تیتر امروز

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست
در گفت‌وگوی دیدار اندیشه با یک فقیه و استاد دانشگاه و حوزه، مطرح شد:

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست

عبدالرحیم سلیمانی اردستانی در برنامه دیدار اندیشه گفت: اصرار بر حق تعیین سرنوشت مهمترین دلیل امتناع امام‌ حسین (ع) بر عدم بیعت با حاکم بود.
انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF

این یازدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
حزب کمونیست چین ۱۰۰ ساله شد

جشن صد سالگی سرخ های سرزمین اژدها

حزب کمونیست چین فردا وارد صد ساله می‌شود. تشکیلات سیاسی‌ای که بر بیش از یک میلیارد انسان حکومت می‌کند و حالا مهم‌ترین رقیب آمریکاست. این تشکیلات سیاسی در طول دوران زمامداری‌اش چه کامیابی‌ها و ناکامی‌هایی داشته است.

کد خبر: ۹۸۴۸۲
۱۷:۵۲ - ۰۹ تير ۱۴۰۰

100 سالگی حزب کمونیست چین

دیدارنیوز: حزب کمونیست چین فردا وارد دومین قرن از حیات خود می‌شود. هرچند روز اول جولای (۱۰ تیرماه) روز صد سالگی حزب کمونیست چین است، اما جشن‌های مربوط به این رویداد تاریخی، از دوشنبه شب با سخنرانی شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین و اهدای مدال به برگزیدگان حزب آغاز شد و تا فردا شب نیز ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، شی جین پینگ در سخنرانی خود بر وفاداری‌اش به این حزب تأکید کرد و از همه اعضا خواست تا شعله وفاداری و عشق به حزب را در دل خود روشن نگه دارند و این عشق را با اختصاص زندگی ارزشمند خود به حزب، عملی کنند. او به همین مناسبت نیز بر گردن ۲۹ نفر از اعضای برگزیده حزب کمونیست، مدال وفاداری با عنوان «مدال اول جولای» آویخت. این برگزیدگان شامل سربازان، کارمندان، هنرمندان و دانشمندان برجسته چینی بودند که به‌خاطر «کمک‌های برجسته» به حزب مورد تشویق قرار گرفتند. مراسم مربوط به اعطای این مدال‌ها که به‌طور مستقیم از شبکه‌های تلویزیونی چین پخش شد، تأکیدی بود بر قدرتمندی یکی از بزرگ‌ترین و پرشمارترین احزاب جهان. این حزب مطابق آمار سال ۲۰۱۹ دارای ۹۱.۹ میلیون عضو است که ۶.۶ درصد جمعیت چین را تشکیل می‌دهند.

پس از سخنرانی او حاضران در استادیوم ملی چین که به‌خاطر شکل ظاهری آن به «لانه پرنده» معروف است، شاهد یکی از بی‌نظیرترین و زیباترین اجرا‌های گروه هنرمندان چینی بود که با رقص‌های گروهی روند رسیدن چین به جایگاه کنونی خود را از یکصد سال پیش به این‌سو به نمایش درآوردند. هرچند که منتقدان تأکید کردند که در این نمایش، بخش‌های تاریک تاریخ این یکصد سال، همچون قحطی اواخر دهه ۱۹۵۰، انقلاب فرهنگی دهه ۱۹۶۰ و حوادث سال ۱۹۸۹ در میدان تیان آنمن دیده نمی‌شدند. اوج این نمایش ترانه‌ای بود با عنوان «بدون حزب کمونیست، چین جدیدی نخواهد بود».

کامیابی‌ها و چالش‌های حزب کمونیست چین

حزب کمونیست چین اول جولای ۱۹۲۱ تحت نفوذ و هدایت مستقیم حزب کمونیست روسیه تأسیس شد و مورد توجه روشنفکران آن زمان این کشور قرار گرفت. اختلافات اولیه بین اعضا به گونه‌ای بود که تصور می‌شد حزب دوام چندانی نیاورد. اما ریاست مائوتسه تونگ بر حزب در سال ۱۹۴۵ آغاز اوج‌گیری این حزب در چین شد و روند رشد آن تا این زمان ادامه یافته است. خبرگزاری «شینهوا» در چین، در سلسله مقالاتی از موفقیت‌های حزب کمونیست چین در اداره کشور نوشته و اشاره کرده است که حزب کمونیست چین از ابتدای حیات خود بهبود معیشت مردم را سرلوحه کار خود کرده و در سال‌های اخیر ریشه‌کنی فقر از اولویت‌های دولت شی جین پینگ بوده است. طوری که اکنون ۷۵ درصد خانوار‌های شهری در چین از ۶۰ تا ۲۲۹ هزار یوان درآمد سالانه دارند که رقم قابل توجهی است. با این حال منتقدان دولت چین به زندگی روستائیان این کشور اشاره می‌کنند که هنوز از توسعه اقتصادی و اجتماعی بی‌بهره‌اند. شبکه خبری «الجزیره» نیز در مقاله‌ای به همین مسأله پرداخته و سقوط نرخ رشد جمعیت در چین و شکاف‌ها بین مناطق روستایی و شهری را از چالش‌های پیش روی چین دانسته است. این مقاله به سخنرانی ماه ژانویه شی جین پینگ اشاره کرده و نوشته است که رئیس جمهوری چین نیز در این سخنرانی خود نابرابری درآمد، شکاف اقتصادی و شکاف فرصت‌ها بین مناطق روستایی و شهری چین را مشکلاتی دانسته بود که باید حل شود و تأکید کرده بود چین باید به دوره «رفاه مشترک» برسد.منتقدان چین همچنین مدعی هستند، رشد اقتصادی چین خالی از اشکال نیست. شبکه خبری «سی‌ان‌بی‌سی» امریکا تأکید کرده، با وجود این موفقیت‌ها نباید از رشد چشمگیر بدهی چین طی دهه گذشته نیز غافل ماند. این شبکه خبری بزرگ‌ترین چالش‌های پیش روی حزب کمونیست چین را چالش‌های اقتصادی عنوان و تأکید کرده که این بدهی‌ها رشدی افزایشی داشته‌اند. مطابق این گزارش روند افزایشی بدهی‌های چین از زمان بحران اقتصادی جهان در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ آغاز شد، زیرا در آن زمان مقامات چین تلاش کردند با یک بسته عظیم محرک اقتصادی که بر پایه وام‌های بانکی بود، به وضعیت اقتصادی خود بهبود بخشند، اما داده‌های بانک‌های بین‌المللی نشان می‌دهد که سطح بدهی این کشور روزبه‌روز افزایش یافته است. طوری که در سه ماهه سوم سال گذشته اقتصادی به رقم ۲۹۰ درصد تولید ناخالص داخلی رسید. اما در پاسخ به تحلیل‌ها و آمار‌هایی از این دست، شینهوا در مقاله‌ای تأکید کرده که تحت هدایت حزب کمونیست چین و رهبری شی جین پینگ بوده است که، چین توانست با وجود تندباد سهمگین کرونا که اقتصاد جهان را آشفته کرد، به تنها اقتصاد جهانی تبدیل شود که توانست در همین دوره رشد مثبت خود در تولید ناخالص داخلی را حفظ کند و با افزایش ۲.۳ درصدی تولید ناخالص داخلی از آستانه ۱۰۰ تریلیون یوان عبور کند و به صادرات و واردات کالا‌ها نه تنها ادامه دهد که آن‌ها را ۱.۹ درصد افزایش بخشد.

با این حال و علی‌رغم چنین انتقاداتی، نمی‌توان از قدرت‌گیری چین و هماوردی آن با امریکا به‌سادگی عبور کرد. در همین ارتباط مجله انگلیسی «اکونومیست» نوشته است: حزب کمونیست چین این کشور را به جایی رسانده که جو بایدن را واداشته است، در نشست گروه هفت که اخیراً برگزار شد، درباره قدرت‌گیری چین هشدار داده و از شرکای امریکا بخواهد با هم علیه چین متحد شوند. این مقاله تصریح کرده است که چین با این حزب بود که توانست از یک فاجعه قحطی عبور کند و تبدیل به دومین قدرت اقتصادی جهان شود و در حوزه فناوری با تکنولوژی خود امریکا را پشت سر بگذارد.

گزارش: بنفشه غلامی

برچسب ها: چین
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی