازار خواهیم داشت و بعید میدانم که قیمت بازار طی ماههای آتی به شکل معناداری پایین بیاید. چراکه اقتصاد ما ظریفت کاهش قیمت را ندارد. البته اگر قیمت دلار به یکباره به کانال ۱۸_۹ هزار تومان برسد آن موقع رفتار بازارهای اقتصادی متفاوت خواهد بود، اما در شرایط فعلی من گمان میکنم که ما تا پایان سال ۱۴۰۰ در بازار خودرو رکود را خواهیم داشت.