تیتر امروز

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست
در گفت‌وگوی دیدار اندیشه با یک فقیه و استاد دانشگاه و حوزه، مطرح شد:

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست

عبدالرحیم سلیمانی اردستانی در برنامه دیدار اندیشه گفت: اصرار بر حق تعیین سرنوشت مهمترین دلیل امتناع امام‌ حسین (ع) بر عدم بیعت با حاکم بود.
انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF

این یازدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
سیدعلی بیگدلی در گفت‌وگو با "دیدارنیوز":

«جولان» ملک و حق اسرائیل نیست

به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی‌های جولان از طرف آمریکا در تناقض آشکار با قطعنامه‌های شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل متحد است و هیچ اثر حقوقی نخواهد داشت اما از منظر سیاسی، موضوع انتقال سفارت آمریکا از تلاویو به بیت المقدس و حق حاکمیت اسراییل بر بلندی جولان، امتیازی بزرگ و تاریخی برای حزب حاکم اسراییل و یک سال بعد برای دونالد ترامپ خواهد بود.

کد خبر: ۲۳۴۴۰
۱۵:۵۹ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۸

دیدارنیوزـ اسفندیار عبدالهی: رئیس جمهور آمریکا روز پنجم فروردین پس از نشست خبری با نخست وزیر رژیم صهیونیستی، وعده جنجالی خود مبنی بر به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را عملی کرد.
 
رئیس جمهور آمریکا پس از امضای این فرمان گفت: این اقدام باید سال ها قبل انجام می شد. بنیامین نتانیاهو نیز در کنفرانس خبری از اقدام رئیس جمهور آمریکا تشکر کرد و گفت: دونالد ترامپ همیشه حامی اسرائیل بوده است و انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس نیز کار بزرگی بوده است! نتانیاهو همچنین تصمیم تازه ترامپ را تاریخی توصیف کرد.

ترامپ در کنفرانس خبری مشترک با بنیامین نتانیاهو افزود: آمریکا حق مسلم اسرائیل در دفاع از خود را به رسمیت می شناسد. تا چند لحظه دیگر حکمی را امضا می کنم که آمریکا حاکمیت اسرائیل بر بلندی های جولان را به رسمیت می شناسد تا از امنیت خود دفاع کند. این اقدام برای مقابله با ایران و گروه های نیابتی آن است تا نتوانند علیه اسرائیل حملاتی انجام دهند.  
 
بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی هم رئیس جمهوری آمریکا را دونالد خطاب کرد و از او به خاطر حمایت از این رژیم قدردانی کرد و گفت: اسراییل و من حملاتی همچون حمله موشکی امروز صبح را تحمل نخواهیم کرد. کاری که باید انجام دهیم را انجام می دهیم تا از مردم و سرزمین مان دفاع کنیم.
 
نتانیاهو روز به رسمیت شناختن بلندی های جولان در حاکمیت رژیم اشغالگر صهیونیستی از سوی ترامپ را تاریخی نامید و اضافه کرد: تصرف این بلندی ها برای امنیت ما بسیار موثر بوده است.  نخست وزیر رژیم صهیونیستی از کوروش کبیر پادشاه ایران، هری ترومن و دونالد ترامپ روسای جمهوری آمریکا به عنوان شخصیت های جهانی نام برد که به یهودیان کمک کرده اند.  

جولان ملک و حق اسراییل نیستسیدعلی بیگدلی، کارشناس روابط بین الملل با بیان اینکه تصمیمات آمریکا و اقدامات اسراییل در خصوص موضوعات منطقه، دو جنبه سیاسی و حقوقی دارد به دیدارنیوز گفت: جنبه سیاسی موضوع به این شکل است که هر دو مقام آمریکایی و اسراییلی (ترامپ و نتانیاهو) با فاصله ای یک ساله در آستانه انتخابات هستند، این روزها نتانیاهو سرگرم انتخابات است بنابراین از منظر سیاسی موضوع انتقال سفارت آمریکا از تلاویو به بیت المقدس و حق حاکمیت اسراییل بر بلندی جولان، امتیازی بزرگ و تاریخی برای حزب حاکم اسراییل و یک سال بعد برای دونالد ترامپ خواهد بود.

بیگدلی اضافه کرد: ترامپ خیلی زیاد به نتانیاهو نزدیک است و هر دو رهبر از خاستگاه راست افراطی با تمایلات مذهبی هستند. این موضوع به نفع ترامپ است که بتواند کانون های قدرتمند یهودی در آمریکا را به سمت خود جلب کند و آرا و حمایت مالی و رسانه ای آنها را به دست بیاورد، بنابراین جنبه سیاسی موضوع بلندی های جولان برای ترامپ و نتانیاهو سرنوشت ساز است. ترامپ امیدوار است از طریق طرح چنین مباحث و اتخاذ تصمیماتی از این دست، بتواند مجددا پیروز انتخابات آینده آمریکا شود.   
 
وی در خصوص جنبه حقوقی موضوع بیان کرد: به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی های جولان در تناقض آشکار با قطعنامه های شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل متحد است و هیچ اثر حقوقی نخواهد داشت. در ارتباط با بلندی های جولان و شناسایی حق حاکمیت اسراییل توسط دولت آمریکا، سازمان ملل باید ورود کند و دولت سوریه هم باید با جدیت و با استفاده از ابزار دیپلماسی عمومی، پیگیر حق حاکمیت سرزمینی خود باشد. اگر کشورهای اسلامی و منطقه خاورمیانه نسبت به این تصمیم دولت ترامپ سکوت کنند و یا منفعلانه برخورد کنند، موضوع بلندی های جولان نیز همانند انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس به فراموشی سپرده می شود. در آنجا دنیای اسلام واکنش اساسی نداشت و کشورهای اسلامی هماهنگی نکردند و موجب شد آمریکا و اسراییل این موضوع را پیش ببرند.

بیگدلی افزود: اتحادیه عرب، جز یک بیانیه ضعیف، کار دیگری انجام نداد و به دلایل مختلف از کنار موضوع جولان اشغالی عبور کرد ولی به هر صورت جولان ملک و حق اسراییل نیست و حرکت ترامپ، مشروعیتی به آن نمی دهد و همیشه حق حاکمیت سوریه بر بلندی های جولان قابل برگشت است زیرا با تمام موازین بین المللی مغایرت دارد.

کارشناس روابط بین الملل در باب این موضوع که فاصله و گاهی تقابل کشورهای منطقه و نزدیکی برخی از کشورهای عربی به اسراییل موجب شده است اسراییل با اقتدار و اعتماد به نفس بیشتری کار کند، آیا این رویه ادامه خواهد داشت؟ خاطرنشان کرد: متاسفانه وضعیت منطقه کاملا به هم ریخته است و کشورهای مسلمان منطقه، دچار یک تفرق فکری و استراتژیک هستند. جابجایی قدرت صورت گرفته است و مخالفت کشورهای عربی با ایران باعث نزدیکی آنها به اسراییل شده است، بنابراین کشورهای بزرگتر عرب مثل عربستان سعودی، مصر و امارات به دلیل اختلافاتی که با ایران پیدا کرده اند به صورت پنهان و آشکار به زعم خودشان در حال کنترل ایران هستند. کشورهای تاثیر گذار منطقه حتی ترکیه در خصوص پیش تازی اسراییل و تصمیمات آمریکا واکنش قابل قبولی از خود بروز ندادند، لذا یک نوع از جابجایی خصومت و خصم در منطقه خاورمیانه و اسلامی شکل گرفته است و دشمنی اعراب با اسراییل به تقابل و خصومت با ایران تبدیل شده است.

وی ادامه داد: کشورهای عربی بارها گفته اند چون ایران برای ما خطرناک است مجبوریم با دشمن ایران دوستی کنیم، آنها ایران را خطرناکتر از اسراییل می دانند و اسراییل هم از این شرایط به طور کامل بهره برداری می کند و مشاوران آمریکایی آنها هم برای بهره گرفتن هرچه بیشتر از این فضای تاریخی، راه کارهای اینچنینی ارایه می دهند. به نظر من این رویه خطرناک، ادامه پیدا می کند و مادامی که سیاست واحدی از سوی کشورهای مسلمان منطقه اتخاذ نشود درب بر همین پاشنه می چرخد که البته بسیار بعید به نظر می رسد اتحادی در این کشورها در آینده نزدیک شکل بگیرد.
 
بیگدلی در پاسخ به این پرسش که حضور ایران و حزب الله در سوریه چقدر در تصمیم اخیر آمریکا موثر بوده است؟ یادآور شد: حتما موثر بوده است. سیاست ها و مواضع هسته ها و نهادهایی در ایران مبنی بر نابودی اسراییل، همجواری حزب الله با اسراییل در لبنان و حالا در جولان و اینکه ایران متهم است در نزدیکی های جولان در حال احداث پایگاه ها و پادگان هایی است، اسراییل و آمریکا را به این جمع بندی رسانده که مقداری آشکارتر بازی کنند.

وی عنوان کرد: بلندی های جولان از نظر نظامی، اقتصادی، محیط زیستی و کشاورزی بسیار پر ارزش و استراتژیک است بنابراین اسراییل معتقد و مدعی است که این بلندی ها می تواند نقطه ای استراتژیک و ژئوپولیتیک برای آن کشور باشد که از این طریق بر حضور ایران در سوریه نظارت کند. اسراییل مدعی است به صورت مکرر پایگاه های ایران در سوریه را بمباران کرده است و در فضای بین المللی این تفکر حاکم شده است که ایران در حال فعالیت گسترده در نزدیکی مرز اسراییل است، به همین دلیل به صورت ناخودآگاه حق دفاع برای اسراییل قائل می شوند، مجموعه این موضوعات باعث شده که اسراییل به راحتی و بدون نگرانی از افکار بین المللی و عربی اهداف و نیات خود را پیش ببرد.

وی در پاسخ به این تحلیل که گویی تحت پروپاگاندای نتانیاهو مبنی بر مقابله با ایران و نزدیکی ترامپ با او حزب حاکم اسراییل شانس پیروزی مجدد دارد، گفت: موضوع ایران برای ترامپ و نتانیاهو امتیازات انتخاباتی به همراه دارد، اگر حزب لیکود برنده انتخابات شود بی شک ایران و موضوع ایران به این پیروزی کمک کرده است، این معادله در واشنگتن هم کار می کند.
  
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی