تیتر امروز

پنجره ‎دیپلماسی در حال بسته‌شدن/ سردرگمی راهبردی، خطرناک‌تر از ماشه/ فرصت پزشکیان برای حذف نهاد‌های بی‌خاصیت 
مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

پنجره ‎دیپلماسی در حال بسته‌شدن/ سردرگمی راهبردی، خطرناک‌تر از ماشه/ فرصت پزشکیان برای حذف نهاد‌های بی‌خاصیت 

این صد و هفدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه: بابک زنجانی، نام بزرگی است که بسیاری افراد پشت او پنهان شده‌اند/ آینده ثابت خواهد کرد روس‌ها در جنگ دوازده روزه به اسرائیل کمک کردند/ واژه دشمن را از تندروها بگیرید، دچار لکنت خواهند شد/ کسانی که مردم را مشغول ناکجاآباد کردند، خودشان در سعادت‌آباد خانه می‌ساختند!
بایسته‌های تهران در عرصه سیاست داخلی و خارجی در دوره پساجنگ با رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه: بابک زنجانی، نام بزرگی است که بسیاری افراد پشت او پنهان شده‌اند/ آینده ثابت خواهد کرد روس‌ها در جنگ دوازده روزه به اسرائیل کمک کردند/ واژه دشمن را از تندروها بگیرید، دچار لکنت خواهند شد/ کسانی که مردم را مشغول ناکجاآباد کردند، خودشان در سعادت‌آباد خانه می‌ساختند!

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، تحلیلگر ارشد مسائل بین‌الملل، استاد دانشگاه و رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم، مهمان یکی دیگر از برنامه‌های «میدان پاستور» بود. دیدار در این برنامه با این استاد دانشگاه...
مهدی خورشیدی: ایران نیاز به یک دنگ شیائوپینگ دارد/ اقتصاد کشور با تغییر وزیر و رئیس جمهور درست نمی‌شود/ روحانی سایه جنگ را از سر مردم کم کرد
گفت‌وگوی دیدار در برنامه «تیتر» با یک جامعه شناس

مهدی خورشیدی: ایران نیاز به یک دنگ شیائوپینگ دارد/ اقتصاد کشور با تغییر وزیر و رئیس جمهور درست نمی‌شود/ روحانی سایه جنگ را از سر مردم کم کرد

«تیتر» در یکی دیگر از برنامه‌های خود میزبان دکتر مهدی خورشیدی جامعه شناس و پژوهشگر حوزه توسعه بود؛ او در این گفت‌و‌گو تاکید کرد اگر همت مردم نبود امروز سعید جلیلی رئیس جمهور بود نه مسعود پزشکیان.
معاون وزیر صنعت و معدن:

خودروسازان می‌توانند امسال یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه تولید کنند

News Image Lead

معاون وزیر صنعت و معدن از تکلیف دو خودروساز کشور به ساخت بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو تا پایان امسال خبر داده و آن را «برنامه سختگیرانه» وزارتخانه برای خودروسازان تعبیر کرده است.

کد خبر: ۲۴۷۶۵
۰۹:۱۴ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸

دیدارنیوز- فرشاد مقیمی معاون امور صنایع وزارت صنعت «برنامه سختگیرانه» را اینگونه توضیح می‌دهد که «هر یک از خودروسازان مکلف هستند حداقل ٥٥٠ هزار دستگاه خودرو را در سال‌جاری تولید کنند که در مجموع یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو در سال‌جاری تولید و روانه بازار خواهد شد. وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه سختگیرانه‌ای نیز برای خودروسازان در نظر گرفته که بر مبنای آن یکی از تکالیف تعیین شده برای خودروسازان این است که تولید را از سطح یک میلیون و200 هزار دستگاه فراتر ببرند که جزئیات آن پس از نهایی شدن اعلام خواهد شد.

با افزایش قیمت ارز از سال گذشته قیمت خودرو نیز مانند مسکن و بسیاری از کالاهای دیگر روند صعودی پیدا کرد و افزایش قیمت خودروهای تولید داخل به بیش از دو برابر رسید. از طرف دیگر به‌خاطر تحریم‌ها و وابستگی صنعت خودروسازی به واردات مواد اولیه و قطعه، سال گذشته تولید خودرو 37 درصد کاهش یافت و خودروسازان نتوانستند به تعهداتشان در تحویل خودروهای پیش فروش عمل کنند. با این حال معاون وزیر صنعت از الزام خودروسازان به عمل به تعهداتشان تا مهرماه تأکید کرده است.

مقیمی در این خصوص می‌گوید: «براساس دستوری که به دو خودروساز بزرگ کشور داده شده، باید نسبت به ایفای بموقع تعهدات اقدام شود که بر این اساس برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت این است که کل تعهدات خودروسازان در سال ٩٧ حداکثر تا مهرماه سال‌جاری ایفا شود. این برنامه به طور قطع در سال ٩٨ اجرایی خواهد شد و جای نگرانی از بابت ایفای تعهدات خودروسازان وجود ندارد.»
با وجود این دستورالعملی که معاون وزیر صنعت از آن خبر داده است اما عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان از رسوب بیش از 100 هزار خودرو به‌خاطر کمبود «چند قطعه» گلایه کرده است. به گفته رضا رضایی «بیش از 100 هزار خودرو در ماه‌های گذشته از سوی دو خودروساز بزرگ ساخته شده که هر یک معطل چند قطعه بوده و در کف کارخانجات رسوب کرده‌اند.»


کمبود قطعه و وابستگی تولید خودرو به قطعات وارداتی در حالی است که این صنعت، به‌عنوان صنعتی ملی باید کمترین وابستگی را به خارج داشته باشد. با این حال محمدرضا نجفی منش، دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان می‌گوید: بیش از 80 درصد قطعات مورد نیاز خودروسازان در داخل تولید می‌شود و اگر بدهی قطعه سازان پرداخت شود و واردات مواد اولیه مورد نیاز تسهیل شود تولید 1.200 میلیون خودرو دور از دسترس نیست چون «پیش از این در کشور تولید 1.600 میلیون خودرو در کشور را داشته‌ایم.» نجفی منش همچنین با اشاره به افزایش هزینه‌های تولید خواستار افزایش قیمت قطعات تولیدی شد، موضوعی که به گفته «حسین اردوخانی» رئیس سابق اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان «موجب افزایش دوباره قیمت خودرو خواهد شد.» با وجود رکود و کاهش تقاضا اما از ابتدای سال بازار خودرو دوباره افزایش قیمت را تجربه کرده است.

به‌عنوان مثال قیمت پراید در اولین هفته اردیبهشت ماه افزایشی نزدیک به یک تا دو میلیون تومان را در مدل‌های مختلف ثبت کرد. رئیس اتحادیه نمایشگاهداران افزایش قیمت خودرو را به این دلیل می‌داند که «خودروسازان اخیراً خودرویی تحویل نداده‌اند.» خودروسازان با هدف تنظیم بازار نسبت به پیش فروش خودرو و فروش فوری اقدام می‌کنند اما به نظر می‌رسد این اقدام اثری بر کاهش قیمت‌ها نداشته است. ابوالفضل روغنی گلپایگانی، رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران با اشاره به شرایط این روزهای بازار خودرو می‌گوید: «تحریم‌ها شرایط سختی بر تولید تحمیل کرده اما خودروسازان باید تلاش کنند در این شرایط بیشترین ظرفیت تولیدشان را به‌کار بگیرند.»

منبع:روزنامه ایران

ارسال نظرات
امروز جمعه ۲۸ شهريور
امروز جمعه ۲۸ شهريور
امروز جمعه ۲۸ شهريور
امروز جمعه ۲۸ شهريور