تیتر امروز

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست
در گفت‌وگوی دیدار اندیشه با یک فقیه و استاد دانشگاه و حوزه، مطرح شد:

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست

عبدالرحیم سلیمانی اردستانی در برنامه دیدار اندیشه گفت: اصرار بر حق تعیین سرنوشت مهمترین دلیل امتناع امام‌ حسین (ع) بر عدم بیعت با حاکم بود.
انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF

این یازدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
"دیدارنیوز" نگاهی به مفاد و موانع اجرای قانون ازدواج آسان دارد؛

آیا قانون «ازدواج آسان» اجرایی می شود؟

در سال ۸۵ حدود ۳۲۰ میلیارد تومان برای صندوق اندوخته ازدواج جوانان در نظر گرفته شده بود، اما در سال ۱۳۸۶ هیات وزیران و شورای عالی اداری طی مصوبه‌ای ادغام این صندوق و تشکیل صندوق جدیدی به نام مهر امام رضا (ع) را تصویب کردند. صندوق مهر امام رضا (ع)، اما در حوزه مشاغل خانگی و روستایی به فعالیت پرداخت؛ بنابراین به دلیل آنکه پشتوانه مالی از صندوق تسهیل ازدواج جوانان گرفته شد قانون تسهیل ازدواج به صورت قانونی مطرود درآمد و به فراموشی سپرده شد. این قانون همان ۱۴ سال پیش که وضعیت کشور و بودجه از حیث مالی خوب بود باید اجرا می‌شد، در سال ۹۹ نیز مجلس برای اجرای این قانون و اختصاص یک ردیف بودجه به ان فشار می‌آورد، اما نتیجه مشخص نیست.

کد خبر: ۳۳۳۸۱
۱۳:۵۳ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ مرضیه حسینی: ازدواج و تشکیل خانواده به عنوان مهم ترین و کهن ترین نهاد اجتماعی که نیازهای مختلف فرد و جامعه را مرتفع می کند، یکی از اساسی ترین دغدغه های افراد و حتی دولت و ایدئولوژی حاکم است. دشوار شدن ازدواج به دلیل شرایط سخت اقتصادی، جوانان را نسبت به ازدواج رسمی، بی میل و ظهور اشکال دیگری از ازدواج و خانواده را تشدید کرده است.

قانون ازدواج آسان چه می گوید؟
 
عدم تمایل جوانان به ازدواج، نگرانی دولت نسبت به کاهش آمار ازدواج در کنار رشد طلاق را افزایش داده و همچنین دلواپسی‌ها در خصوص کاهش جمعیت را نیز دامن زده است. بلندگو‌های دولتی در حالی ازدواج و باروری را تبلیغ می‌کنند که در سیاست گذاری هاشان امکان چندانی برای این مهم فراهم نکرده اند، مصداق این عدم توجه، اجرایی نشدن قانون «ازدواج آسان» و «تشکیل صندوق ذخیره ازدواج» مصوب سال ۸۴ است.

برخی از مواداین قانون که ۱۴ سال پیش از طرف مجلس تصویب و به روسای سه قوه ابلاغ شد، به قرار زیر است.

ـ به منظور توانمند سازی جوانان برای تشکیل خانواده، دولت مکلف است صندوق اندوخته ازدواج جوانان را ایجاد نماید.

ـ دولت مکلف است ازمحل «صندوق اندوخته ازدواج جوانان» به مزدوجین نیازمند به اجاره مسکن، بر حسب تشخیص کمیته سامان ازدواج، وام ودیعه مسکن پرداخت کند.

ـ دولت مکلف است از طریق نهادهای عمومی نظیر شهرداری و اوقاف و امور خیریه و با بهره گیری از همکاری و امکانات وزارت مسکن وشهر سازی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و استفاده از زمینهای دولتی یا زمین‌های اهدایی خیرین، واحدهای ساختمانی به عنوان «مسکن موقت» احداث کرده و آنها را در اختیار زوجهای جوان با اجاره مناسب قرار دهد، مدت استفاده هر زوج متقاضی از این واحدها حداکثر سه سال است.

ـ کلیه دستگاههای دولتی، نهادهای عمومی و شهرداری‌های دارای تسهیلات رفاهی، فرهنگسرا و تالار، باشگاه و اردوگاه موظفند با هماهنگی کمیته سامان ازدواج، فضاهای مذکور را برای برگزاری جشن و مراسم ازدواج در اختیار زوج های واجد شرایط قرار دهند. همچنین به هر یک از خانواده‌های جوان عضو صندوق که هیچ یک از زوجین، اشتغال به کار یا منبع درآمدی نداشته باشند، حداکثر تا مدت دو سال پس از تاریخ ازدواج مبلغی به عنوان کمک هزینه زندگی به صورت قرض‌الحسنه پرداخت می گردد. سقف مبلغ مذکور را کمیته سامان ازدواج متناسب با سرمایه صندوق تعیین خواهد نمود.

ـ دولت موظف است به منظور سامان فعالیتهای ازدواج در استانها و نظارت برروند اجرای این قانون در کلیه فرمانداری‌ها، کمیته سامان ازدواج، متشکل از فرماندار، امام جمعه شهر و رئیس شورای شهر را تشکیل دهد. کلیه دستگاه‌های ذی‌ربط موظف به همکاری با این کمیته هستند. استانداران موظفند پس از دریافت گزارش اقدامات کمیته‌ها، نتیجه را از طریق دولت به تفکیک هر استان به صورت سالانه به کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گزارش کنند.

ـ وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح مکلف است پس از موافقت فرمانده کل نیروهای مسلح اقدامات ذیل را انجام دهد: تعیین محل خدمت سربازان متأهل در نزدیکترین پادگان و مرکز نظامی محل سکونت و پرداخت مستمری به میزان حداقل دو برابر سربازان مجرد به سربازان متأهل که میزان افزایش مستمری متأهلین از محل صندوق اندوخته ازدواج جوانان تأمین می گردد.

ـ وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر مؤسسات دارای مرکز آموزشی، موظفند در چارچوب بودجه سنواتی نسبت به ساخت و واگذاری خوابگاه‌ برای متأهلین اقدام لازم را معمول دارند و همچنین نسبت به پرداخت کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان متأهل به میزان دو برابر دانشجویان مجرد، که افزایش آن از محل صندوق اندوخته ازدواج جوانان تأمین می شود، اقدام نمایند.
 
 
آیا قانون «ازدواج آسان» اجرایی می شود
 

قانونی که فراموش شد!

هیچ کدام از بند‌های این قانون مترقیانه در دهه ۸۰ و ۹۰ اجرا نشده است. در سال‌های ۹۱ و ۹۳ طیفی از نمایندگان عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی مجلس نسبت به عدم اجرای قانون ازدواج آسان و تشکیل کمیته‌های سامان ازدواج اعتراض کردند.

 

در سال ۹۱ و در دولت دهم مقرر شد مرکر امور زنان و خانواده ریاست جمهوری پیش نویس اصلاحی این قانون را نوشته و موانع اجرای آن را بررسی کند اما این امر محقق نشد. در سال ۹۳ و در دولت یازدهم این کار بر عهده ستاد ساماندهی امور جوانان قرار گرفت اما اجرای این دستور تا به همین امروز به تعویق افتاده است.

 

در سال ۹۵ طیفی از نمایندگان مجلس بازهم نسبت به عدم اجرای قانون ازدواج آسان اعتراض کرده و گفتند: رفع مشکل ازدواج جوانان دغدغه مسئولان کشور نیست و قوانین بر زمین نهاده زیادی در بحث خانواده و تسهیل امور ازدواج جوانان وجود دارد که اهمیتی به اجرای آن داده نمی‌شود.

 

رضا شیران در خصوص اجرایی نشدن این قانون گفته بود: در سال ۸۵ حدود ۳۲۰ میلیارد تومان برای صندوق اندوخته ازدواج جوانان در نظر گرفته شده بود، اما در سال ۱۳۸۶ هیات وزیران و شورای عالی اداری طی مصوبه‌ای ادغام این صندوق و تشکیل صندوق جدیدی به نام مهر امام رضا (ع) را تصویب کردند. صندوق مهر امام رضا(ع) اما در حوزه مشاغل خانگی و روستایی به فعالیت پرداخت؛ بنابراین به دلیل آنکه پشتوانه مالی از صندوق تسهیل ازدواج جوانان گرفته شد قانون تسهیل ازدواج  به صورت قانونی مطرود درآمد و به فراموشی سپرده شد.  


سلمان خدادادی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس دهم نیز اعلام کرده بود که دولت تا کنون گزارشی مبنی بر بیان دلایل اجرایی نشدن قانون ازدواج آسان به کمیسیون اجتماعی مجلس ارائه نداده است: «اگر چه در ماده ۱۲ این قانون به صراحت قید شده که گزارش اجرای این قانون باید هر شش‌ماه یک‌بار توسط دولت تهیه و به کمیسیون فرهنگی مجلس ارائه شود، اما هنوز یک گزارش نیز در این‌باره تقدیم مجلس نشده است.»

 

یکی از دلایل مغفول ماندن قانون ازدواج و بعضی از قوانین دیگر در حوزه اجتماعی، اعمال سلیقه‌های فردی و گروهی دولتمردان در شکل اجرای قوانین است. در فقره مورد بحث، صندوق ذخیره ازدواج در راستای تامین منافع عده‌ای خاص تغییر کاربری داد و  به جای موضوع ازدواج جوانان به سمت کارآفرینی منحرف شد.


محمد‌اسماعیل سعیدی یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس در سال ۹۶ در اعتراض به اجرایی نشدن قانون ازدواج گفت: «دستگاه‌های نظارتی به‌طور دقیق به اجرای قوانین نظارت نمی‌کنند که متوجه شوند کم کاری در کجاست. کمیسیون فرهنگی بار‌ها متروک ماندن قانون ازدواج را گوشزدکرده، اما برخورد‌های سلیقه حتی مانع پاسخ گویی است، این در حالی است که بعضی از مسئولین حقوق‌ها و تسهیلات نجومی دریافت می‌کنند.»

 

آیا قانون «ازدواج آسان» اجرایی می شود


در سال ۹۷ نیز فراکسیون خانواده مجلس به منظور بررسی علل عدم اجرای قانون تسهیل ازدواج با حضور کارشناسانی از دستگاه‌های اجرایی که در این قانون تکالیفی برای آن‌ها تعیین شده است، برگزار شد که نتیجه‌ای دربر نداشت.

 
 دولت برای اجرای قانون پول ندارد


فاطمه ذوالقدر عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در خصوص سرانجام قانون ازدواج آسان به دیدارنیوز گفت: «در همین سال اخیر نیز از دولت برای اجرا نشدن این قانون جواب خواستیم، اشکال اساسی تصویب این قانون که به عدم اجرای آن منجر شد این بود که بار مالی اجرای این قانون از همان ابتدا دیده نشد یعنی دولتمردان نپرسیدند که این حجم از تسهیلات برای ازدواج قرار است از چه منابعی تامین شود.»

 

وی افزود: «مشکل عدم تامین مالی فقط مختص این قانون نیست، در برنامه ششم، دولت را نسبت به بیمه زنان  خانه داری که سه فرزند دارند موظف کردیم، از ما پرسیدند شما که قانون وضع می‌کنید آیا می‌دانید بار مالی اجرای آن  را دولت از کجا باید تامین کند؟»


ذوالقدر ادامه داد: «وقتی قانونی وضع می‌شود باید تامین هزینه اجرای  آن هم در نظر گرفته شود، راه حل این مساله این است که نمایندگان در بودجه سنواتی، تبصره یا ماده‌ای اضافه کنند که فلان مبلغ از فلان درآمد به اجرای قانون ازدواج آسان اختصاص یابد.»

 

ذوالقدر در خصوص امکان اجرای این قانون در سال‌های آینده گفت: امسال سال سختی برای بودجه بود، حتی تامین نیاز‌ کالا‌های اساسی نیز به سختی انجام می‌شد، بنابراین ما نمی‌توانستیم برای اجرای این قبیل قوانین فشار بیاوریم. این قانون همان ۱۴ سال پیش که وضعیت کشور و بودجه از حیث مالی خوب بود باید اجرا می شد، در سال ۹۹ نیز مجلس برای اجرای این قانون و اختصاص یک ردیف بودجه به ان فشار می‌آورد، اما نتیجه مشخص نیست.
 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۸
0
2
بابا نخواستیم اجراکنید
کمکتون نخواستیم فقط ولمون کنید هی نگید ازدواج کنید و بچه داربشید
واقعانمیدونیم چه فکری باخودتون می کنید،شماها خودتون توبرج عاج نشستید و خرج یک ماه یه زندگی دونفره ساده هزینه یک ساعت تفریح بچه های شماست
چه جوری زن بگیریم وقتی بیکاروبی پولیم
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۸
0
1
من ۴۰سالمه اماهنوزنتونستم زن بگیرم مشکل عمده هم مسکن و اجاره بهاس بااین حقوق اندک که پشتوانه ای هم نداره چون من نوع استخدامیم شرکتیه و معلوم هم نیس حتی قراردادی بشیم یانه،چطورمیتونم زن بگیرم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۹
0
1
من توی سازمان اسناد ملی به صورت طرحی و قراردادی کار می کردم به مدت دو سال، بهمون گفته بودند که استخداممون می کنند ماهم رفتیم ازدواج کردیم دیگه 37سالمون بود، الان یک ماهه عذرمون خواستن میگن بودجه نداریم قراردادتون تمدید کنیم، من الان بیکارم با یک عالمه قسط و وام که برای خرید وسائل خونه و پول رهن گرفتم

واقعا توصیه می کنیم بااین شرایط ازدواج نکنید حداقل یه دختر بی گناه شریک بدبختی هاتون نکنید
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی