تیتر امروز

صبر ایوب زمان صبر منه اگر تمام نشود
افاضات اضافه

صبر ایوب زمان صبر منه اگر تمام نشود

عوام‌الملک در نامه‌ای به حضرت مسعود بابت دستاوردهای شگفت‌انگیز اخیر به او تبریک گفته و به ماجرای یک روزنامه و صبر ایوب هم اشاره کرده است.
حمله آمریکا با بمب افکن B۲ به یمن/ لغو تمامی احکام انضباطی سال ۱۴۰۱/ ادعای اسرائیل در مورد مشخص شدن محل‌های حمله به ایران
مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

حمله آمریکا با بمب افکن B۲ به یمن/ لغو تمامی احکام انضباطی سال ۱۴۰۱/ ادعای اسرائیل در مورد مشخص شدن محل‌های حمله به ایران

این سی‌ و هشتمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.

پرفورمنس ایرانی در رم باستان

علی شمس به دعوت فیلارمونیک شهر رم و در مراسم بازگشایی سالن‌های تئاتری در پایتخت کشور ایتالیا، پرفورمنسی را بر اساس شاهنامه فردوسی در یکی از مکان‌های باستانی رم اجرا می‌کند.

کد خبر: ۹۶۶۰۷
۱۰:۲۴ - ۲۹ خرداد ۱۴۰۰

پرفورمنس ایرانی در رم باستان

دیدارنیوز ـ علی شمس نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر ایران که این روز‌ها در شهر رم کشور ایتالیا در حال آماده سازی جدیدترین اثر نمایشی خود است، درباره این تجربه گفت: بعد از اینکه تئاتر‌ها در ایتالیا به دلیل شیوع ویروس کرونا درگیر رکود و تعطیلی بود و حال با تزریق واکسن کرونا بار دیگر فعال می‌شوند، فیلارمونیک رم برای از بازگشایی سالن‌های تئاتر و از سرگیری اجرا‌های تئاتری در سالن‌های نمایش کشور ایتالیا و همچنین شهر رم، مراسمی را تدارک دیده که طی آن چند کارگردان تئاتر به اجرای چند پرفورمنس در روز‌های مختلف می‌پردازند.

وی ادامه داد: فیلارمونیک رم از من نیز دعوت کرده تا در کنار ۴ یا ۵ کارگردان دیگر که عموماً ایتالیایی هستم، پرفورمنسی را در این مراسم اجرا کنم.

شمس درباره پرفورمنسی که برای اجرا در شهر رم در نظر دارد، توضیح داد: من همیشه به اساطیر علاقه‌مند بوده و هستم و برای این پرفورمنس هم روی موضوع «چشم اسفندیار» از شاهنامه فردوسی کار می‌کنم که قرار است با حضور بازیگری ایتالیایی در تاریخ ۳۰ ماه ژوئن یعنی چهارشنبه ۹ تیر اجرا شود.

برنده جایزه نمایشنامه برگزیده جشنواره تئاتر فجر درباره اینکه آیا پرفورمنس مدنظر مبتنی‌بر متن یا فرم اجرایی است، یادآور شد: در این اجرا متن هم وجود دارد، ولی با توجه به اینکه خیلی وقت ندارم بیشتر روی فضای فرمی شاهنامه و تشابهات اساطیری کار می‌کنم که بتوانم اجرا را بلافاصله آشنا و دوستانه به مخاطب خودم انتقال دهم.

این هنرمند تئاتر ایران در پایان سخنان خود با بیان اینکه تقریباً بیش از یک سال و پنج ماه است که تماشاگران در سراسر جهان به دلیل شیوع ویروس کرونا از تئاتر دور بوده، تأکید کرد: پیشنهاد من این بوده که پرفورمنس خود را در فضای باز و حیاط فیلارمونیک رم که محیطی باستانی و مملو از سنگ قبر‌های باستانی است اجرا کنم؛ فضایی سیال و چرخشی که تماشاگر بتواند نسبتی با جغرافیا هم برقرار کند و به اتمسفر اجرا و پرفورمنس من هم کمک کند.

منبع: مهر
برچسب ها: تئاتر
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی