تیتر امروز

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست
در گفت‌وگوی دیدار اندیشه با یک فقیه و استاد دانشگاه و حوزه، مطرح شد:

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست

عبدالرحیم سلیمانی اردستانی در برنامه دیدار اندیشه گفت: اصرار بر حق تعیین سرنوشت مهمترین دلیل امتناع امام‌ حسین (ع) بر عدم بیعت با حاکم بود.
انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF

این یازدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.

بيماران خاص اميدوار باشند (برنامه هاي وزارت بهداشت براي كمك به گروه‌هايي از شهروندان)

News Image Lead

در اين وانفسايي كه هر روز خبر افزايش قيمت كالاها و محدوديت ها و كمبودهاي گروه‌هايي از آن‌ها شنيده مي شود، برنامه وزارت بهداشت براي كمك به گروه‌هايي از شهروندان و بيماران خاص مي‌تواند اتفاقي اميد بخش باشد.

کد خبر: ۵۷۲۳
۱۱:۱۶ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۷
دیدارنیوز ـ در حالي كه بسياري از بيماران خاص و خانواده هاي‌شان اين روزها درگير تامين هزينه‌هاي گزاف دارو و خدمات درماني هستند، خبرهايي از وزارت بهداشت به گوش مي‌رسد كه مي‌تواند از تشديد نگراني خانواده‌ها جلوگيري كند. در همين باره کارشناس مسئول بیماران هموفیلی وزارت بهداشت با بیان اینکه یکی از برنامه‌های جدی وزارت بهداشت در این حوزه و در سال ۹۷ ایجاد مراکز جامع هموفیلی و سایر بیماران مبتلا به اختلالات انعقادی است، گفت: بر همین اساس از دانشگاه‌های علوم پزشکی مختلف استعلام گرفته‌ و نیازهای تجهیزاتی و نیروی انسانی‌شان را در زمینه فیزیوتراپی، دندان‌پزشکی، آزمایشگاه و... احصا کرده‌ایم. بنابراین دو اقدام را انجام می‌دهیم؛ یکی تعلیم و آموزش نیروهای انسانی در این حوزه و دیگری تجهیز مراکز درمانی که در برنامه عملیاتی سال ۹۷ قرار دارد.حنطوش زاده تاكيد كرد: در گذشته اعلام کردیم که ۱۰ مرکز جامع بیماران خاص را در کشور ایجاد می‌کنیم، اما در دوره جدید تصمیم گرفته شد که در تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی یک مرکز جامع ایجاد شود. البته برنامه ایجاد ۳۰ مرکز جامع در حال عملیاتی شدن است و به تدریج در سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز این مراکز را ایجاد خواهیم کرد.وي درباره وضعیت کنونی ارائه خدمات دندان‌پزشکی برای بیماران هموفیلی و سایر مبتلایان به اختلالات انعقادی نیز گفت: در حوزه دندان‌پزشکی در حال حاضر بیماران می‌توانند به دانشگاه‌هایی که دانشکده دندان‌پزشکی دارند، مراجعه و خدمت مورد نیازشان را دریافت کنند.
 
براي مثال در تهران بیمارستان علی‌اصغر و چند مرکز دیگر این خدمات را ارائه می‌دهند، اما در برنامه عملیاتی ۹۷می‌خواهیم مراکزی در ۳۰دانشگاه علوم پزشکی ایجاد کنیم تا مرکزی تحت عنوان دندان‌پزشکی هم داشته باشند و دسترسی بیماران به این خدمات راحت‌تر انجام شود.بر همین اساس برای ۶۰دانشگاه علوم پزشکی ۱۸۰ یونیت دندان‌پزشکی در نظر گرفته‌ایم. البته از آنجایی که خدمات دندان‌پزشکی به صورت خصوصی ارائه می‌شوند، برای کمک به بیماران هموفیلی سالانه حدود ۸۰۰ هزار تومان برای هر بیمار جهت انجام خدمات دندان‌پزشکی تامین اعتبار کرده‌ایم.

تسهيلاتي براي هموفيلي ها

کارشناس مسئول بیماران هموفیلی وزارت بهداشت در ادامه از ثبت بیش از ۱۰ هزار بیمار مبتلا به اختلالات انعقادی در سامانه وزارت بهداشت خبر داد و گفت: یکی از برنامه‌های جدی وزارت بهداشت در این حوزه و در سال ۹۷ ایجاد مراکز جامع هموفیلی و سایر بیماران مبتلا به اختلالات انعقادی است.حنطوش‌زاده ، با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۱۰ هزار و ۸۰۰ بیمار مبتلا به اختلالات انعقادی و خونریزی‌دهنده در سامانه وزارت بهداشت ثبت شده‌اند، گفت: حدود ۶۰۰۰نفر از این بیماران مبتلا به نوع شدید اختلالات خونریزی‌دهنده هستند.وی با اشاره به شیوع خونریزی‌های مفصلی در بیماران مبتلا به اختلالات انعقادی، افزود: خونریزی‌های مفصلی در این بیماران منجر به معلولیت در آن‌ها می‌شود. بر همین اساس شایع‌ترین نوع معلولیت و ناتوانی در این بیماران ناشی از اختلالات مفصلی است. بنابراین توان بخشی و فیزیوتراپی در برنامه درمان جامع بیماران هموفیلی نقش بسزایی دارد.حنطوش‌زاده به اجرای برنامه درمان یا مراقبت جامع از بیماران مبتلا به اختلالات انعقادی اشاره کرد و افزود: در این برنامه بررسی می‌کنیم که این اختلالات در چه ارگان‌هایی از بدن بیمار عارضه ایجاد می‌کند تا با این اقدام بتوانیم از بروز عوارض آن جلوگیری کنیم. در حالت معمولی نباید اجازه دهیم بیمار هموفیلی خونریزی کند، مفصلش تخریب شود و بعد به سراغ ما بیاید تا درمانش کنیم.
 
بنابراین در وهله اول باید پیشگیری کنیم و برای پیشگیری و بهبود کیفیت زندگی بیمار هم باید برنامه جامعي داشته باشیم. در برنامه جامع بیماران مبتلا به اختلالات انعقادی یک‌سری مشاوره‌های تخصصی برنامه‌ریزی شده است. به عنوان مثال با توجه به اینکه بیماران مبتلا به اختلالات انعقادی، فرآورده‌های خونی دریافت می‌کنند، باید هر 6ماه یک‌بار مشاوره تخصصی عفونی و گوارشی برای جلوگیری از عفونت‌های ویروسی مانند هپاتیت و اچ‌ آی وی برای‌شان در نظر گرفته شود تا در این مشاوره‌ها ویزیت شده و از حمایت‌های لازم بهره‌مند شوند یا اینکه یک متخصص ارتوپد باید هر 6 ماه یک‌بار بیمارانی را که هنوز خونریزی‌های زیادی نداشته‌اند، معاینه کند و اجازه ندهیم که مفاصل این بیماران تخریب شود.

خدماتي براي دندانپزشكي بيماران

حنطوش‌زاده با بیان اینکه در حوزه دندان‌پزشکی این بیماران هم باید تمهیداتی اندیشیده شود، گفت: در حوزه دندان‌پزشکی بیماران با اختلالات انعقادی باید به صورت دوره‌ای، هر 6 ماه یک‌بار ویزیت شوند و تمام خدمات دندان‌پزشکی لازم قبل از اینکه شرایط‌شان به وضعیت بد و حاد برسد، به آن‌ها ارائه شود. در حوزه آزمایشگاه، فیزیوتراپی و توان‌بخشی هم باید این اقدامات و مشاوره‌ها را داشته باشیم. بر این اساس برنامه جامع درمان به این معنی است که تمام امور بیماران با اختلالات انعقادی به صورت دوره‌ای بررسی شده و از بروز عوارض شدیدتر در آن‌ها پیشگیری کنیم. در حال حاضر اولویت‌بندی‌هایی در این حوزه‌ها انجام داده‌ایم؛ به‌ طوری‌که چهار یا پنج سال است برنامه‌های آموزشی برای پزشک و پرستار برگزار می‌کنیم زیرا پزشک و پرستار به عنوان هسته اولیه تیم درمان می‌توانند شرایط بیماران را مدیریت کرده و بیمار را به موقع ارجاع دهند. بر همین اساس دوره‌های آموزشی خاصی را برای‌شان برگزار می‌کنیم. در حوزه آزمایشگاه و فیزیوتراپی نیز دوره‌های آموزشی مرتبط را با همکاری کانون هموفیلی ایران برگزار کرده‌ایم.وي درباره اظهاراتی مبنی بر کمبود داروهای بیماران هموفیلی طی چند هفته اخیر، گفت: آخرین محموله دارویی به دلیل تغییر نرخ ارز وارد نشده بود؛ یعنی وقتی داروها وارد گمرک شد، نرخ ارز بالا رفت و قیمت‌ها تغییر کردند و به همین دلیل تا زمان قیمت‌گذاری مجدد داروها، یک ماه طول کشید. البته در این مدت هم دارو در بازار وجود داشت و هیچ مشکلی نداشتیم. در حال حاضر هم دارو هموفیلی‌ها وارد شده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

دارو از نان شب واجب تر است

تمام تلاش ما باید این باشد که مردم در حوزه دارو احساس درد و رنج نکنند و مطمئن باشید در این زمینه کوتاهی نخواهیم کرد.در كنار خبرهاي خوشي كه كارشناس وزارت بهداشت دارد، سیدحسن هاشمی، وزير بهداشت نيز با اشاره به اینکه باید واقع‌بینانه پیش رویم، تصریح کرد: امسال تورم متفاوت و حقوق و دستمزد تغییر یافته است؛ به طوری که هر ساله درصدی برای افزایش دارو اضافه می‌شود. امسال دولت قبل از موضوع ارز و سکه پنج درصد به خدمات درمانی و پزشکی افزوده و شورای عالی بیمه نیز تصمیم گرفت پنج درصد به دارو، تجهیزات و لوازم آزمایشگاهی اختصاص دهد. بنابراین به طور متوسط ۹ درصد به قیمت داروها افزوده خواهد شد که نظارت‌ انجام می‌شود و به این معناست که برخی داروها به طور میانگین ۹ درصد افزایش قیمت داشته‌اند و برخی هم ممکن است هیچ‌گونه افزایش قیمتی نداشته باشند.وی با اشاره به اینکه در حوزه دارو از سوی ما و مردم نظارت‌ها انجام می‌شود، تصریح کرد: جاهایی که ما کوتاهی می‌کنیم، مردم خود می‌توانند نظارت کنند. تخلف ممکن است از سوی داروخانه باشد و مردم می‌توانند قیمت‌ها را در سایت یا با تلفن همراه کنترل کنند. حوزه دارو نیاز روزمره مردم است و واجب‌تر از نان و غذا به شمار می‌رود. بنابراین تمام افراد باید مراقبت کنند و تخلفات و مغایرت‌ها در قیمت‌ها را از طریق شماره ۱۹۰ اطلاع دهند. از این مسیر کنترل‌ها انجام می‌شود. بي شك در ماه‌های آینده کنترل‌ها در این زمینه شدیدتر خواهد شد.
 
منبع: قانون/ ۶ مرداد ۹۷
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی