"دیدارنیوز" به فواید درمانی پیاز می‌پردازد؛

پیاز سالیان سال است که در سفره ایرانىان جایگاه ویژه‌اى دارد ولى محبوبیت پیاز فقط محدود به ایران نمى‌شود بلکه این گیاه در سرتاسر جهان از محبوبیت خاصى برخوردار است؛ تا جایىکه مصرى‌ها ٢٥٠٠ سال قبل از میلاد حضرت مسیح، پیاز را پرستش می‌کردند و معتقد بودند لایه‌هاى یکدست و متمرکز پیاز نشان از جاودانگى و ابدیت است.

کد خبر: ۲۷۶۲۶
۱۳:۲۴ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۸

دیدارنیوز خوردن پياز باعث جاودانگى نمی‌شود ولى تحقيقات پزشكى نشان می‌دهد پياز داراى فوايد بسيارى براى سلامت بدن است كه كيفيت زندگى را بهبود می‌بخشد. امروزه پياز يكى از تركيبات كليدى در اكثر غذاهاست و در بيشتر دستور پخت‎هاى خوشمزه استفاده می‌شود. شايد شما متوجه طعم آن در بسيارى از غذاها نشويد ولى به شما اطمينان می‌دهم كه جزو اساسى‌ترين طعم دهنده‌هاى غذای شما است؛ چه به صورت مستقيم استفاده شود و چه در ادويه‌هاى به كاربرده شده مورد استفاده قرار گیرد.

 

ما در اين مطلب، چند مورد از فوايد پياز را با شما به اشتراك می‎گذاريم.

 

١- كاهش خطر ابتلا به سرطان

 

مفید بدبو!

 

پياز حاوى تركيبات ارگانوسولفور است و بوى خاص آن نيز از اين تركيب نشأت می‌گيرد. اما همچنين اين تركيب بهترين سم‌زدا براى مواد سرطان‌زايى است كه روزانه به بدن وارد می‌شوند. تحقيقات نشان می‌دهند هر چه شما بيشتر پياز مصرف كنيد امكان مبتلا شدن به سرطان را در خود كمتر می‌كنيد. همچنين تركيب پياز و زردچوبه، اثر سينرژيك دارد كه مشابه اثر سير بر بدن عمل می‌كند.

 

٢- كاهش خطر ابتلا به ديابت

 

پياز همچنين خطر ابتلا به ديابت نوع دوم را بسيار كاهش می‌دهد. اين نوع ديابت زمانى رخ می‌دهد كه انسولين در پردازش گلوكز بى‌اثر باشد كه به دليل مصرف بى‌رويه مواد غذايى قندى اتفاق مى‌افتد. خوردن پياز ميزان انسولين موجود در سيستم بدن شما را افزايش می‌دهد. پروتئين پروپيل دى‌سولفيد موجود در پياز نقاطى در كبد را كه انسولين غيرفعال می‌شود را در بر می‌گيرد و انسولين را به جريان خون وارد می‌كند تا گلوكز را فرآورى كند.

 

مفید بدبو!

 

٣- سلامت قلب و عروق

 

پياز حاوى آنتى‌اكسيدانى قوى به نام كورستين است كه مانند تمامى آنتى‌اكسيدان‌ها با خنثى‌سازى راديكال‌هاى آزاد كه موجب آسيب سلولى می‌شوند مقابله می‌كند و به سلامت بدن كمك می‌كند. كورستين همچنين شريان‌ها را نرم و الاستيكى می‌كند تا خون‌رسانى راحت‌تر اتفاق بيافتد. پياز همچنين نقش مهمى در تنظيم فشارخون دارد و سطح كلسترول LDL را در بيماران قلبى و عروقى كاهش می‌دهد. بنابراين خوردن هر روزه پياز خطر ابتلا به بيمارى‌هاى قلبى را تا حد چشمگيرى كاهش می‌دهد.

 

٤- بالا بردن دستگاه ايمنى بدن

 

كورستين موجود در پياز همچنين با پيوستن به سلنيوم باعث تقويت سيستم ايمنى بدن می‌شود. همچنين تركيب سلنيوم و كورستين با هم براى كاهش التهاب در سراسر بدن بسيار مفيد است. اين تركيب تمام وقت سيستم ايمنى را بالا نگه نمی‎دارد چون بالا بودن سيستم ايمنى هميشه خوب نيست ولى سلنيوم و كورستين ايمنى بدن را معتدل مي كنند.

 

٥- تسكين آلرژى

 

مفید بدبو!

 

آلرژى جزو بيمارى‌هاى رايج و تقريباً غيرقابل تحمل و آزار دهنده است. از علائم آلرژى مي توان به خارش چشم، گلو و آبريزش‌ بينى اشاره كرد. براى رفع اين علائم بايد به طور مداوم داروهاى تسكين دهنده استفاده شود كه می‌توانند خود حساسيت‌زا و عوارض جانبى زيادى داشته باشند. دفعه بعد كه از علائم آلرژى خود كلافه شُديد، به جاى مصرف داروهاى شيميايى چند پياز بخوريد. كورستين از علائم آلرژى و عوامل التهاب‌زا پيشگيرى می‌كند و می‌تواند موجب كاهش قابل چشمگيرى از اين علائم شود. اگر واقعا طعم پياز برايتان غيرقابل تحمل است می‌توانید مكمل‌هاى كورستين را جايگزين كنيد.

 

٦- كاهش خطر ابتلا به مسموميت غذايى

 

ممكن است شنيده باشيد پياز خرد شده درون انواع غذا از عوامل مهم در مسموميت غذايى هستند. بسيارى معتقدند پياز مستعد جذب باكترى و ميكروب است به همين دليل خرد كردن و نگهدارى  آن در مدت طولانى، بهداشتى نيست اما هر چيزى كه می‌شنويد را باور نكنيد، چون حقيقت، دقيقاً متفاوت است. پياز حاوى تركيبات ضد باكتريايى است كه باعث كاهش رشد باكترى می‌شود. نه تنها شما می‌توانيد از پياز خرد شده و آماده به مدت ٧روز استفاده كنيد بلكه خوردن پياز با هر وعده غذايى خطر مسموميت از ساير موادغذايى مضر را به طور قابل توجهى كاهش می‌دهد.

 

٧-بهبود خواب و خلق و خوى

 

مفید بدبو!

 

در خواب، فعاليت‌هاى شيميايى بسيارى در بدن رخ می‌دهد. سروتونين، دوپامين و نوراپى نفرين براى ميزان كردن خلق و خوى، اشتها و خواب ترشح می‌شوند اما برخى از انفعالات شيميايى مانند هوموسيستئين اسيد آمينه‌اى ترشح می‌كند كه پروتئين‌هاى بدن شما را از بين می‌برد و در خوابتان اختلال ايجاد می‌كند. هوموسيستئين بيش از حد مانع ترشح سروتونين، دوپامين و نوراپى نفرين می‌شود. پياز حاوى ميزان قابل توجهى فولات است كه مانع ترشح هوموسيستئين می‌شود و خوابى آرام را براى شما به ارمغان مى‌آورد.

 

تحقيقات نشان می‌دهند كه مصرف خام پياز فوايد بيشترى دارد ولى به خاطر بوى بدى كه توليد می‌كند شايد مناسب مصرف روزانه نباشد. به هر حال حتى پياز پخته شده يا حتى خام نيز حاوى فوايد بسيارى است كه می‌تواند به جنگ مريضى‌هاى شما برود. پس سعى كنيد پياز را به تمامى وعده‌هاى غذايى خود اضافه كنيد. براى افرادى كه به شدت از پياز نفرت دارند پودر پياز را توصيه می‌كنيم شايد به صورت كامل خاصيت آنرا جذب نكنيد ولى از عدم استفاده آن بهتر است. شما حتى می‌توانيد مكمل‌هاى كورستين را جايگزين پياز كنيد. در هر حال مصرف مداوم پياز حاوى خواص زيادى است كه سلامت را برايتان به ارمغان مى‌آورد پس به جاى داروهاى شيميايى بهتر است از مواد ارگانيك غنى استفاده كنيد.

 

ترجمه: صدف بهرامی‌راد

منبع: سایت Nutrition Explained

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گفتگو
یادداشت
پربازدیدها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار
عکس
بشنوید
فیلم