تیتر امروز

تهدید پوتین به حمله اتمی/ شکست مذاکرات هسته‌ای بین ایران و آمریکا/ سرنوشت پر ابهام حقوق کارگران
مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

تهدید پوتین به حمله اتمی/ شکست مذاکرات هسته‌ای بین ایران و آمریکا/ سرنوشت پر ابهام حقوق کارگران

این بیست و نهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.

مخالفت با اقدامات اوباما، تنها هدف کلی سیاست خارجی ترامپ

حالا که این بحران ایجاد شده، ترامپ و پمپئو می‌خواهند از مهلکه بگریزند و از خواست امریکا برای دیپلماسی سخن می‌گویند، اما برای مردم ایران که از تحریم آسیب می‌بینند این سخنان فقط بلوف‌های ترامپ است. تنها راهی که ترامپ می‌تواند با آن نشان دهد از اوباما بهتر است، بازگشت سریع و بدون پیش شرط به میز مذاکره است. مذاکره‌ای که در آن همان اقداماتی را انجام دهد که اوباما انجام می‌داد. ترامپ باید بداند که بدون تسلیم شدن به برخی از شروط و خواسته‌های ایران، توافق امکان پذیر نیست.

کد خبر: ۲۸۰۰۴
۱۱:۰۶ - ۰۲ تير ۱۳۹۸
دیدارنیوز ـ توماس فریدمن: ترامپ تقریبا مطمئن بود که موضوع سیاست خارجی، آسان و روشن است. او معتقد بود اوباما در برخورد با ایران و کره شمالی چیزی برای عقب راندن آن کشور نداشته و ترامپ می‌تواند به همه نشان دهد که چگونه می‌شود با این دو کشور برخورد کرد.

در هر دو مورد ایران و کره شمالی او به سادگی از نابودی و پایان رسمی صحبت کرده بود. این در واقع، زبان و لحن کسی است که درکی از قدرت نظامی نداشته و در مورد کار‌هایی که می‌خواهد بکند اغراق می‌کند.

ترامپ به وضوح این سخنان را بدون هیچ فکر عمیق یا یک جلسه استراتژی قبلی بیان می‌کند. در موضوع کره شمالی و ایران، ترامپ دارای نقاط ضعفی از جمله عدم وجود طرح و تفکر و اهداف صریح، عدم تیم قوی امنیت ملی، عدم توانایی در شکل دادن به ائتلافی از متحدان قوی برای درگیری طولانی مدت و حتی عدم درک شرایط جنگی است. در مورد ایران، ترامپ و تیمش در همه جا از خواسته‌های بلندپروازانه خود صحبت کرده اند.

باید به خاطر داشت ایران هیچگاه تبدیل به کشوری تهاجمی علیه بازیگران عرب سنی نشده و حتی در عراق و سوریه برای مبارزه با داعش با امریکا همکاری کرده است؛ بنابراین ترامپ که خواسته از طریق شروط دوازده گانه پمپئو بر ایران غلبه کند، برای امریکا به شدت هزینه زاست. ترامپ حتی با دروغ‌های مدام، بستن تعرفه بر کالا‌ها و خروج از توافق هسته ای، متحدان امریکا را از خود دور کرده است.

حالا که این بحران ایجاد شده، ترامپ و پمپئو می‌خواهند از مهلکه بگریزند و از خواست امریکا برای دیپلماسی سخن می‌گویند، اما برای مردم ایران که از تحریم آسیب می‌بینند این سخنان فقط بلوف‌های ترامپ است.

تنها راهی که ترامپ می‌تواند با آن نشان دهد از اوباما بهتر است، بازگشت سریع و بدون پیش شرط به میز مذاکره است. مذاکره‌ای که در آن همان اقداماتی را انجام دهد که اوباما انجام می‌داد.

ترامپ باید بداند که بدون تسلیم شدن به برخی از شروط و خواسته‌های ایران، توافق امکان پذیر نیست.

منبع: نیویورک تایمز
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی