تیتر امروز

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست
در گفت‌وگوی دیدار اندیشه با یک فقیه و استاد دانشگاه و حوزه، مطرح شد:

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست

عبدالرحیم سلیمانی اردستانی در برنامه دیدار اندیشه گفت: اصرار بر حق تعیین سرنوشت مهمترین دلیل امتناع امام‌ حسین (ع) بر عدم بیعت با حاکم بود.
انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF

این یازدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.

عبدالرضا داوری: اصلاح‌طلبان چاره‌ای جز حمایت از علی لاریجانی ندارند/احمدی‌نژاد علاقه‌مند به پیروزی لاریجانی است

عبدالرضا داوری در گفتگو با دیدار: احمدی نژاد هم در ۹۲ و هم در ۹۶، سیگنال‌های غیر رسمی به هواداران خود داد که از پیروزی روحانی خوشحال است، اکنون هم اعتقاد دارم احمدی نژاد علاقه‌مند به پیروزی علی لاریجانی است.

کد خبر: ۹۲۵۱۹
۱۳:۲۶ - ۰۳ خرداد ۱۴۰۰

عبدالرضا داوریدیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: عبدالرضا داوری مشاور پیشین محمود احمدی نژاد در رابطه با نسبت علی لاریجانی با اصلاح‌طلبان و ارزیابی عرصه سیاسی و انتخاباتی ایران گفت: معتقدم انتخابات پیش رو مانند فضایی که در انتخابات سال ۸۴ در عرصه سیاسی شکل گرفته بود است، دوگانه اصلاح‌طلب-اصولگرا نمی‌تواند این فضا را جواب بدهد. همانطور که محمود احمدی نژاد در سال ۸۴ کاندیدای رسمی اصولگرایان نبود و آقای هاشمی هم از حمایت واقعی جریان اصلاحات برخوردار نبود، اما نهایتا دوگانه احمدی نژاد-هاشمی شکل گرفت.

وی افزود: در سال ۹۲ سعید جلیلی نامزد رسمی نبود و حسن روحانی هم کاندیدای رسمی اصلاحات نبود. به نظرم می‌رسد مسائل انتخابات حداقل از سال ۸۴ تا امروز یعنی در ۱۶ سال اخیر توسط اراده دو جریان مهم سیاسی تعیین نمی‌شود و آن‌ها به طور طبیعی به سمت و سوی دیگری کشیده می‌شوند که متفاوت از نگاه و خاستگاه آن‌ها است. به همین دلیل معتقدم اصلاح‌طلبان چاره‌ای جز حمایت از لاریجانی ندارند و روند طبیعی انتخابات آن‌ها را مجبور می‌کند پشت آقای لاریجانی قرار گیرند. معتقدم اگر نه در مرحله اول که در مرحله دوم از او حمایت خواهند کرد و اگر عاقل باشند در مرحله اول لاریجانی را حمایت خواهند کرد.

این فعال سیاسی در مورد احتمال شکل گیری سه گانه اصلاح‌طلب، میانه و اصولگرا یادآور شد: اصلاح‌طلبان از سال ۸۸ به بعد به دنبال انتخاب یک رییس جمهور اصلاح‌طلب نیستند و بعد از فوت مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آن‌ها به دنبال یک حلقه میانجی بین خود و رئوس حاکمیت هستند، یعنی افرادی باید معرفی شوند که بتوانند دیگر مسائل اصلاح‌طلبان را در بستر حاکمیت حل کنند. مثلا مجموعه‌ای از موضوعات در قوه قضاییه و مجلس وجود دارد که نیازمند دیالوگ با حاکمیت است. تا قبل از سال ۹۵ و قبل از درگذشت هاشمی، او بود که نقش را به عهده داشت و این خدمات را به اصلاح‌طلبان می‌داد. بعد از ۹۵ و اکنون که در پایان دولت آقای روحانی هستیم این خلاء وجود دارد و باید پر شود که من در اینجا لاریجانی را نه در حد هاشمی که تنها گزینه جانشین او می‌دانم.

وی با بیان اینکه روحانی البته کمکی که مرحوم هاشمی به اصلاح طلبان می‌کرد را انجام نداد، گفت: لاریجانی به لحاظ کنش سیاسی شباهت زیادی به روحانی ندارد، رفتار سیاسی لاریجانی بسیار به هاشمی رفسنجانی شبیه است. اصلاح طلبان می‌توانند از لاریجانی برای مهره چینی‌های خود در دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی استفاده کنند و هم اینکه با توجه به رابطه علی لاریجانی با مقام معظم رهبری و اینکه مورد وثوق ایشان هستند، می‌تواند به این جریان برای حفظ دیالوگ با حاکمیت، کمک کند. از این نظر لاریجانی مزیت بالایی برای جریان اصلاحات دارد.

داوری درباره اتفاقات سال ۹۶ و پیوستن ستاد احمدی‌نژاد و بقایی به ستاد رییسی اظهار کرد: کنش سیاسی احمدی نژاد و حلقه نزدیکان او به زیان سید ابراهیم رییسی بود. طبیعی بود در دوگانه روحانی رییسی بدنه احمدی نژاد، از رییسی حمایت کنند. اما خود احمدی نژاد هم در ۹۲ و هم در ۹۶، سیگنال‌های غیر رسمی به هواداران خود داد که از پیروزی روحانی خوشحال هستند و این را قبلا هم ذکر کردم. اکنون هم اعتقاد دارم احمدی نژاد علاقه‌مند به پیروزی علی لاریجانی پیروز شود.

این روزنامه نگار ادامه داد: احمدی نژاد تصوری دارد که فکر می کند فقط او می تواند اصلاح طلبان نزدیک با هاشمی رفسنجانی را سر صندوق شکست دهد. نمی خواهد این رکورد از دستش خارج شده یا به دست دیگری بیافتد، که برای همیشه به حاکمیت بگوید تا زمانی که من در صحنه نباشم، دیگر نزدیکان به نهاد قدرت در مواجهه با اصلاح طلبان مغلوب می شوند.این انگاره در ذهن احمدی نژاد بسیار قوی است، که بگوید فقط او توانسته دوبار اصلاح‌طلبان را سر صندوق شکست دهد. لذا او همه ظرفیت‌هایش ر ا برای شکست آقای رییسی بسیج می کند.



ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی