دیدارنیوز - خدابخش خاطرنشان کرد: قرار بود که پوتین و اردوغان امروز به تبریز بیایند ولی به علت دیدار با رهبر معظم انقلاب، این سفر به تهران انتقال یافت.
خدابخش ابراز کرد: پروژه مترو از جمله پروژههای مهم استان است که در حال حاضر این پروژه از ایستگاه ائلگلی تا سه راه امین رسیده است و برای احداث خط دوم نیز دستگاه TBM خریداری شده که پیمانکار آن قرارگاه خاتم است.
وی، مطالبه دیگر استان را احداث کارخانه ذوب در مس سونگون دانست و توضیح داد: در معادن مس سونگون، کنسانتره به کرمان میرفت و کارخانه ذوبی وجود نداشت از اینرو با پیگیرهای فراوان تا مدتی دیگر برای راهاندازی عملیات کارخانه ذوب اقدامات لازم صورت خواهد گرفت و دیگر نیاز نیست هیچ کنسانترهای به خارج از استان برود.
استاندار آذربایجانشرقی، پروژههای راه را از جمله پروژههای مهم برای توسعه سلامت و انتقال کالا برشمرد و تصریح کرد: سال گذشته حدود ۲ میلیارد ۴۰۹ میلیون دلار صادرات از استان داشتیم که به این منظور خوشبختانه پروژه راه تبریز به اهر با سرعت بیشتر در حال انجام است و بنده هر هفته از این پروژه بازدید خواهم کرد.
وی با اشاره به اینکه پروژه خواجه به ورزقان نیز در حال آسفالتگیری است، ادامه داد: پروژه تبریز به مرند نیز با سرمایهگذاری لازم به زودی شروع خواهد شد.
خدابخش با بیان اینکه آزادراه تبریز به سهند نیاز به اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومان داشت که با سرمایهگذاری در حال اجراست، افزود: در حال حاضر ۳۳ هزار خانوار در شهر جدید سهند زندگی میکنند که از اینرو باید در این شهر خدمات رفاهی، سلامتی، اداری و بخش خصوصی فراهم شود.
وی ادامه داد: پروژه هشترود به مراغه از جمله جادههای خطرناک است که با مشارکت بانک سپه، قرارگاه خاتم و وزارت راه و شهرسازی در حال اجراست.
خدابخش با اشاره به اینکه شهرکهای صنعتی اطراف تبریز پر شده است، تصریح کرد: در حال حاضر تولیدگران روی به سرمایهگذاری در منطقه «بیلوردی» هستند که جای شکر دارد چراکه توسعه را برای استان به ارمغان خواهد آورد.
وی با تاکید به اینکه راهآهن جزو پروژههای اولویتدار استان است، تصریح کرد: سال ۷۸ کلنگ راهآهن میانه به تبریز زده شده بود که اگر این پروژه اجرا شود، زمان طی مسیر تهران به تبریز، ۵ ساعت کاهش خواهد یافت.
خدابخش تصریح کرد: با پیگیریهای نمایندگان و استانداری این مسیر ۱۲۷ کیلومتر ریلگذاری شده است و تلاش میکنیم تا بستانآباد مسافرگیری شود و البته کارهای مسیر از بستانآباد به تبریز ۶۰ درصد انجام گرفته است که به علت وجود برخی پلها در مسیر «شیبلی» و نیاز به برخی ورقها و اینکه دولت برای این پروژه خاص پول نقد خواهند داد، امید است تا سال آینده تهران به تبریز با پایان این طرح مسافرگیری کند.
وی اذعان داشت: برقی کردن قطار با سرعت ۱۶۰ کیلومتر و برنامهریزی برای ایجاد قطار سریعالسیر جزو برنامههای دیگر ریلی است که مستلزم سرمایهگذار خارجی است.