دیدارنیوز - محمدحسن آصفری در جلسه علنی صبح امروز سهشنبه در توضیح سوالش از وزیر آموزش و پرورش دربارهی علت پرداخت نشدن حقالتدریس معلمان و عدم رتبهبندی فرهنگیان اظهار کرد: اگر وزیر آموزش و پرورش به قولی که در کمیسیون آموزش داده بود، عمل میکرد دیگر نیازی نبود که امروز در مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کنند.
وی همچنین خطاب به رییس جمهور تصریح کرد: ما در مجلس شورای اسلامی به دنبال مچگیری نیستیم و تنها میخواهیم مشکلات مردم حل شود.
نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: در هر نظام کشوری توجه به آموزش و پرورش موضوع اساسی و مهمی است امروز یک میلیون و ۷۰۰ هزار فرهنگی مشغول به کار و یا بازنشسته هستند و بیش از ۱۳ میلیون دانش آموز در کشور داریم که اگر به درستی به وضعیت آنها توجه نشود نمیتوان موفق بود. موفقیت هر کشوری مستلزم توجه به آموزش و پرورش است در این شرایط سوال این بوده که چرا معلمان مجبور میشوند برای گرفتن حقوق خود در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کنند؟.
آصفری اضافه کرد: امروز سرنوشت فرزندان ما در دست معلمان است که آنها در دریافت حقوق با مشکلات جدی مواجه هستند. قرار بود طرح رتبه بندی فرهنگیان عملیاتی شود که نه تنها اجرا نشده که اکنون شاهد اعتراض معلمان در دریافت حقوقشان هستیم. چرا معلمی که سه سال به صورت حقالتدریسی فعالیت داشته هنوز نمیتواند حقوق خود را دریافت کند.
وی در بخش دیگری از صحبتهایش اظهار کرد: مشکلات زندگی فرهنگیان همچون تامین اجاره مسکن، وام ازدواج برای فرزندان و مایحتاج زندگیشان گریبانگیر فرهنگیان شده که قرار است فرزندانمان را آموزش دهند. در بحث پرداخت حقوق معلمان قرار بر این شد که از رتبههایی مثل مقدماتی، ارشد و خبره به نوع پرداخت حقوق آنها توجه شود.
نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی توضیح داد: معلمی که قرار است در روستا تدریس کند نهایتا سه میلیون میگیرد این مشمول کسی است که تازه وارد آموزش و پرورش شده از آن طرف فردی که سابقه دارد نهایتا هفت میلیون آن هم بدون کسورات میگیرد سوال این است که معلم چهطور میتواند با این مبالغ زندگی خود را بگذراند و بعد هم توقع داریم که معلم وقت خود را برای مطالعه گذاشته که بتواند دانش آموزان را تربیت کند. این شدنی نیست چون معلم برای پرداخت هزینههای زندگی چارهای جز شغل دوم ندارد.
وی اضافه کرد: بنابر توضیحات وزیر آموزش و پرورش با کمبود ۲۰۰ هزار معلم در سال ۱۴۰۰ مواجه هستیم در این شرایط معلم حقالتدریسی میگیرید و حتی توان پرداخت حقوقش را ندارید. سرایدار آموزش و پرورش حداکثر سه میلیون حقوق میگیرد آن فرد چهطور میتواند با این وضعیت فضای مدرسه را آماده کند؟ مواردی دیده شده که مدرسه به دلیل نداشتن سرایدار وسائلش به سرقت رفته است.
آصفری با اشاره به یکی از اصول قانون اساسی دربارهی آموزش و پرورش رایگان برای همه مردم اظهار کرد: چرا باید معلمان علاقه داشته باشند که به سمت مدارس غیرانتفاعی روند؟ دلیل آن است که به آنها حقوق خوب داده میشود. در این شرایط دیگر توقع نداشته باشید که خروجی آموزش و پرورش و دانش آموزان ژنهای خوب نباشد همین دانش آموزان وارد دانشگاهها میشوند. نگاهی به قبولی رتبههای برتر دانش آموزان بیندازید و متوجه میشویم که درصد بالایی از خروجیهای رتبههای برتر از افرادی هستند که پولدار هستند و در مدارس غیرانتفاعی با دادن مبالغ هنگفت درس خواندهاند اما بچهای که در روستاست این توان را ندارد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: این وضعیت با عدالت سازگار نیست اگر به معلمان مدارس دولتی توجه شده و حقوق و اضافه کار آنها به موقع پرداخت شود قطعا استقبال برای حضور در مدارس دولتی بیشتر میشود بیشتر دغدغه نمایندگان آموزش و پرورش است و باید به آن توجه شود. باید جلوی تبعیض ساختاری در وزارت آموزش و پرورش و مدارس گرفته شود.
آصفری با اشاره به بخشنامه تعارض منافع دولت گفت: آیا این بخشنامه اجرایی شده است معلمی در شهرستانی مدیر مدرسه غیرانتفاعی و رییس ناحیه است و موسسه آموزشی هم دارد این فرد از چند جا قرار است حقوق بگیرد آن هم در مقابل معلمی که تنها کارش تدریس است و حقوق و اضافه کارش هم به موقع پرداخت نمیشود. نمونهای دیگر در بحث صندوق ذخیره فرهنگیان است که باید معلمان تاثیرات صندوقهای خود را در سفرههای خود ببینند که آیا پولهای ذخیرهشدهشان خروجی برایشان داشته است؟
به گفته وی وضعیت حقوق نیروهای بازنشسته آموزش و پرورش خوب نیست وقتی امنیت و پشتوانه شغلی وجود نداشته باشد نباید توقع داشت که معلمها وقت بگذارند هر چند که آنها با ایثارگری پای کار هستند به ویژه معلمانی که در مدارس دولتی کار میکنند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت گرفتن امتحانات در برخی مناطق گفت: در برخی از مناطق به دلیل کمبود منابع از دانش آموزان میخواهند تا برگه امتحانی به همراه بیاورند حال اینکه در گذشته هزینه بخشی از نیازمندیهای مدارس را هم اولیا پرداخت میکردند. ما انتظار نداریم آموزش و پرورش به تنهایی مشکلات را حل کند. تاکید بر این است که باید دولت پای کار آید. وقتی معلم رزمندهای با ۲۸ سال سابقه در آموزش و پرورش از مدیریت خلع میشود یعنی نگاه سیاسی در برخی مدارس و آموزش و پرورش وجود دارد.
آصفری در پایان اظهار کرد: مردم از شعار و وعده در حوزه آموزش و پرورش خسته شدهاند نمیتوان سر معلمان را کلاه گذاشت و با ان شاءالله و ماشاءالله کلام را تمام کرد. باید وزیر آموزش و پرورش این موضوعات را در هیات دولت پیگیری کند.