تیتر امروز

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست
در گفت‌وگوی دیدار اندیشه با یک فقیه و استاد دانشگاه و حوزه، مطرح شد:

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست

عبدالرحیم سلیمانی اردستانی در برنامه دیدار اندیشه گفت: اصرار بر حق تعیین سرنوشت مهمترین دلیل امتناع امام‌ حسین (ع) بر عدم بیعت با حاکم بود.
انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF

این یازدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.

مذاکره امنیتی سران آفریقایی با ماکرون در آخرین روز نشست اتحادیه آفریقا

سران کشورهای آفریقایی در جریان سی و یکمین نشست اتحادیه آفریقا در پایتخت موریتانی که با حضور ماکرون برگزار شد، به تلاش‌های هماهنگ برای ارتقای امنیت این قاره و شکست سازمان‌های تروریستی خصوصا در نیجریه و منطقه ساحل متعهد شدند.

کد خبر: ۴۱۶۸
۱۰:۱۰ - ۱۲ تير ۱۳۹۷

دیدارنیوز - رئیس‌جمهوری فرانسه دوشنبه وارد نواکشوت، پایتخت موریتانی شد تا درباره مقابله با افراطگرایی و راه‌های تامین مالی مبارزه با تروریسم و عملیات‌های صلحبانی بحث و رایزنی کند.

محمد ولد عبدالعزیز، رئیس‌جمهوری موریتانی در فرودگاه به استقبال ماکرون رفت و رئیس‌جمهوری فرانسه را بابت فعالیت در راستای توسعه این منطقه و مبارزه علیه تروریسم و بی‌ثباتی ستود.

عبدالعزیز گفت روابط میان موریتانی و فرانسه در چندین حوزه حیاتی مثل دفاع و امنیت، انرژی و خصوصا سلامت پیشرفت چشمگیری کرده است.

او گفت، ماکرون از نیروی منطقه‌ای تازه‌تاسیس گروه پنج ساحل برای ارتقای توسعه و مبارزه علیه افراطگرایی، جرایم سازمان‌یافته و قاچاق غیر قانونی حمایت کرده است.

ماکرون با روسای گروه ۵ ساحل (جی ۵ ساحل) که شامل موریتانی، نیجر، مالی، چاد و بورکینافاسو می‌شود، دیدار داشت.

رئیس‌جمهوری فرانسه گفت: این تبادل نظر فرصتی برای ابراز تعهدم به احیای ارتباط میان فرانسه و قاره آفریقا، میان آفریقا و اروپاست اما همچنین تفکر دوباره درباره این ارتباط به شیوه‌ای مستحکم است؛ همان کاری که ما با سایرین درباره مسائل امنیتی، مبارزه با تروریسم و آموزش داریم.

سی و یکمین نشست سران اتحادیه آفریقا در نواکشوت، پایتخت موریتانی و با حضور رهبران ۲۲ کشور و نمایندگانی عالی دیگر کشورهای آفریقایی با شعار مبارزه با فساد از روز یکشنبه آغاز شده است.این نشست در شرایطی برگزار شد که شاخه القاعده در مالی مسوولیت سه حمله طی سه روز را در مالی پذیرفت.

رئیس‌جمهوری موریتانی یکشنبه گفت آفریقا فورا به رویکرد جامعی برای مدیریت حملات افراطی نیاز دارد.

در اختتامیه این نشست، رهبران آفریقایی یک سری تصمیماتی را تصویب کردند و دست‌کم ۴۹ کشور معاهده منطقه تجاری آزاد قاره آفریقا را به امضا رساندند. سایر تصمیمات درباره نابودی فساد و اصلاح نهادهای اتحادیه آفریقا در کنار توصیه‌هایی برای کمک به مناطق پر تنش شامل سودان جنوبی بود.  

پل کاگامه، رئیس‌جمهوری روآندا و رئیس اتحادیه آفریقا گفت: آفریقایی‌ها نشان داده‌اند که می‌توانند با چالش‌ها مقابله کرده و راه پیشرفت را باز کنند. این کشورها باید در همین مسیر باقی بمانند تا به نتایج بهتری علیه فساد و به سوی همبستگی اقتصادی ما حاصل شود.

نشست یکشنبه و دوشنبه اتحادیه آفریقا برای رسیدگی به مسائل فساد و بحث درباره یک مکانیزم برای بازگرداندن پول‌های سرقتی که عمدتا در پناهگاه‌های مالیاتی خارجی است، بحث کردند. اتحادیه آفریقا می‌گوید حدود ۷۰ درصد درآمد حاصل از منابع آفریقا اتلاف یا منحرف شده است.

رئیس‌جمهوری فرانسه دوشنبه درباره روابط کشورش با موریتانی تاکید کرد مناسبات دوجانبه میان این دو کشور محدود به امنیت نیست؛ اما این مساله بسیار اهمیت دارد.

او همچنین ابراز امیدواری کرد که تعمیق روابط در حوزه پروژه‌های عمرانی و اقتصادی ادامه یابد
.
ماکرون گفت، بیش از ۴۰ میلیون یورو از طریق آژانس توسعه فرانسه به پروژه‌های توسعه در موریتانی تزریق می‌شود.

رئیس‌جمهوری جوان فرانسه پس از موریتانی امروز سه‌شنبه عازم نیجریه شد تا با محمدو بوهاری، رئیس‌جمهوری نیجریه و تعمیق روابط دو کشور رایزنی داشته باشد. پس از آن ماکرون راهی لاگوس می‌شود.

در صدر دستور کار مذاکرات در ابوجا، پایتخت نیجریه مساله امنیت قرار داد. نیجریه طی ۹ سال گذشته با بحران حملات بوکوحرام مواجه بوده است. نیجریه و همسایگان فرانسوی زبان آن شامل کامرون، چاد و نیجر عملیات نظامی مشترکی برای مبارزه با افراطگرایی دارند چرا که از خشونت آنها دست‌کم ۲۰ هزار تن کشته شدند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی