تیتر امروز

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست
در گفت‌وگوی دیدار اندیشه با یک فقیه و استاد دانشگاه و حوزه، مطرح شد:

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست

عبدالرحیم سلیمانی اردستانی در برنامه دیدار اندیشه گفت: اصرار بر حق تعیین سرنوشت مهمترین دلیل امتناع امام‌ حسین (ع) بر عدم بیعت با حاکم بود.
انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF

این یازدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
بررسی محتوای جلسه فعالان سیاسی با رئیس جمهور در گفتگوی "دیدارنیوز" با حجت الاسلام منتجب نیا؛

فعالان سیاسی در موضوع تعیین استراتژی واحد برای مقابله با آمریکا متفق القول بودند

News Image Lead

آقای روحانی به حضار گفت در زمان جنگ مسئول بودم و اکنون هم رییس جمهورم، با وجود مشکلات فراوانی که در زمان جنگ با آن مواجه بودیم، ولی صادرات و واردات کشور بدون محدویت انجام می‌شد و تحریم‌ها به این گستردگی نبود. در حال حاضر ما همه مشکلات و محدویت‌ها را یکجا داریم، به همین دلیل شرایط کشور به مراتب سخت‌تر از زمان جنگ است. رئیس جمهور بر اصل اتحاد ملی تاکید زیادی داشت و خوشبینی و امیدواری خود را برای عبور از این بحران اعلام کرد.

کد خبر: ۲۵۷۱۱
۱۶:۴۵ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: طبق روال شش سال گذشته در ایام ماه مبارک رمضان که گروه‌های مختلف سیاسی، صنفی و دولتی به ضیافت‌ افطار رئیس جمهور دعوت می شوند، امسال هم در یکی از این ضیافت ها، دکتر حسن روحانی میزبان فعالان سیاسی بود که البته این مهمانی رییس جمهور، یک تفاوت عمده با سال‌های گذشته داشت و آن هم دعوت از فعالان سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا به صورت هم زمان بود.

 

به دلیل شرایط اقتصادی، سیاسی و بین المللی کشور، هر گردهمایی و دید و بازدید سیاسی و نشست های این چنینی، زیر ذره بین کارشناسان و رسانه‌ها قرار می‌گیرد. دو جناح بزرگ کشور در کنش ها و واکنش های روزانه، هر کدام انتقادات خاص خودشان را نسبت به عملکرد دولت دارند. جناح اصولگرا تقریبا همه ناکامی‌های اقتصادی و بین المللی را بر گردن دولت و شخص رییس جمهور می اندازند و در مقابل، اصلاح طلبان با توجه به اینکه دولت روحانی را دولت نزدیک به خود می‌دانند سیاست‌های داخلی و نحوه عملکرد دولت در روابط با دنیا را محور انتقادات خود قرار می‌دهند و معتقدند دولت در افشای نهاد‌های موازی و دخالت‌های افراد و نهاد‌های خارج از دولت در تصمیمات دیپلماتیک کم کاری و گاهی محافظه کاری کرده است. اصلاح طلبان همچنان خود را مکلف و متعهد به حمایت از دولت می‌دانند و تلاش می‌کنند از ظرفیت‌های دولت در جهت اصلاح گره‌های سیاسی و امنیتی و پیشبرد ایده گفت‌وگوی ملی بهره ببرند.
 
به هر روی تعدادی از فعالان سیاسی در ضیافت افطار رییس جمهوری شرکت کردند و این ضیافت، مورد توجه و تحلیل رسانه‌های داخلی و خارجی قرار گرفت. با توجه به تشدید فشارهای اقتصادی آمریکا بر علیه ایران، تورم شتاب زده و رشد منفی از یک سو و حرکت ناو‌ها و تجهیزات نظامی آمریکا به خلیج فارس، این گمانه به وجود آمد که احتمالا مابین فعالان سیاسی و رئیس جمهور مباحث مهم و جدی مطرح شده باشد.
 
شکوری‌راد دبیر کل حزب اتحاد ملت از جمله افراد حاضر در ضیافت افطار رییس جمهور بود. وی از طریق کانال تلگرامی حزب اتحاد ملت نوشت: «به روحانی گفتم به اقدامات دولت پنهان که کارشکنی می‌کند توجه شود». انتقال این مفهوم به رییس جمهور، تقریبا و کم و بیش موضع همه احزاب و اشخاص اصلاح طلب است. آن‌ها نقش گروه‌های تندروی داخلی مخالف دولت در مشکلات اقتصادی، رویارویی و تنش مابین ایران، کشور‌های منطقه و آمریکا را حتمی و مخرب می‌دانند و به خصوص در موضوع تک روی، موازی کاری و حتی استقلال عمل برخی نهاد‌ها در زمین گیر شدن دولت و همچنین بالا گرفتن تنش میان ایران و آمریکا، معتقدند روحانی می‌بایست خیلی محکم و قاطع در مقابل کارشکنی و دخالت مخالفان برجام و تندرو‌ها ایستادگی می‌کرد.


البته صحبت‌های حسن روحانی هم مهم بود. وی در جمع فعالان سیاسی گفت: کشور شرایط بی‌سابقه‌ای را تجربه می‌کند و باید درک مشترکی داشته باشیم. او وضعیت بودجه را تحلیل کرد و گفت که کسری بودجه خواهیم داشت. رئیس جمهور با اشاره به انتقادات موجود به عملکرد دولت، یادآور شد که باید به اندازه اختیار دولت از او مسئولیت بخواهند و همچنین اکنون زمان مذاکره با آمریکا نیست، با این وجود دولت در سیاست خارجی اختیار چندانی ندارد. روحانی اشاره کرد که در سازمان ملل، اوباما ۱۹ بار درخواست مذاکره داشت، اما به دلیل تصمیمات کلی نظام، نتوانسته اقدامی انجام دهد.

 

 صدا و سیما در تقابل با سیاست های دولت عمل می کند
 
حجت الاسلام والمسلمین رسول منتجب نیا در پاسخ به این پرسش که محتوای جلسه رئیس جمهور با فعالان سیاسی بر چه محورهایی استوار بود، به دیدارنیوز گفت: آقای روحانی از سال اول ریاست جمهوری خود در این ایام از فعالان سیاست داخلی به صرف افطار دعوت به عمل می‌آورد و معمول بوده است که قبل و بعد از افطار، هم اندیشی و تبادل نظر‌هایی هم صورت بگیرد. سال‌ها به صورت جداگانه و در دوشب از اصلاح طلبان و اصولگرایان دعوت می‌شد. امسال با توجه به شرایط موجود تصمیم گرفتند جمعی از فعالان سیاسی هر دو جناح را در یک شب دعوت کنند که حدود ۶۰ نفر حضور یافتند.
 
رسول منتجب نیا ادامه داد: فرصتی برای اظهارنظر ۱۰ نفر از حاضرین داده شد که هر کدام چند دقیقه صحبت کنند، ۵ نفر اصلاح طلب و ۵ نفر اصولگرا صحبت کردند و عمده مباحث در مورد مشکلات موجود کشور بود و همه سخنرانان بر وحدت، انسجام و همگرایی بین همه گروه‌های سیاسی و جناحی و کنار گذاشتن منازعات و دعوا‌های سیاسی تاکید داشتند. در سال ۹۸ ضمن مشکلاتی که با آمریکا داریم انتخابات مجلس شورای اسلامی هم برگزار می‌شود، به همین دلیل اکثر دوستان حاضر بر مسئله حل بحران‌های اقتصادی و استفاده دولت از کارشناسان حوزه‌های مختلف اصرار داشتند.
 
وی یادآور شد: با تفاوتی که در نگاه‌ها وجود داشت همه در اصل عبور از بحران و تعیین استراتژی واحد برای مبارزه و مقابله با آمریکا متفق القول بودند. رییس جمهور وضعیت کشور را حساس و خاص دانست و در پاسخ به برخی از دوستان حاضر در جلسه که معتقد بودند، شرایط زمان جنگ بدتر از این شرایط بود، گفت: نظر من این است که شرایط فعلی، از زمان جنگ تحمیلی بدتر است.  


 این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطرنشان کرد: آقای روحانی به حضار گفت در زمان جنگ مسئول بودم و اکنون هم رئیس جمهورم، با وجود مشکلات فراوانی که در زمان جنگ با آن مواجه بودیم، ولی صادرات و واردات کشور بدون محدویت انجام می‌شد و تحریم‌ها به این گستردگی نبود، در حال حاضر ما همه مشکلات و محدویت‌ها را یکجا داریم، به همین دلیل شرایط کشور به مراتب سخت‌تر از زمان جنگ است. رییس جمهور بر اصل اتحاد ملی تاکید زیادی داشت و خوشبینی و امیدواری خود را برای عبور از این بحران اعلام کرد.


قائم مقام پیشین حزب اعتماد ملی عنوان کرد: نکته حساس و مهمی که رییس جمهور مطرح کرد این بود که همه، دولت را مقصر تمام مشکلات کشور می‌دانند و بیان کرد معمولا دولت را در مسائل سیاسی، امنیتی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مورد انتقاد قرار می‌دهند و ما را بدهکار اصلی می‌دانند، ما بدهکار مردم هستیم و حق دارند، اما باید مشخص شود و مردم بدانند دولت چند درصد در مسائل اقتصادی، نقش، اختیارات و امکانات دارد؟ دولت در مسائل فرهنگی و سیاسی و بین المللی چقدر قدرت دارد؟ به همان نسبت باید پاسخگو باشد و دیگر مراکز قدرت هم به تناسب نقشی که در عرصه‌های مختلف دارند باید پاسخگو باشند.
 
منتجب نیا اظهار کرد: آقای روحانی گفت به دلیل چابک سازی و تفکیک تخصصی وزارتخانه‌ها تصمیم گرفتیم وزارت بازرگانی را از صنعت جدا کنیم، ولی دست‌ها و اراده‌هایی مانع از این عمل شد. عدم هماهنگی برخی قوا، صداوسیما و نهاد‌های دیگر و خودسر عمل کردن آن‌ها نیز از جمله گلایه‌های رییس جمهوری بود. این گلایه آقای روحانی مورد تایید اکثر حضار هم قرار گرفت و آنها در این خصوص که دولت رسانه ندارد و صداوسیما مستقل از سیاست‌های دولت و حتی در حوزه‌هایی در مقابل دولت عمل می‌کند نیز هم نظر بودند.
 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی