"دیدارنیوز" به معرفی موادغذایی موثر برای درمان بیمار‌ی آرتروز می‌پردازد؛

اگر به شما گفته شود یک نوشیدنى می‌تواند مرهمى براى درد آرتروزتان باشد و هیچگونه عوارضى هم نخواهد داشت، شما حاضر به امتحان آن نوشیدنى خواهید بود؟

کد خبر: ۲۷۳۲۹
۰۹:۴۰ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ اگر به شما گفته شود يك نوشيدنى مي‌تواند مرهمى براى درد آرتروزتان باشد و هيچگونه عوارضى هم نخواهد داشت، شما حاضر به امتحان آن نوشيدنى خواهيد بود؟

 

درد ناشى از آرتروز مي‌تواند تا حدودى طاقت‌فرسا باشد، مخصوصاً اگر سال‌ها مجبور به تحملش باشيد. همچنين خطر ابتلا به بيمارى‌هايى مانند ديابت، بيمارى‌هاى قلبى و فشارخون در افراد مبتلا به آرتروز بيشتر است. به بسيارى از بيمارانى كه از درد آرتروز رنج مي‌برند توصيه‌هاى غذايى مي‌شود ولى نوشيدنى‌هاى مصرفى شما نيز تاثير زيادى براى التيام دردتان مي‌تواند داشته باشد.

 

براى شروع بايد گفته شود كه هيدراتاسيون(hydration) یا همان رساندن مايعات به بدن در اين بيمارى براى نگه داشتن اتصالات مفاصل و سهولت عبور جريان خون، بسيار حائز اهميت است.

 

نوشيدنى‌هايى كه در ادامه به شما گفته مي‎شود همچنين داراى مزاياى تغذيه‌اى و مفيد براى كاهش التهاب ناشى از آرتروز هستند.

 

١- آب

 

٦نوشيدنى خانگى براى درمان آرتروز

 

تقريباً ٧٠٪؜ بدن ما از آب تشكيل شده و براى هر فعاليت درونى بدن، اين ميزان آب حياتى است. براى مثال دى هايدريشن(dehydration) يا نبود آب كافى در بدن مي تواند باعث ايجاد اختلالاتى در مبارزه با سموم التهاب‌زا در بيمارى آرتروز شود. آب همچنين به بسته شدن مفاصل شما كمك مي‌كند، در واقع برخى از آرتروزها بر اثر متصل نبودن استخوان‌ها ايجاد مي‌شود. سعى كنيد روزانه نزديك به ٢ ليتر آب بنوشيد و آرتروز خود را به مرور درمان كنيد.

 

٢- آب آلبالو

 

٦نوشيدنى خانگى براى درمان آرتروز

 

در بيماران آرتروزى، معمولا پزشكان مصرف آبميوه‌هاى مصنوعى را تا حد ممكن منع مي‌كنند. آبميوه‌هاى مصنوعى به دليل قند و شكر مصنوعى كه دارند باعث التهاب مي‌شوند و هيچگونه فيبرى ندارند كه سرعت جذب قند را در جريان خون، كاهش ببخشند.

 

آب آلبالو قطعاً يك استثنا در بين آبميوه ها است. تحقيقات نشان داده‌اند كه اين نوشيدنى باعث كاهش علائم آرتروز و نقرس مي‌شود. هرچند كه باز هم بهتر است از آب آلبالوى طبيعى استفاده كنيد و نه مصنوعى. 

 

همچنين ميوه و آب ميوه‌اى كه احتمالاً بايد از ليست غذايى خود حتما حذف كنيد گريپ‌فروت است، چون اين ميوه اثر برخى ار داروهاى پر تجويز براى كنترل آرتروز را خنثى مي‌كند.

 

٣- اسموتى‌ها

 

٦نوشيدنى خانگى براى درمان آرتروز

 

 يكى از راه‌هاى مصرف ميوه مورد علاقه به عنوان نوشيدنى خوشمزه و سالم، مخلوط كردن آن و درست كردن يك اسموتى خوشمزه است. اسموتى ميوه‌ها از آبميوه‌ها سالم تر هستند زيرا فيبر كل ميوه حفظ مي‌شود. شما حتى مي‌توانيد برخى از سبزيجات مفيد را نيز با ميوه خود مخلوط كرده و مصرف كنيد.

 

مصرف ميوه براى بيماران آرتروزى، جزء ضروريات است چون ميوه‌ها سرشار از آنتى‎اكسيدان هستند كه از آسيب‌هاى راديكالى (radical damage)كه باعث التهاب‌هاى درد آور مي‌شوند جلوگيرى مي‌كند.

 

از اضافه كردن آبميوه به اسموتى خود پرهيز كنيد ولى مي‌توانيد مقدارى ماست با نوشيدنى خود مخلوط كنيد. ماست حاوى پروبيوتيك است كه به حفظ سلامتى گوارش كمك مي‌كند كه اتفاقاً سلامت گوارش در كنترل التهابات آرتروزى بسيار حائز اهميت است.

 

٤- قهوه

 

٦نوشيدنى خانگى براى درمان آرتروز

 

شايد مستنداتى براى اين ادعا وجود نداشته باشد كه نوشيدن قهوه به درمان آرتروز كمك مي‌كند ولى اگر شما از طرفداران قهوه هستيد و از بيمارى آرتروز هم رنج مي‌بريد دليلى براى ترك مصرفتان وجود ندارد.

 

برخى از مطالعات نشان مي‌دهند كه نوشيدن قهوه، خطر ابتلا به پوكى استخوان و آرتروز را افزايش مي‌دهد ولى برخى از منابع نيز اين خبر را تكذيب مي‌كنند. هرچند كه شواهدى مبنی بر جلوگيرى از نقرس در اثر مصرف قهوه وجود دارد. همچنين تحقيقات نشان مي‌دهند كه قهوه، حاوى آنتى‌اكسيدان‌هايى به نام پلى‌فنول هست كه با التهاب مفاصل مبارزه مي‌كند.

 

در كل اگر شما هم آرتروز داريد و هم از طرفداران قهوه هستيد مي‌توانيد با رعايت اعتدال از آن استفاده كنيد. در آخر بهتر است از مصرف بيش از ٤ ليوان قهوه در روز خوددارى كنيد.

 

٥- چاى

 

٦نوشيدنى خانگى براى درمان آرتروز

 

چاى همیشه به عنوان نوشيدنى آرامش‌بخش شناخته شده است. براى بيماران آرتروز نيز مصرف چاى ممكن است مفيد واقع شود. چاى سبز در اين بين بيشترين خاصيت آنتى‌اكسيدانى را دارد.

 

نام پلى‌فنول‌هاى چاى سبز، epigallocatechin 3-gallate (EGCG) است كه به محافظت از غضروف‌ها و استخوان‌ها شناخته شده هستند.

 

‏ EGCG همچنين ١٠٠ برابر قدرتمندتر از ويتامين هاى E و C در توانايى آنتى اكسيدانى هستند.

 

٦- شير

 

٦نوشيدنى خانگى براى درمان آرتروز

 

سوالات زيادى مبنى بر لزوم نوشيدن شير براى بزرگسالان وجود دارد. برخى از دانشمندان معتقدند نوشيدن شير بعد از سن كودكى تاثير زيادى بر سلامت بدن ندارد اما در حقيقت نوشيدن شير بعد از كودكى هم داراى خواص زيادى است. شير يكى از منابع بسيار غنى از مواد مغذى است و حاوى مقدار زيادى كلسيم است كه براى سلامت استخوان‌ها بسيار مفيد خواهد بود. اگر جزء افرادى هستيد كه به لبنيات حساسيت دارند احتمالا نوشيدن شير براى آرتروزتان نيز مضر باشد، در غير اين صورت برخى از تحقيقات نشان مي‌دهند كه شير نه تنها سرعت پيشرفت آرتروز را كم مي‌كند بلكه مانع از نقرس هم مي‌شود.

 

تمامى اين نوشيدنى‎‌‌ها نقش مهمى  در كاهش التهابات ناشى از آرتروز و بسيارى از بيمارى‌هاى ديگر ايفا مي‌كنند. شما با اضافه كردن اين نوشيدنى‌ها به برنامه غذايى خود كمك شايانى به بيمارى خود مي‌كنيد. همچنين با بالا بردن ميزان مايعات در بدنتان توانايى جنب و جوش را در خود بالا مي‌بريد و متعاقباً با فعاليت بيشتر، درد و خشكى بدنتان كه  ناشى از  آرتروز  است را كاهش مي‌دهيد.

 

ترجمه: صدف بهرامی‌راد

منبع: سایت Nutrition Explained

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
ناشناس
|
United Arab Emirates
|
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
0
0
ممنون عالى بود
گفتگو
یادداشت
پربازدیدها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار
عکس
بشنوید
فیلم