تیتر امروز

فوری؛ رئیس‌جمهور در حادثه سقوط بالگرد به شهادت رسید/ عزای عمومی در پاکستان
این گزارش بروزرسانی می‌شود

فوری؛ رئیس‌جمهور در حادثه سقوط بالگرد به شهادت رسید/ عزای عمومی در پاکستان

روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت‌ماه، بالگرد حامل ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در آذربایجان شرقی دچار سانحه شد و صبح روز دوشنبه رئیس جمعیت هلال احمر از پیدا شدن لاشه بالگرد خبر داد. متاسفانه ابراهیم رئیسی...
«جوانی جمعیت ایران» از رویا تا واقعیت
«دیدارنیوز» در گفت‌وگو با آسیب‌شناس اجتماعی بررسی می‌کند:

«جوانی جمعیت ایران» از رویا تا واقعیت

عضو هیات علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی معتقد است تا زمانی که چالش‌های درمانی، آموزشی و رفاهی را حل نکنند نمی‌توان انتظار افزایش جمعیت داشت.
سیل غارتگر اومد، از تو رودخانه گذشت ...
دیدار آنچه در مشهد اتفاق افتاد را بررسی می‌کند

سیل غارتگر اومد، از تو رودخانه گذشت ...

چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت، مشهد، ساعت حدود دو بعدازظهر؛ باران شروع می‌شود، سیل می‌آید، ۹ نفر جان خود را از دست می‌دهند، اما مدیران شهری می‌گویند: آبگرفتگی بود نه سیل!.

خبرخوانی هفتگی دیدارنیوز: افزایش آمارکرونا، قیمت دلار، خودرو و زن‌کشی ادامه دارد

هفته پایانی خرداد ماه پر بود از خبر‌های بد. آمار ابتلا و فوت ناشی از کرونا سیر صعودی دارد، قیمت دلار از ۱۸ هزارتومان گذشت و به پیش می‌رود، خودرو بازارش آشفته است و با وجودی عملا مشتری وجود ندارد، ولی شاهد افزایش آن هستیم. در این هفته خبر بیهوش شدن و مصدوم شدن از ناحیه دست چپ حجت الاسلام مهدی کروبی محصور را داشتیم که موجی از واکنش‌ها و درخواست برای رهایی او و دیگر محصورین را در پی داشت.

کد خبر: ۶۳۶۵۲
۱۵:۲۱ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۹
دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: هفته پایانی خرداد ماه هم مانند هفته‌های پیش از آن پر بود از خبر‌ها و اتفاقات مختلف. ناخوشایندترین‌ترین اتفاق همانگونه که از هفته‌های قبل هم شروع شد بود، شتاب گرفتن آمار مبتلایان و فوت شدگانی ناشی از ویروس کرونا بود. آخرین آمار از زبان سخنگوی وزارت بهداشت حاکی از جدی بودن این موضوع است، زیر در روز ۲۹ خرداد اعلام کرد، شمار قربانیان کرونا در کشور از مرز ۹۰۰۰ تن گذشته و ۵ استان همچنان در وضعیت قرمز قرار دارند.

سیماسادات لاری از شناسایی ۲۵۹۶ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور خبر داد و گفت: «متاسفانه مجموع جانباختگان این بیماری در کشور به ۹۲۷۲ نفر رسید. از ۲۸ خرداد تا امروز ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۲۵۹۶ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که ۹۳۰ مورد بستری شدند. مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۱۹۷ هزار و ۶۴۷ نفر رسید».
لاری ادامه داد: «متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۸۷ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۹۲۷۲ نفر رسید. اما خوشبختانه تاکنون ۱۵۶ هزار و ۹۹۱ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده اند، در عین حال ۲۷۹۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. همچنین تا کنون یک میلیون و ۳۴۴ هزار و ۵۹۹ آزمایش تشخیص کووید-۱۹ در کشور انجام شده است. استان‌های بوشهر، خوزستان، آذربایجان شرقی، کرمانشاه و هرمزگان در وضعیت قرمز قرار دارند».

به هر حال به نظر می‌رسد باید بپذیریم که بحران کرونا فعلا قصدندارد ایران و جهان را رها کند و آنگونه که کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند پاییز و زمستان بعدی هم باید منتظر موجی شدید از شیوع این ویروس باشیم. تنها راهی که می‎ماند کنار آمدن با این ویروس کشنده مانند نمونه‌های مشابه آن در سال‌های دور و نزدیک است.
 
دلار راه خود را می‌رود
روند افزایشی قیمت دلار در آخرین روز هفته نیز متوقف نشد و هر دلار امریکا روز پنجشنبه با افزایش قیمت ۱۵۰ تومانی در صرافی‌های بانکی روبرو بود. به صورت که هر دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی به قیمت ۱۸ هزار و ۳۵۰ تومان فروخته می‌شود که در قیاس با روز گذشته افزایشی برابر با ۱۵۰ تومان را نشان می‌دهد. سد مقاومتی دلار پیش‌تر از سوی فعالان بازار برابر با ۱۸ هزار تومان اعلام شده بود که این سد در میانه هفته جاری شکست. سد مقاومتی دوم ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان تعریف شده است و حالا با رشد قیمت ها، ارز شاخص بازار ایران در حال نزدیکی به سد مقاومتی دوم است. نرخ خرید هر دلار در صرافی‌های بانکی نیز برابر با ۱۸ هزار و ۲۵۰ تومان عنوان شده است.
 
افزایش عجیب قیمت خودرو در بازار بی‌مشتری
 پس از گذشت نزدیک به دو هفته از اجرای طرح فروش فوق العاده خودرو گرانی به این بازار بازگشت و خودرو‌هایی که با اقدامات اخیر شورای رقابت کمی کاهش قیمت را تجربه کرده بودند دوباره گران شدند. یک ماه از نهایی شدن تصمیم افزایش قیمت کارخانه خودرو‌ها می‌گذرد با این حال اجرای این تصمیم با مخالفت خودروسازان همراه است و حالا زمزمه‌هایی از لغو این مصوبه به گوش می‌رسد چرا که ممکن است قیمت‌هایی که در شرایط فعلی برای خودرو‌ها اعلام می‌شود کمتر از قیمت‌هایی باشد که خودروسازان در سال گذشته در فروش خود اعمال کرده اند و این به معنی بدهکار شدن خودروسازان به خریداران سال قبل باشد.
 
قیمت‌ها در بازار خودرو از زمان نهایی شدن تصمیم افزایش قیمت کارخانه تا اجرای اولین مرحله فروش فوق العاده خودرو توسط ایران خودرو کمی تعدیل شده بود، اما پس از اجرای اولین طرح فروش فوق العاده بازار خودرو نوعی رکود بر بازار حاکم شد و در شرایطی که فعالان بازار از عدم خرید و فروش خودرو خبر می‌دهند، قیمت‌ها افزایشی شدید را تجربه کرده است. در فایل‌های اعلامی در فضای مجازی قیمت  ۲۰۶ که تا ۱۱۸ میلیون تومان نیز کاهش یافته بود حالا ۱۴۰میلیون تومان اعلام می‌شود.  از سوی دیگر خودرو دنا پلاس است که قیمت آن تا ۲۰۶ میلیون تومان پایین آمده بود، اما روز پنجشنبه این خودرو افزایش ۱۹ میلیون تومانی را نسبت به ماه گذشته و افزایش ۱۵ میلیون تومانی را نسبت به هفته گذشته تجربه می‌کند و قیمت آن امروز به ۲۲۵ میلیون تومان رسیده است. انواع مدل‌های پراید، اما نسبت به سایر خودرو‌ها در بازار نوسانات قیمت کم تری را تجربه می‌کنند و حتی در برخی مواقع بازار شاهد کاهش قیمت برخی از مدل‌های این خودرو است به عنوان مثال قیمت پراید ۱۳۱ از هفته گذشته ۵۰۰ هزار تومان کاهش یافته است و این خودرو به قیمت ۷۳ میلیون تومان رسیده است و قیمت پراید ۱۱۱ از هفته گذشته ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافته است و این خودرو به قیمت ۸۳ میلیون تومان رسیده است؛ این دو خودرو، اما طی یک ماه گذشته افزایش قیمت چشمگیری را تجربه کرده اند چراکه پس از نهایی شدن تصمیم افزایش قیمت کارخانه خودرو‌ها قیمت پراید ۱۱۱ تا ۷۰ میلیون تومان و قیمت پراید ۱۳۱ تا ۶۶ میلیون تومان پایین آمده بود.
 
 
تراژدی زن‌کشی روی نوار تکرار
پس از کشته شدن رومینا اشرفی دختر نوجوان ۱۳ ساله گیلانی-تالشی به وسیله داس توسط پدرش و به دلیل دوستی با یک پسر ۳۵ ساله، صدای اعتراض فعالان اجتماعی و حقوق زنان بیشتر همیشه بلند شد و موجی از همدردی و انزجار را در جامعه و حتی در میان مسئولان ایجاد کرد تا جایی که مشخصا باعث شد لایحه حمایت از زنان و کودکان به سرعت تصویب شود. اما این اتفاق باعث نشد ما شاهد موارد مشابه نباشیم. قتل‌های ناموسی مثل گذشته ادامه دارد و احتمالا ادامه خواهند داشت. در ماه گذشته در جاده تهران به خوزستان یک مرد جوان همسرش که مادر دو بچه هم بود، را با ۱۲ ضربه چاقو بین راه و جلوی چشم بچه‌ها به قتل رساند و او را در مقصد در صندوق عقب ماشین خود گذاشت و مستقیم خود را به یکی از کلانتری‌های دزفول تحویل داد، این از جمله اخباری بود که در رسانه‌ها بازتابی نداشت.

همسر کشی در آبادان
 ۲۵ خرداد ماه هم مرد جوان آبادانی سر همسرش را به دلیل خیانت برید و خود را به عنوان قاتل ناموسی به پلیس معرفی کرد. ساعت حدود ۲۲:۳۰ یکشنبه شب ۲۵ خرداد جوانی ۲۳ ساله با در دست داشتن کاردی خونین با حضور در کلانتری ۱۱ ولیعصر آبادان اظهار کرد به دلیل خیانت همسرش او را کشته است. جوان آبادانی به ماموران گفت؛ سر همسر ۱۹ساله اش را از تنش جدا کرده و در منطقه بهار ۵۶ در کنار رودخانه بهمنشیر رها کرده است. در پی این اظهارات مأموران پلیس بلافاصله با راهنمایی فردی که ادعا می‌کرد زنش را به قتل رسانده سر صحنه جرم رفته و مشاهده کردند قاتل سر زن جوان را از بدن جدا کرده است. متهم قتل ناموسی در بازجویی‌های اولیه ادعا کرد همسرش متولد سال ۱۳۸۰ و دختر عمویش بوده است. ظاهرا عروس جوان یک سال قبل، ۲ روز پس از مراسم عقدش با همراهی فرد دیگری از خانه فرار می‌کند که داماد جوان یک سال به جستجوی همسرش می‌پردازد تا این که او را در مشهد می‌یابد و همسرش را به بهانه این که بخشیده است به آبادان برمی گرداند؛ که البته پرونده در حال طی مراحل قانونی است و جزییات بیشتر را بعد از آن تحقیقات مشخص می‌شود.
 
سریال زن‌کشی پایانی ندارد و با وجود تعدد رسانه اعم از رسمی و اجتماعی اجازه نمی‌دهد اتفاقی پنهان بماند. متاسفانه در این هفته اتفاق ناگواری از همین جنس هم در کرمان افتاد که دست کمی از مورد رومینای تالشی و زن آبادانی نداشت و از بعد رسانه‌ای و جراحت اجتماعی شاید نسب به نمونه‌های قبلی گسترده‌تر هم بود. هر چند دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان در روز ۲۸ خرداد برخی رسانه‌ها را در کیفیت انتشار این خبر مغرض معرفی کرد گفت: برخی رسانه‌ها که اغراض خاص خود را دنبال می‌کنند مسایلی را به دروغ به حادثه کشته شدن دختر جوان کرمانی به دست پدرش افزوده‌اند؛ ولی این اصل مسئله را حل نمی‌کند و اصل کشته‌شدن یک دختر جوان با هر ابزار و کیفیت پابرجاست.
 
"دادخدا سالاری" دادستان عمومی و انقلاب کرمان در تشریح جزییات حادثه کشته شدن یک دختر جوان در کرمان اظهار کرد: متاسفانه به دنبال مشاجرات خانوادگی بین پدر و دختر یک خانواده، دختر ۲۲ ساله‌ای به دست پدرش که بالای ۵۰ سال سن داشته، به قتل می‌رسد. وی با بیان اینکه قاتل در بازجویی‌های خود تاکید داشته که قصدی برای کشتن دخترش نداشته است افزود: پدر این دختر در بازجویی‌های خود عنوان کرده که صرفا به قصد ترساندن فرزندش یک میله فلزی آب را به سمت دخترش پرتاب کرده که متاسفانه در اثر اصابت میله با سر، این دختر خانم ۲۲ ساله فوت می‌کند.
 
به نظر می‌رسد که مقامات و مسئولان باید نگران این فقر فرهنگی باشند که منجر به گرفتن جان یک انسان می‌شود، چون آقای دادستان با اشاره به مباحث مطرح شده در فضای مجازی و رسانه‌های معاند مبنی بر قتل دختر توسط پدرش با تبر گفته بود: «به هیچ عنوان در این حادثه مسائل ناموسی و انتقام گیری مطرح نبوده و تنها مشاجرات خانوادگی دلیل این حادثه بوده و سایر عناوین مطرح شده در فضای مجازی پیرامون این حادثه کذب است.»
 
ادامه خط خبری احمدی‌نژاد
احمدی نژاد  و موضوع ورود او به انتخابات ریاست جمهوری پس از سه هفته همچنان ادامه  دارد و این قصه از پی آن شروع شد که یکی از اعضای شورای مرکزی حزب جمهوریت خبر از فعالیت‌هایی داد مبنی بر این که اطرافیان او به دنبال راه‌ها و رایزنی‌هایی هستند که نهایتا بتوانند تایید صلاحیت او را در ۱۴۰۰ از شورای نگهبان اخذ کنند. این خبر که بازتاب داخلی گسترده‌ای داشت در رسانه‌های بین‌المللی هم به آن پرداخته شد و شاید به همین دلیل بود که احمدی‌نژاد پس از مدت‌ها با یک تلویزیون اینترنتی فارسی زبان بوستون آمریکا مصاحبه کرد و در آنجا خواهان ارتباط و همکاری بین ایران و آمریکا شد. طی سه هفته گذشته تعداد زیادی از رسانه‌های بزرگ کشور برای احمدی‌نژاد و ۱۴۰۰ پرونده اختصاصی گشوده اند و همچنان موارد جدیدی به آن می‌افزایند.
 
کروبی دوبار از پله سقوط کرد، بحث محصورین داغ شد
 در اوایل هفته خبر‌هایی رسید که حجت‌الاسلام مهدی کروبی از چهره‌های مشهور جمهوری اسلامی، نماینده امام (ره) در نهاد‌های مختلف بعد از انقلاب، رییس پیشین مجلس اسلامی و کاندیدای ریاست جمهوری در سال‌های ۸۴ و ۸۸ که کمافی‌السابق در حصر خانگی به سر می‌برد به علت سقوط راه‌پله محل اسکان خود دچار بیهوشی و شکستگی دست چپ شده است که این خبر واکنش‌های زیادی را در عرصه عمومی و رسانه‌ای در پی داشت. مهدی کروبی که در سن ۸۳ سالگی به سر می‌برد بر اثر سقوط از راه پله یک‌بار بیهوش و بستری شد و دفعه دوم دست چپشان آسیب دید، در همین رابطه شاهد واکنش‌های زیادی از سوی گروه‌ها و افراد مختلف در فضای رسانه‌ای رسمی و شبکه‌های اجتماعی بودیم که مهمترین این واکنش‌ها نامه آیت‌الله موسوی خویینی‌ها به کروبی و نامه حزب اعتماد ملی به رییس قوه قضاییه بود.
 
محمدرضا عارف پس از یک خواب طولانی اکنون که مسئولیتی در کشور ندارد پس از انتشار خبر مربوط به مهدی کروبی طی تماسی با خانم فاطمه کروبی (همسر مهدی کروبی) از وضعیت جسمانی او کسب اطلاع کرد. رئیس بنیاد امید ایرانیان با بیان اینکه آقای کروبی از چهره‌های موثر انقلاب اسلامی ایران هستند، تصریح کرد: وضعیت حصر آقایان کروبی، موسوی و خانم رهنورد با نگاهی که به منافع ملی وجود دارد باید حل و فصل می‌شد و تداوم این وضعیت را به نفع منافع ملی نمی‌دانم  و امیدوارم برای همگرایی بیشتر هر چه زودتر شاهد حضور این عزیزان در جمع یاران انقلاب باشیم. عارف به فاطمه کروبی گفت؛ سلام ویژه من را به آقای کروبی برسانید و سلامتی کامل ایشان را از خداوند منان خواستارم. فاطمه کروبی نیز از پیگیری‌های دکتر عارف در مورد وضعیت محصورین قدردانی و از روند درمانی همسر خود توضیحاتی را ارایه کرد.
 
حزب اعتمادملی به رییس قوه قضاییه نامه نوشت و در آن نامه از سیدابراهیم رییسی خواست: «با گذشت قریب به یک دهه اعمال مجازات حصر خانگی، همواره تقاضای حداقلی آیت‌الله کروبی محاکمه علنی توسط دادگاه صلاحیتدار بوده است. زیبنده و شایسته نظام قضایی جمهوری اسلامی ایران نیست که مجازاتی بر شهروندان بدون رسیدگی قضایی و صدور حکم توسط محکمه صلاحیتدار اعمال شود. جناب آقای کروبی با گذشت ٨٣ سال سن ایام کهنسالی عمر خود را با مشقت تحمیلی و در حصر خانگی ومحرومیت از بدیهیات زندگی عادی و حال نامساعد جسمی سپری می‌کند. در طول یک ماه اخیر به‌دلیل فشار‌های ناشی از این حصر با افت شدید فشار خون (٥/٥ درجه)  و پوکی استخوان مواجه گشته که بر اثر عدم تعادل جسمانی ناشی از آن دچار شکستگی استخوان دست شده و هم‌اکنون با سختی ایام را سپری می‌کند.»

حزب اعتماد ملی در بخش دیگری از نامه خود به رییس قوه قضاییه تصریح کرده است: «حزب اعتماد ملی هم در کنار نگرانی‌هایی که از مصدومیت و کهولت سن دبیرکل خود بیان می‌کند از یاد مهندس میرحسین موسوی و خانم زهرا رهنورد هم غافل نیست و دراین نامه از جمله اضافه می‌کند: نیک می‌دانید که این وضعیت در خصوص جناب آقای مهندس میرحسین موسوی و همسر بزرگوارشان سرکار خانم دکتر زهرا رهنورد نیز جاری و ساری است؛ بنابراین انتظار می‌رفت که این معضل از همان آغاز دوره  مسئولیت جنابعالی بر قوه قضاییه حل و فصل می‌شد که اینگونه نشد. اکنون امید و انتظار این است با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع؛ پیگیری قانونی و مصلحانه امر در دستور کار حضرتعالی و دستگاه قضایی کشور قرار گیرد و حصر آیت‌الله مهدی کروبی و همچنین مهندس میر حسین موسوی و همسر گرامی‌اش خانم دکتر زهرا رهنورد که از مواریث دوران مدیریت قضایی قبل بوده، در دوره مدیریت جدید خاتمه یافته و این قفل سیاه با کلید جنابعالی گشایش یابد.»
 
موسوی خویینی‌ها به خود کروبی نامه نوشت و از موسوی و رهنورد یاد کرد
 مهمترین واکنش نسبت به مصدوم شدن مهدی کروبی از سوی آیت‌الله علی‌اکبر موسوی‌خویینی‌ها بود.  او در نامه‌ای خطاب به شیخ محصور ضمن آرزوی سلامتی و پایان یافتن حصر او و دیگر محصورین، نوشت: «خبر عارضه اخیر و حادثه پس از آن به ویژه در شرایط ناگوار حصر موجب تاسف و نگرانی گردید هر چند بهبود نسبی پس از آن از نگرانی علاقه‌مندان کاسته است و اطمینان دارند که این عوارض و حوادث و دیگر مشکلات که در این سال‌ها به ویژه در دوران حصر فراوان بوده است خللی در اراده جنابعالی در ادامه راهی که انتخاب کرده‌اید، ایجاد نمی‌کند». وی در بخش دیگری از این نامه با اشاره به مشکلات امروز ایران نوشته است: «با این همه از خداوند مسألت داریم که دوران حصر همزمان با حل مشکلات فرساینده کشور و ملت به پایان برسد و با تدبیر و پایبندی به اصول و ارزش‌های تغییرناپذیر انقلاب اسلامی، ایران و ملت ایران راه عزت و اقتدار و سربلندی را ادامه دهد و فشار‌های وارد بر مردم به‌ویژه فشار اقتصادی که معیشت اقشار بسیاری را سخت به چالش کشیده است، برداشته شود.»

موسوی خوئینی‌ها در بخش پایانی نامه خود همچنین با اشاره میرحسین موسوی و زهرا رهنورد آورده است: «از خداوند عافیت کامل و عاجل و طول عمر برای جنابعالی و رفع حصر شما و دو عزیز دیگر جناب آقای مهندس میرحسین موسوی و سرکار خانم دکتر زهرا رهنورد را مسألت دارم».
 
 
هر جمعه؛ خلاصه اخبار و اتفاقات هفته‌ای که گذشت را در دیدارنیوز بخوانید

 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی